Съвършената мяра 11. За бъдещото избавление

Единадесета глава от книгата на Виленския Гаон „Съвършената мяра“

Четири аспекта на освобождението ще се проявят в четирите времена, когато светът бива съден (Рош аШана 16а). А именно – на Песах евреите ще се освободят от робството, на Рош аШана (Нова година) ще приключи съдът над враговете на Ашем, на Ацерет (Шавуот) ще стане събирането на изгнаниците под ръководството на нашия учител Моше, а на Сукот – изграждането на Храма.

Първо ще бъдат освободени Десетте колена, след това – коляното на Йеуда, а след това ще оживее поколението на Пустинята.

Това избавление ще дойде само чрез изучаването на Тора и зависи най-вече от изучаването на Кабала.

В заслуга на това, че [евреите] се отдалечават от изучаващите теология, нееврейска наука и естествознание, те ще се удостоят в бъдеще със светлината на Всевишния.

Избавлението се нарича „утро“, както е написано (Йешая 21:12): „Дойде утрото, и също нощта“, и също се нарича „раждане“, както е написано (Йешая 66:8): „Защото се мъчи и роди Цион…“ И както преди зазоряване е най-тъмно, и както колкото повече наближава раждането, толкова по-силни са страданията на родилката, така и преди освобождението изгнанието ще бъде най-тежко.

Също както при житните култури има три вида отпадъци: плява, слама и трици, така и по отношение на Израел, който е уподобен на жито, както е написано (Ирмия 2:3): „Свят е Израел за Бога – първите [житни] плодове Негови“, съществуват три вида отпадъци: Ишмаел, Есав и ерев рав.

И съответно на Авраам и Ицхак, от които произлязоха Ишмаел и Есав, ще дойдат двама машиахи – Машиах бен Йосеф и Машиах бен Давид, и те ще очистят Израел от плявата и сламата. „И ще бъдат като плява пред вятъра“ (Теилим 1:4), „А домът на Есав [ще бъде] слама“ (Овадия 1:18).

Но пълно очистване няма да има, докато не бъдат премахнати ерев рав, които съответстват на триците – те са много силно свързани с пшеничните зърна. Те (ерев рав) са отпадъкът, който съответства на Яаков (и те символизират отклоняването от изучаването на Тора и отхвърлянето на игото на Небесното царство).

Те са много прилепени към Израел, а евреите възприемат тяхното поведение. Те са богати и горделиви, и за тях Мъдреците са казали (Санхедрин 98): „Синът на Давид няма да дойде, докато не изчезнат грубите в Израел“.

И също както е невъзможно да се отделят триците от пшеницата, ако тя не бъде смляна, така и отделянето на ерев рав от Израел може да се случи само чрез трудностите на изгнанието.

Тъй като поколенията стават все по-дребни [в духовен аспект], а ерев рав се засилва, мъдреците на Тора във всяко поколение са били принудени да издават нови постановления и огради за законите, за да затворят проломите, които ерев рав са направили.

В Израел има пет вида ерев рав:
а) кавгаджии и злословници;
б) онези, които следват своите страсти;
в) лицемери;
г) тези, които гонят почести, за да си спечелят име;
д) тези, които тичат след пари.

Най-лоши от всички са кавгаджиите, които се наричат амалекци, и Синът на Давид (Машиах) няма да дойде, докато те не бъдат заличени от лицето на земята.

Всеки спор, който не е лишем шамаим (в името на Небето), е от ерев рав, които се стремят да поучават другите и да завземат властта, както е написано за строителите на Вавилонската кула: „И нека си направим име“.

Във всяко поколение господства различен атрибут (от атрибутите на Бога, с които Той управлява света), което води до промени в свойствата на творението. Всички дела на поколенията, поведението на хората, тяхното препитание, както и управлението [на света от страна на] Всевишния съответстват на този атрибут и зависят от избора между доброто и злото, който хората правят.

Всичко е съдържано в Тора (и за това е казано, че Всевишният е показал на Адам и Авраам всяко поколение – тоест, те са разбрали всичко от Тора).

Във всяко поколение има моменти, когато може да настъпи избавлението, според покаянието и заслугите, характерни за това поколение.

Но последното време на избавлението не зависи от покаянието, а от милостта на Всевишния, както е написано (Йешая 48:11): „Заради Себе Си, заради Себе Си ще го направя“, а също и от заслугите на праотците, както казваме [в молитвата Шмонe Есре]: „И помни милостите към праотците и води избавителя на синовете на техните синове, заради Името Си“.

А това време на избавлението е било разкрито само на праотците, за което е казано (Санхедрин 99а): „На Сърцето Си открих“, тоест – на праотците и на Моше, които се наричат „Моето сърце“.

Всичко, което се случва в месец Тишрей, е намек за това, което ще стане в бъдеще. Отначало – Денят на Съда в Рош Ашана, след това – опрощение на греховете в Йом Кипур, а после – радостта на Сукот, Шмини Ацерет и Симхат Тора. Така ще бъде и в бъдеще – първо Денят на Великия съд, а след това – „И ще ви окъпя с чиста вода, и ще се очистите“ (Йехезкел 36:25), „Защото ще простя на онези, които оставя“ (Ирмия 50:20). А после, в Сукот – седем балдахина, както е известно, и както е написано (Йешая 4:6): „И сука ще бъде за сянка през деня…“. А след това – Шмини Ацерет, когато ще изчезнат отричащите Истинния Б-г и Израел ще се радва сам – „празнично събрание ще бъде за вас“, и ще ядат три Шабатни трапези – трапезата „животните от планината Алеф“, трапезата на Левиатан и „виното, пазено от Шестте дни на Творението“.

„Трапезата на Левиатан“ – това е знанието, което ще се умножи по земята, и това ще бъде най-голямата радост, над която няма по-висока. И Моше също се нарича Левиатан (Сифра д’Цниюта 18:3), и за това е написано (Теилим 104:26): „Левиатана, когото Ти създаде, за да се весели с него“. И това е радостта на Всевишния с праведниците, че Той ще им разкрива нови тайни в Тора, както е написано (Шмот 24:11): „И видяха Б-га, и ядоха, и пиха“. Видението означава постижение, и това е „Светлината, скрита за праведниците“. И вътрешният смисъл на Тора ще бъде разкрит така, както днес се разбира простият ѝ смисъл, и затова ще настъпи свобода от всички обвинители (силите на злото), както е написано (Йешая 11:9): „Няма да правят зло и няма да погубват по цялата Ми свята планина, защото земята ще бъде пълна със знанието за Б-га…“. А „виното, пазено от Шестте дни на Творението“ – това са тайните на Тора, които ще бъдат разкрити чрез Моше.

И за това време е казано (Теилим 104:31): „Нека славата на Ашем бъде навеки, нека се радва Ашем на делата Си!“. Да бъде Волята на Всевишния това време да настъпи скоро, в наши дни, амин!

Автор – Равин Елияху миВилна Виленский Гаон

Източник – toldot.com

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *