Забраната за разврат е забранена сексуална връзка, която включва шест специални случая: с майката, със съпругата на бащата, с омъжена жена, със сестрата на майката, хомосексуализъм и скотоложство. Всеки от тях е следствие от казаното в Тора (Берешит 2:24): „И тъй, нека остави човек баща си и майка си и да се привърже към жена си, и двамата ще бъдат една плът.“ Изглежда, че има само една необвързваща фраза, но мъдреците от древността са успели да видят в нея ясни указания относно позволеното и забраненото в сферата на интимните отношения и са дали конкретно тълкуване на почти всяка дума в това изречение. Не всичко обаче е толкова просто, колкото изглежда на пръв поглед – в действителност ще трябва да се сблъскате с много нюанси.
Забраненият полов акт се смята за най-трудното за преодоляване изкушение. Следователно предпазните мерки, които защитават морала на обществото, не са старомодни правила, които могат да бъдат пренебрегнати. В никакъв случай. Всемогъщият, който е оформил човешката душа, познава отлично всички движещи импулси и инстинкти, които Той е вложил във всяко създание. Ето защо Той заповядва да се вземат предпазни мерки срещу неморалността. В края на краищата, ако инстинктът бъде обуздан и впрегнат в работа, чиито цели са свещени, това свързва човека със Създателя, благодарение на което Шхина (явното разкритие на Божественото присъствие – превод от библейски) живее в този свят. Ако не, силата на йецират гилуи арайот ( развратно начало – превод от библейски) го свежда до нивото на животно. Неморалността е отвратителна за Хашем. Нарушаването на тази забрана е тежко не само поради порочността, присъща на самото деяние, но и поради последствията, които то може да доведе. И равин Леви каза (Битие Раба 53): „Всеки, обсебен от страст за забранен сексуален контакт, в крайна сметка ще бъде нахранен със собствената си плът.“
Забраната за разврат се нарича на библейски език гилуй арайот – тоест разкриване на голотата в буквален превод. И така, нека започнем, като разберем какво точно е забранено и какво не?
Двама мъдреци – равин Елиезер и равин Акива – тълкуват горния библейски стих по следния начин (Вавилонски Талмуд, трактат Синедрион 58а):
„Затова, нека човек остави баща си и майка си (казано на първия човек Адам – ком. Раши). Равин Елиезер казва: баща му-това е сестра на баща му (по майка); майка му-това е сестра на майка му (по майка; и още повече негова собствена сестра по майка). Равин Акива казва: баща му-това е жената на неговият баща; майка му е буквално неговата майка. И той ще се прилепи – не към партньор от мъжки пол, а – към жена си – но не към жената на ближния си – и те ще бъдат една плът – тези, които могат да бъдат една плът (когато семето излезе, което е градивният материал за плътта, в която майката и бащата са едно – коментар на Раши); казва се, че изключва домашните и дивите животни, тъй като човек и животно не могат да бъдат една плът (животните не могат да раждат от човек – коментар на Раши).“
Халаха (практическият закон) взема предвид и двете мнения, като установява забранени сексуални отношения, както е дадено в самото начало на страницата. Но дефиницията на такива понятия като омъжена жена, съпруга на баща и т.н. ще бъде малко по-различна от начина, по който сме свикнали да ги разбираме в ежедневието си. Затова ще се спрем подробно на всеки от тях.
Коя е омъжена жена? Това трябва да се разбере. Първо, откъде започва бракът сред народите по света? Библията дава много свобода на младите хора в това отношение. Според Тора официалните сватби обикновено не са задължителни, въпреки че се насърчават. Момичето се счита за омъжено за този човек от момента, в който взаимното им решение да живеят заедно се консолидира с „акт на любов“. Именно след това събитие те се считат за пълноправни съпруг и съпруга, тъй като се казва в Писанието (Берешит 20: 3): „Ето, трябва да умреш за жената, която си взел, защото тя е омъжена“ ( буквално тя вече е имала брачни отношения със съпруга).
Но тук има една много важна подробност. Не може да се заобиколи. Факт е, че говорейки за забраната на прелюбодейството, Библията поставя изисквания само за естествения метод на полов акт – вагинален. Всичко останало, тоест сексуалната интимност по анален и орален начин, според закона на Тора, не се счита за измяна и този, който го прави, не подлежи на никакво наказание. Странно, но както и да е. Ще се изненадате, но точно така е представено в Светото писание (Вавилонски Талмуд, трактат Синедрион 58b):
„Рава каза: потомък на Ной, който е имал сексуална интимност с жената на съседа си по неестествен начин, не подлежи на наказание. Каква е причината? Казано е в Писанието (Берешит 2:24): И той ще се прилепи към жена си, към собствената жена, но не към жената на ближния си (тоест Тора забранява само прилепване – ком. Раши), а прилепването – тоест по естествен начин (а по неестествен начин няма прилепване, тъй като жената не плучава наслаждение от това, тя не се прилепва към партньора – ком. Раши) .“
Нарушаването на забраната за изневяра обаче не е неволна грешка. Такава грешка се счита, например, когато сте спали с момиче, като сте сигурни, че тя не принадлежи на никого, а след това се оказа, че тя е имала и има съпруг. Но ако той е знаел предварително, че тя не е свободна и е спал с нея по естествен начин (дори и с нейно съгласие), тогава е нарушил и е навлекъл на себе си смъртната присъда на Небето. Затова, когато се срещате с момиче, винаги питайте дали има приятел. В крайна сметка нейният отговор на този въпрос е адекватен на това, дали се смята за нечия съпруга или не. Омъженото момиче също нарушава тази забрана, ако умишлено влезе в интимна връзка по естествен начин с друг мъж. Омъжена жена, която прелюбодейства, включително умишлено, не става забранена за съпруга си. И ако искат да продължат да бъдат заедно, тя остава позволена за него (Хидуш аРан на Синедриона 57b).
Разведени съпрузи се считат от момента, в който единият от тях реши да се раздели с другия. Това може да бъде както момчето, така и момичето. И дори ако само единият реши да напусне и да живее самостоятелно, а другият е против – според закона на Тора те се считат за разведени.
Специален случай на нарушаване на забраната за интимни отношения с омъжена жена е робиня, която човек е предназначил за съпруга на своя роб и след това е влязъл в сексуален контакт с нея. Такъв обаче подлежи на смъртно наказание само ако слухът за предназначението на девойката за съпруга вече се е разнесъл и народът казва за нея: „Тази е от къщата на такъв и такъв роб“. И отново, момичето се счита за разрешено от момента, в който собственикът я отдели от роба и тя започне да ходи на обществени места с непокрита глава.
Коя е жената на бащата? Това е всяка жена, с която бащата е съжителствал. С какво се различава от омъжената жена? Тази, която винаги остава забранена за сина, дори ако по-късно бащата се разведе с нея. И дори след смъртта на баща му, тя все още е забранена за сина за интимна връзка, по който и да е от възможните начини.
Коя е майка? Това е жена, която носи и ражда дете. С какво се различава от съпругата на бащата? Тя остава забранена за сина завинаги, дори ако никога не е била съпруга на бащата. Това е, ако например е била прелъстена или изнасилена от бащата на детето и впоследствие той не се е оженил за нея. Във всеки случай тя е забранена на сина за интимна връзка, по който и да е от възможните начини.
Какво е хомосексуалност? Когато двама или повече мъже, извършват полов акт анално или орално. Забраната се нарушава както от мъжа, който играе активна роля, така и от мъжа, който играе пасивна роля в това сексуално извращение.
Какво е скотоложство? Това е сексуален акт, включващ човек и животно, както мъжко, така и женско. Интимността с животно е забранена по всякакъв начин.
Но коя е сестра по майчина линия и откъде идва забраната за интимни отношения с нея? Сестра по майчина линия е момиче, което е сестра на някой от втори баща. Забраната за сексуална близост с нея произтича от казаното в Писанието (Берешит 20:12): „Да, наистина, тя ми е сестра. Дъщеря на баща ми, но не и дъщеря на майка ми, затова тя стана моя жена.“ И въпреки че пасажът се отнася до Авраам и Сара, която е била негова племенница по бащина линия (все пак внуците са като деца – коментар на Раши) – стихът също се тълкува според прякото му значение. Тоест това нямаше да го пише в Тора, ако не беше забранено за сестрата на майката, а такъв е практическият закон.
И мъдреците ясно казаха, че хора, които са влезли в забранена сексуална връзка от един от шестте изброени по-горе вида, подлежат на наказание дори в случай, че свидетелите са ги видели в поза, обичайна за интимни отношения, но не са видели самата интимност (Вавилонски Талмуд, трактат Бава Меция 91а).
Така разгледахме всичките шест вида забранени сексуални отношения. Но какво да кажем за всичко останало – позволено ли е? Да. И това е едно от мненията на мъдреците. Чрез него се установява практическото право. Има обаче и друго мнение. Написано е (Вавилонски Талмуд, Трактат Синедрион 57b):
„Мъдреците учат: какво се казва в Писанието – всеки човек (написано във връзка със забраната за разврат (Вайкра 18: 6): Всеки човек да не се доближава до еднокръвните си, за да разкрие голотата – ком. Раши)? За да се включат тук народите по света, които трябва да избягват забранените сексуални контакти, точно както е заповядано на Израел да го направи.“
Как е заповядано на Израел? Гореспоменатият раздел на Тора изброява петнадесет вида забранени сношения: с майка, със съпруга на баща, със сестра (както братя и сестри, така и доведени сестри), с внучка (и още повече с дъщеря), със сестра на бащата, със сестра на майката, с жената на брат на бащата (леля), с жена на син (снаха), със съпруга на брат, с жената и нейната дъщеря, с жената и собствената й сестра (по време на живота на първата), със съпруга по време менструалния цикъл, с омъжена жена, хомосексуалност и скотоложство.
И там също се казва (Ваикра 18:6): „Не се приближавайте, за да разкриете голотата.” Тоест, тук говорим не за полов акт само по естествен път, а за полов акт като цяло, независимо как се осъществява. Следователно, според този по-строг възглед – изневярата също е забранена по всеки от възможните начини – независимо дали е вагинален, анален или орален секс. И освен това, предполага и предупреждение да не проявяваме признаци на интимност по отношение на лица, с които според библейския закон интимността ни е забранена. И дори това да не води до близост с тях, е забранено да ги прегръщате, целувате и да извършвате подобни действия, свързани с интимни отношения. Затова се казва „не се доближавайте“ – към тях, извършвайки действия, които могат да доведат до интимна връзка.
И също така се казва ( Ваикра 18:24): „Не се осквернявай с нищо от това, защото народите, които Аз изгоних от теб, бяха омърсени от всичко това.” Тоест Той не би наказал народите по света, ако това не им беше забранено.
Забрана за всякакви сексуални отношения между народите по света и Израел
Планът за заселване и развитие на този свят, предоставен от Създателя, строго забранява всякаква сексуална близост между народите по света и Израел. Каква е причината за такава странна забрана, ще попитате? Разбира се, днес е трудно да се разберат такива неща. Междувременно отговорът е много прост. Казано е в Писанието относно Израел (Деварим 7:3): „И не се сродявай с тях.” Рамбам обяснява (Сефер амицвот, заповед за забрана 52), че това е една от шестстотин и тринадесетте заповеди, дадени на Израел – забраната за влизане в брачни отношения с други нации (поради факта, че те винаги са отхвърляли Б-г) . По-нататък Тора обяснява какво означава „не ставайте роднини“ (пак там): „Не давай дъщеря си за сина му и не вземай дъщеря му за сина си“. И това е написано в Талмуда (Вавилонски Талмуд, трактат Авода Зара 36b):
„Тора забранява връзка подобна на брак.“
Оттук и категоричната забрана за всякаква близост между народите по света и Израел. Но за разлика от народите по света, които за момичето имат само един статут на омъжена жена, в Израел момичето може да бъде в още две категории – девица, сгодена за мъж; и влязла под хупа (сватбена колиба – превод от библейски), но все още не е имала брачна връзка със съпруга си. Има и разлики в наказанията, на които подлежи нарушаването на забраната за близост с тях. В края на краищата това е единственият случай, когато за нарушаване на забраната към потомците на Ной се прилагат видове екзекуции, различни от екзекуцията с меч. И ето как. Кодекс на религиозните закони „Мишне Тора“, Закони на царете и техните войни 9:7 – Маймонид (Рамбам):
„Потомък на Ной, който има сексуален контакт с еврейка, подлежи на смъртно наказание във всеки случай, независимо дали сексуалният акт е извършен естествено или неестествено. И ако е била девица сгодена с мъж, нарушителят подлежи на удушаване, както правят в този случай с Израел. И ако е била жена, която е била под хупа, но все още не е имала брачни отношения със съпруга си, нарушителят подлежи на удушаване, както правят в този случай в Израел. Ако е била омъжена жена, която вече е имала брачна връзка със съпруга си, те се отнасят към престъпника по същия начин, както ако е имал сексуален контакт с жената на съседа си, тоест биват екзекутирани с меч.“
Тъй като в съдилищата на Бней Ноах единственото смъртно наказание е с меч, престъпникът, който е влязъл в интимна близост с еврейка от първите две категории, се съди в съдилищата на Израел, където присъдата влиза в сила (Вавилонски Талмуд , трактат Синедрион 57b).
Ето защо още на първата среща е по-добре да попитате момичето дали майка й е еврейка (принадлежността към Израел се определя по майчина страна, за разлика от народите по света, където принадлежността към един или друг народ се предава по бащина линия). Разбира се, че когато се срещате, такъв въпрос ще прозвучи най-малкото не на място, но животът е по-скъп! И освен това ще бъде направено в името на изпълнението на тази заповед. Бъдете сигурни, че Всемогъщият ще оцени вашите усилия! ..
Автор и източник: 7for70.net
Превод:bneinoah-bg.com