Познание за вярата 145. Възкресението на мъртвите е разкриването на Единството, което също е максимално добро

В онзи свят няма да има зло, а коренът на неговата поява — материята — ще се въздигне и ще разкрие своето вътрешно съдържание със скъпоценна светлина.

В тази глава ще научим, че възкресението на мъртвите е целта на замисъла на Творението, защото само чрез него напълно се разкрива единството на Всевишния. Във възкресението се разкрива дълбочината на въздаянието на доброто, което също е цел на сътворението на света. Това обяснява защо възкресението на мъртвите е една от основите на вярата.

Целта на творението: разкриване на единството

В книгата „Даат Твунот“ рави Моше Хаим Луцато подробно описва целта на творението — разкриването на единството на Твореца. Той доказва, че именно това е замисълът на мирозданието, защото без осъществяването на тази цел няма смисъл на съществуването в света на възкресението, свят без избор и служение. Несъмнено, ако предназначението на мирозданието е Бъдещият свят, то разкриването на единството, което ще бъде съвършено в онзи свят, е целта на творението. Ето как той определя същността на това знание:

„Това е изключително забележително знание. То се състои в следното: Еманаторът искаше да разкрие Своето единство, да покаже, че ‘Аз съм първият, и Аз съм последният’, и накрая всяко проклятие ще се превърне в благословия, и всяко зло ще се върне в добро… От това произлиза знанието за всички сфирот, които всички се връщат към висшето единство на Безкрайното… Това е основата на вярата на Израел — да познават единството на Еманатора… За да се достигне това знание, е нужно много усилие. А този, който го постигне — той разбира всички въпроси на Мъдростта в цялата им дълбочина.“ (Рамхал).

Всички качества на висшето управление, които са служили в нашия свят, където злото е смесено с доброто, а скриването с разкриването, заради съществуването на свободата на избора, ще се върнат във висшето единство на Безкрайното. В Бъдещият свят, където ще има само единството на Всевишния, без страна на злото, Всевишният ще бъде един, без разделение в управлението на Милост, Съд и т.н., и Неговото Име ще бъде едно. Тогава, със задна дата, ще се разкрие, че целта на управлението на всички тези качества е била — да въздаде добро.

За тази цел беше сътворено злото — за разкриването на висшата светлина, излизаща от тъмнината: разкриването на единството на Твореца. Защото само по този начин е възможно постигането на това разкритие. Както подробно обяснява Рамхал в „Даат Твунот“, всяка възможност човек да постигне Твореца е само чрез отрицание на това, което Той не е. Ние говорим за Твореца като „силен“ — в смисъла на отрицание на слабостта и т.н. Така всички други постижения не са преки, а само чрез отрицание на обратното. А постигането на Единството е единственото постижение, което идва чрез самото отрицание: да отхвърлим всичко освен Него, да знаем, че няма нищо, освен Него, че Неговата власт винаги е била единствена, и че злото също се използва от Твореца за довеждането и разкриването на доброто.

Теория за постепенното развитие на злото

Това е цялостно учение, чийто корен се намира в първото Съкращение на божествената светлина (цимцум) — коренът на всички съкращения и екрани след него, чак до създаването на злото и предоставянето на човека възможността да го извършва в реалността.

Този трактат обхваща йерархията на духовните светове — от корена на правата линия (кав), която осветява и пробива скриването (цимцум), през онези висши светлини, в които съдовете бяха погълнати заради силата на тяхната светлина, до появата на ограничаващи съдове, тяхното разбиване, възстановяване и еманацията на световете — тяхното сътворяване, създаване и осъществяване. Чрез постепенното развитие и понижаване на световете се достига до сътворяването на нашия свят, в който, в резултат на човешкия избор, се реализира злото. Всичко това е заради една цел: сътворяването на човека, на когото е предопределено да завърши поправянето на това мироздание чрез свободата на избора и чрез получаването на въздаянието на доброто, което само по себе си се състои в постигането на Единството.

Възкресението на мъртвите — поправянето на всичко

В онзи свят няма да има зло, а коренът на неговата поява — материята — ще се въздигне и ще разкрие своето вътрешно съдържание със скъпоценна светлина. И всеки обект (давар) ще провъзгласи (йедабер) славата на Небесата, ще разкрие своята вътрешна същност, и това ще бъде неговото възкресение от мъртвите.

Злото също ще се разкрие, със задна дата, като изпълняващо задачата на Твореца за окончателното поправяне, и ще се разкрие като „много добро“. Пред очите на всички ще се разкрие Единството на Всевишния, че съществува само Неговата воля, и всички метаморфози на мирозданието са се развивали според Неговия план. Тогава ще стане ясно, че нищо не е създадено напразно и всичко е служило на Неговата воля. В това ще бъде пълнотата на разкриването на Единството: че цялото мироздание с милиардите си детайли през цялото си съществуване, във всички свои проявления, е вървяло само към една цел — разкриването на Единството на Всевишния, познанието, че няма нищо освен Него.

Цялото развитие на мирозданието ще се върне към своя корен, след като нечистотата на злото бъде отстранена от човека чрез изправлението на смъртта и Гехином, и след поправянето на света в дните на Машиаха. Всички светове ще се въздигнат, за да се върнат към своя Единен корен и да се прилепят към Единния.

Въздигането на световете след възкресението

Въздигането на световете през хилядолетията след възкресението е свързано с очистването на човешкото тяло и на цялото мироздание и като следствие — с въздигането на душите в онези разкрития и постижения на познанието на Единството. Всяко очистване на материята премахва екран, който прегражда признаването на пълното Единство, че няма нищо освен Него и че волята на Всевишния изпълва и обгръща всички светове.

Това въздигане ще се случва през хилядолетията от Седмото хилядолетие и нататък, както подробно обяснява Рамхал, и за това говори и авторът на книгата Лешем в своите тълкувания.

Авторът Лешем разкрива допълнителна страна на този въпрос. В следващата глава ще представим основните тези на неговите мисли.

Автор-Рав Еуд Авицедек

Източник-toldot.com

Превод-bneinoah-bg.com

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *