За да подготвят народите да приемат разкриването на царството, което ще обяви Месията, е необходимо да се разпространят основите на вярата сред народите, особено тази основа, която говори за идването на Месията.
Изправление на всички народи
„И в края на дните, утвърдено ще стои планината на Господния храм на върха на планините и ще бъде издигната над хълмовете, и към нея ще се стичат всички народи“ (Исая 2:9). „Няма да вършат зло и разрушение на цялата Ми планина, защото земята ще се изпълни със знание за Господа, както водите покриват морето“ (там 11:9). „И всяка нова луна и всяка събота ще идва всяка плът да Ми се поклони, каза Господ“ (там 66:23).
„Защото тогава ще обърна към народите с ясен език, за да призовават всички името на Господа и да Му служат с едно сърце“ (Цфания 3:9).
„Така каза Господ на воинствата: в онези дни ще се хванат десет души от всички народи и ще се хванат за полата на един евреин, казвайки: ще вървим с вас, защото чухме, че Бог е с вас“ (Захария 8:23). „И ще бъде така, тези, които останат от всички народи, идващи в Йерусалим, ще се издигат година след година, за да се поклонят на царя, Господ на воинствата, и да празнуват празника Сукот“ (там 14:16).
Идването на Месията е известие не само за народа на Израел, защото цялото човечество трябва да признае царството на Благословения. Както ясно казва пророкът: „И Господ ще бъде цар над цялата земя, в онзи ден ще бъде Господ един и името Му едно“ (Захария 14:9).
За да се подготвят народите да приемат разкриването на царството, което ще обяви Месията, беше необходимо да се разпространят основите на вярата сред народите, особено тази основа, която говори за идването на Месията. Без това те биха били подобни на добитък, неспособен да знае нещо изобщо. Така обяснява Рамбан думите на Рамбам за скрития замисъл на Твореца в явленията на лъжливите месии, за които говорят народите на света.
„И не се заблуждавайте относно народите, мислейки, че те също са наследили Тора. Тези, които са близо до центъра на цивилизацията, като християните и мюсюлманите, защото те са си преписали Тора и са я изучавали, и когато Рим е взел власт в техните граници, те са възприели Тора и са създали закони и порядки, подобни на нея. Но хората, които живеят по краищата на света, които не са изучавали Тора и не са виждали Израел и неговите обичаи, не са чували за него поради голямото разстояние между тях, са съвсем подобни на добитък, и за тях Писанието казва: „далечни острови, които не са чули за Мен и не са видели славата Ми“, а народите първоначално са казвали така, както е казано: „И кой велик народ има закони и порядки справедливи, като цялата тази Тора“. Виждаме, че по онова време не е имало народ или племе в света, които да имат толкова добри и честни порядки за държавно устройство, както Израел, и това е смисълът на думата „мишпатим“ („порядки“), а още повече „хуким“ („закони“), които са заповеди, издълбани в камъните на мирозданието“.
И затова каза рав Моше (Рамбам), да бъде благословена паметта му: „Всички тези истории за Йешу а-Ноцри и онзи исмаилтянин, който се появи след него, смисълът на всичко това е да се подготви пътят за царя Месия! Как? Светът вече се е изпълнил с разкази за Месията и с думите на Тора, и тези думи са достигнали далечните острови и многобройните народи с необрязано сърце, и те разсъждават и спорят за тези неща и за заповедите на Тора, някои казват: тези думи имат таен смисъл и не трябва да се разбират буквално, и Месията, за когото говориха пророците, вече е дошъл. Но когато възкръсне царят Машиах, преуспее, възвиси се и се величае, тогава всички те веднага ще се покаят и ще разберат, че лъжа са наследили от бащите си и че предсказателите им и бащите им са ги въвели в заблуждение“ (Рамбан, реч „Тора тмима“).
Изкореняване на злото
„Защото в онези дни ще се умножат знанието, мъдростта и истината, както е казано: ‘Защото земята ще се изпълни със знание за Господа…’, и е казано: ‘И няма да учи човек брата си и човек ближния си’, и е казано: ‘И ще извадя каменното сърце от плътта ви’“ (Рамбам, закони за покаянието 9:2). Това е основното обещание за дните на Месията, за свят, който е напълно добър, без никакво зло, без зло начало.
„‘И Господ ще бъде цар над цялата земя, в онзи ден Господ ще бъде един и името Му едно’ — нима сега Той не е един?! Рави Аха бар Ханина казва: този свят не прилича на бъдещия свят! В този свят за добри вести казват: благословен добрият и вършещият добро, а за лоши вести казват: благословен Праведният съдия. В бъдещия свят за всичко ще казват: благословен добрият и вършещият добро“ (Бавли, Псахим 50а).
Това е времето, когато ще се разкрие единството на Твореца, че няма и никога не е имало никой друг освен Него, и че властта Му е единствена и съвършена, и дори злото, породено от принципа на съда, има за цел единствено върховното добро: „‘И името Му едно’ — какво означава ‘едно’? Нима сега името Му не е едно? Рав Нахман бар Ицхак казва: този свят не прилича на бъдещия свят! В този свят името на Бога се пише с буквите Йуд и Хей, но се чете като Алеф-Далет, а в бъдещия свят се пише Йуд и Хей и се чете Йуд и Хей“ (там).
Тогава творението ще достигне своето съвършенство: разкриване на славата на царството и единството на Твореца и наслада от съзерцаването на Бога в това съвършено добро.
Автор-Рав Еуд Авицедек
Източник-toldot.com
Превод-bneinoah-bg.com