Индивидуалното провидение се отнася само за човек, който има разум и свободна воля.
Рамбам за Провидението
„Божественото провидение в този долен свят е само по отношение на човешките индивиди и само за хората всичко, добро и лошо, се случва според присъдата, както се казва „… защото всичките Му пътища са съд“. Но по отношение на другите живи същества и особено растения и т.н., аз не вярвам, че дадено листо е паднало по волята на Провидението или че даден паяк е изял дадена муха по Божия присъда и Неговата лична воля сега… но всичко това според мен беше напълно случайно. Но Божественото Провидение, според мен и от това, което наблюдавам, следва Божествената благодат – и формата, до която тази благодат, свързана с разума, се спуска … – Божественото Провидение се присъединява към него и измерва всички свои действия в съответствие с наградата и наказанието … И ако кораб и всичко в него потъне, или покривът падне върху онези, които са в къщата, това не е случайно, а по волята на Бога – по закон и присъда, които ние не можем да разберем” (Море на Невухим, 3, гл.
Тук Рамбам определя своя подход към въпроса за Провидението и той се споделя от огромното мнозинство от мъдреците на Израел, включително много кабалисти. Същността му: индивидуалното провидение се отнася само за човек, собственик на разумаи свободна воля. Рамбам обяснява два принципа по въпроса за индивидуалното провидение: 1. То следва присъда. 2. Следва разума. Тези два принципа определят индивидуалното провидение и по необходим образ се отнасят само до човека, както ще обясним по-долу.
Общо Провидение
Провидението над другите обекти – животни, растения и нежива природа – е общо, то действа само за запазването на даден вид:
„И не мислете, че подобно мнение противоречи на казаното в Писанието: „Той дава хляб на добитъка…“, „Лъвчетата реват за плячка и молят Бога за храна“, „Той отваря ръката Си и храни всичко живо по Неговата воля” и думите на мъдреците: “Всевишният седи и храни всичко, от рогата антилопа до яйцата на въшките”. Можете да намерите много подобни твърдения и те не противоречат на това мое мнение, защото става дума за провидението над вида, а не за индивидуалното провидение. Те говорят за действията на Всевишния, насочени към осигуряване на необходимата храна за всеки вид животно.
Разберете напълно моя подход: не вярвам, че нещо е скрито от Б-г и не Му приписвам апатия, но вярвам, че провидението следва разума и е привързано към него, тъй като провидението идва от Този който има абсолютно съвършен разума и ако е така, всеки, към когото се прилепи нещо от тази благодат, до степента на разбиране на разума е обхванат от неговото провидение.”
„И Ти даваш живот на всички“
Нищо не остава скрито от Него, защото „Всичко съществуващо, освен самия Създател, от първообраза до най-малкия комар, съществува благодарение на истинската Му същност. И тъй като Той познава Себе Си и Своето величие, великолепие и истинска същност, Той знае всичко и нищо не е скрито от Него” (Рамбам, Основи на Тора, 2:9).
„Всичко е благодарение на Неговата истинска същност“, както установява Рамбам: „Основата на основите и стълбът на мъдростта е да знаем, че има Първи, който е причината за съществуването на всички неща. И всичко, което съществува на небесата и на земята, и всичко между тях, съществува само поради Неговото истинско съществуване” (Основи на Тора 1:1).
Равин Хаим от Воложин обяснява думите на Рамбам по следния начин: „В просто разбиране, точно както едно място носи и съдържа обекта, разположен върху него, по същия начин Създателят, Господарят на всичко, е истинското място на съществуване и жизненост на всички светове, както е писано (Неемия 9:6): „И Ти даваш живот на всеки“, и това е крайъгълният камък на вярата на Израел, както Рамбам пише в началото на книгата си“ (Нефеш хахаим, 3, 1). Така Всемогъщият дава живот на всичко и знае всичко и това е очевидно.
Индивидуално провидение
Индивидуалното провидение обаче се отнася само за човека и дори сред хората не всеки е достоен да му се прилага индивидуалното провидение:
„По този начин божественото провидение няма да се отнася към всички хора еднакво, но те ще бъдат наблюдавани в съответствие с тяхното човешко съвършенство. Неизменно е, че провидението по отношение на пророците е изключително силно, според нивото им в пророчеството, а надзорът над благочестивите и праведните в съответствие с тяхното благочестие и праведност – тъй като именно тази мярка от влиянието на божествения разум е, че влага думи в устата на пророците и изправя делата на праведните и допълва мъдростта на благочестивите.
Но глупаците и вероотстъпниците, според мярката на липсата на това божествено влияние, ще бъдат презирани и считани за представители на други, животински видове, и следователно лесно биха били подложени на смърт, но Всевишният ги пази за ползата, която може да доиде от тях. Този принцип е основен за Тора и тя е изградена върху него: че провидението се отнася до всеки човек в зависимост от това какъв е той” (Море Невухим, 18).
Автор-Рав Еуд Авицедек
Източник-toldot.com
Превод-bneinoah-bg.com