Книга „Пътища на мира и доброто“ – автор Равин Ицхак Силвър

Този, който дава или отпуска назаем пари на евреи с лихва или действа като посредник, свидетел или гарант в такива сделки, което в много случаи е забранено от Тора, освен това нарушава и заповедта „Не поставяй препятствие пред слепия“.

1. Ако е известно, че даден човек може да не забележи препятствието (материално или духовно) или да прояви слабост и да се поддаде на изкушението, Тора забранява да бъде довеждан до този ръб, както е казано („Ваикра“, 19:14): „Пред слепия не поставяй препятствие“.

2. Този закон не е ограничен от време или място. И мъжете, и жените винаги трябва да спазват тези правила и да приучават децата си към тях.

3. Забранено е да се дават на евреин некошерни продукти, ако е известно, че той може да ги консумира. Това обаче не е забранено, ако става дума за евреин, с когото не сте запознати, и няма особени основания да се страхувате, че ще ги изяде, и още повече, ако става въпрос за ваш познат, който спазва заповедите. Това важи и за случаи, когато става дума за вещи или продукти, които по право принадлежат на този човек.

4. Дори ако човек има възможност да получи желаното и по друг начин, а не чрез вас, забранено е да му се дава нещо, което може да бъде използвано за забранени цели, защото по този начин му се съдейства в нарушаването на забраните. Забраната за помощ на нарушители на закона мъдреците извеждат от откъса „Не следвай множеството в зло“ („Шмот“, 23:2).

5. Добрите пожелания и благословии към онзи, който се занимава със забранени неща, също се приравняват към действия, насочени към подкрепа на изброените по-горе постъпки.

***

Ноам живееше и учеше в Ню Йорк. Не винаги му достигаха пари за обучението, затова реши да работи вечер. Предложиха му работа като сервитьор в нееврейски ресторант и той веднага отиде на интервю. Едно от условията му беше да не участва в дейности, свързани с приготвянето на храна. Ноам разбираше, че работата в кухнята неизбежно ще го доведе до нарушаване на забраната за смесване на месни и млечни продукти.

Приеха го на работа, но още в първите дни се сблъска с друг проблем. Виждаше как всеки ден ресторанта посещават евреи, далечни от Тора, и поръчват некошерни ястия. Той не приготвяше тази храна за тях, но трябваше да я сервира на масата им, а това означаваше, че в известен смисъл става съучастник. Разбра, че по този начин нарушава заповедта „Не поставяй препятствие пред слепия“ и реши да смени работата си.

6 ноември – 6 май

6.В много случаи съществува задължение да не се позволява на децата (дори ако не са свои) да нарушават забраните на Тора. И още повече, на възрастен човек не е позволено да купува или да дава на дете храни и предмети, чрез които то може да наруши забрана от Тора (въпреки че до 13-годишна възраст децата са задължени да спазват заповедите само по постановление на мъдреците).

7. Обикновено смятаме, че човек не е длъжен да предпазва друг от нарушаване на някаква забрана, ако за това сам трябва да наруши друга забрана. Въпреки това има ситуации, в които е позволено да се престъпи някаква малка забрана, за да се избегнат по-сериозни нарушения в бъдеще, особено ако това засяга голяма група хора. (Във всеки конкретен случай е необходимо да се консултирате с компетентен равин).

8.Забранено е не само да се дава или продава на евреин некошерна храна, когато има вероятност той да я консумира, но и всякакви други предмети, които могат да доведат до нарушаване на забрана, като например бръснач, присаден етрог и т.н.

9.Тази забрана обхваща също нескромно облекло или дрехи, в които може да има шаатнез (забранена смес от вълна и лен).

10. Забранено е да се дава на друг хамец (квасен хляб) преди настъпването на Песах, ако знаете, че този човек пренебрегва забраната за ядене на квасен хляб на Песах.

11.Жена, която излиза навън в нескромно облекло, също нарушава заповедта „Не поставяй препятствие пред слепия“. Ако нескромното ѝ облекло привлича вниманието на мъжете и ги подтиква към неправилни мисли, тя носи отговорност за това, дори ако става въпрос за случайни минувачи. Същото се отнася и за пеенето и танците в присъствието на мъже.

12. Не трябва да се купуват крадени вещи или такива, придобити чрез измама. По-добре е да се избягва покупката на стоки от търговци с лоша репутация, тъй като в много случаи това означава насърчаване на тяхната незаконна дейност.

13.Забранено е да се участва в издаването и разпространението на книги със следното съдържание:

а) Подтикващи хората към лоши постъпки и нарушаване на заповедите;

б) Философски разсъждения, противоречащи на принципите на Тората;

в) Любовни романи и други книги, които възхваляват човешките страсти.

14. Забранено е да се дават назаем инструменти, ако има подозрение, че човек ще ги използва в Шабат или за нарушаване на други забрани. Въпреки това, ако има вероятност те да бъдат използвани за позволени цели, няма забрана да се дават назаем. Също така е забранено да се предават дрехи или обувки за поправка, ако занаятчията няма друг начин да ги поправи, освен в Шабат.

15. Забранено е да се доставят продукти и да се предоставя техническа поддръжка на предприятия или културни центрове, които работят в Шабат.

При какви условия някои авторитети на еврейския закон позволяват това?

а) Ако клиентът лесно може да закупи стоката и от друго място;

б) Ако не получава никакви отстъпки или допълнителни привилегии;

в) Ако вашата продукция е със същото качество, както тази на другите доставчици;

г) Ако предупредите купувача да не използва продукцията за забранени цели.

Тези условия не са задължителни във всички случаи, затова при необходимост е препоръчително да се консултирате с компетентен равин.

16.Забранено е да се дава на неевреин част от труп, в който се намира седалищният нерв (който е забранен за ядене на евреите), ако за обикновения човек е изключително трудно да го забележи. Причината е, че неевреинът може да размисли и да продаде този труп на евреин. Същото се отнася и за дрехи, в които има шаатнез (забранена комбинация от вълна и лен), ако това не се вижда с просто око.

8 ноември – 8 май

17. Този, който дава или отпуска пари назаем на евреи с лихва или е посредник, свидетел или гарант по такива сделки, което в много случаи е забранено от Тора, освен това нарушава и забраната „Не поставяй препятствие пред слепия“.

18. Този, който дава пари назаем без специален документ или без свидетели, също нарушава тази забрана, тъй като понякога хората забравят сумата или дори самия заем, и тогава те се приравняват на крадци. Това се отнася и за онези, които дават пари назаем на мъдрец на Тора.

19. Забранено е да се дават подкупи на съдии, за да се повлияе на съдебното решение, дори ако съдията няма нужда от нищо и се смята за много честен човек. Това също представлява нарушение на забраната „Не поставяй препятствие пред слепия“.

20. Забранено е да се бие възрастен син, дори с възпитателна цел, тъй като това също представлява нарушение на забраната „Не поставяй препятствие пред слепия“. В един момент той може да се разгневи и да вдигне ръка срещу баща си или да го прокълне, което е много сериозно нарушение на заповедта за почит към родителите.

В ешивата започнали да изчезват вещи. Всичко ценно, което било оставяно дори за няколко минути, веднага изчезвало. Няколко ученици се събрали, за да обсъдят случващото се и да се опитат да разберат кой може да е извършителят.

По време на разговора някой предложил да заложат капан и да хванат крадеца на място. Когато Йоав чул това, веднага възразил:

— Това е забранено, защото ако нарочно оставим ценен предмет на видно място, този човек отново ще бъде изкушен да открадне, и ако го направи, вината ще бъде и наша.

Гидеон се съгласил и предложил да използват за капана някаква ненужна вещ. Той извадил от джоба си часовник, сложил го на масата и казал, че от този момент нататък той не му принадлежи и всеки може да го вземе.

След кратка пауза един от младежите попитал:

— Ами ако и това е забранено? Крадецът не знае, че този часовник вече няма собственик.

Останалите възразили:

— Нима е забранено дори това за да го спрем? Така, той ще открадне нещо не толкова ценно и това може да е последната му кражба, а ако не направим нищо, ще продължи да краде.

Учениците били разкъсвани от съмнения и решили да се обърнат с въпроса към главата на ешивата.

9 ноември — 9 май

21. Забранено е да се дават пари на измамник, който събира милостиня, дори ако знаем за намеренията му и не ни е жалко за средствата. Той си мисли, че може да продължи да мами хората, а ние му създаваме всички условия за това.

22. Забранено е да се дава храна на човек, за когото е известно, че не казва благословия преди хранене. Същото се отнася и за онзи, който не извършва омиване на ръцете преди ядене. (В някои случаи това може да бъде позволено, затова при нужда е добре да се консултирате с компетентен равин.)

23. Забранено е да се канят на гости хора, които не спазват традициите, ако за да дойдат, ще нарушат забрана от Тора (например, ако ще пътуват с кола в Шабат).

Една двойка поканила нерелигиозно семейство за Шабат. Гостите се заинтересували от юдаизма и решили всяка седмица да посещават тази общност. Обаче, когато домакинът разбрал, че те пристигат с кола дори след залез слънце, решил веднага да се посъветва с местния равин. Главният равин му отговорил, че най-добре би било да им приготвят място за нощувка, за да могат да пристигат много преди началото на Шабат, и да ги убедят да идват по-рано.

24. Ако в полето растат дървета, чиито плодове е забранено да се консумират (вижте по-долу), собственикът на полето е длъжен да ги обозначи, за да могат другите хора да ги разпознаят и да не нарушат забраната на Тора. (Това се отнася за годината на Шмита, когато законът позволява на всеки човек да се възползва от плодовете на цялата територия на Еретц Израел, дори ако полето принадлежи на друг човек).

През останалите години човек не е задължен да обозначава дърветата, ако полето е оградено и всички знаят кой е неговият собственик. Ако крадец проникне в оградената територия и изяде от забранените плодове, собственикът на полето няма да бъде виновен за това. Същото важи и за други забрани.

Тора въвежда няколко ограничения по отношение на даровете на Земята на Израел:

а) Забранено е да се консумират плодовете, които дървото дава през първите три години. Това се нарича забрана на Орла.

б) На четвъртата година всички плодове трябва да бъдат изкупени, след което става разрешено да се ядат.

в) След като реколтата е събрана, трябва да се отделят трумот и маасрот (десятък) за коените и левитите.

10 ноември — 10 май

25. Забранено е да се дават съвети, които могат да доведат другите до грешка или вреда, особено ако това се прави с цел лична изгода. Това също попада под забраната „Не поставяй препятствие пред слепия“. Ако предлагате не най-добрия вариант за решаване на даден проблем, задължително трябва да посочите и неговите недостатъци.

26.На продавача е забранено да убеждава клиентите да купуват продукти, които не отговарят на техните нужди и интереси.

27.Забранено е да насочвате хората към друго отговорно лице, ако знаете, че този човек ще им предложи нещо, което всъщност не ги интересува.

28. Ако някой дойде за съвет с намерение да го използва за причиняване на вреда на другите (умишлено премълчавайки някои детайли), е позволено да го дезинформирате, за да предотвратите вредата, дори ако впоследствие той претърпи загуби.

29. Когато се обръщате към група хора, е забранено да давате съвет, който ще донесе полза на един, но ще навреди на друг. Въпреки това, ако съвет търси един конкретен човек, трябва да му дадете най-добрия съвет за неговите интереси, дори ако това води до загуби за друг. Същото правило важи, ако съвет търси ваш роднина или близък приятел.

30. Забранено е да давате съвет, който ще доведе някого до нарушаване на забраните на Тора, дори ако в резултат на това той ще спечели голяма печалба.

Източник – toldot.com

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *