Познание за вярата 99. Поправяне на народа на Израел и установяване на закона в неговата цялост

Относно целта на идването на Месията и вярата в Неговото идване според възгледите на Рамбан. Как идването на Месията е свързано с съществуването на народа на Израел.

Думите на Рамбан

Ще цитираме тук думите на Рамбан, които той загатва, говорейки за висшата тайна на тази идея: „И смисълът на думите „и Аз ще ходя сред вас“ е, че Моето управление над вас ще бъде явно, подобно на цар, който се разхожда сред своя лагер, снабдявайки го с всичко необходимо. Така са и думите на Завета в тяхното обикновено значение, и това е истина, и така ще постъпи Той с тях, без съмнение. Писанието не споменава наградата на вечния живот на душите в света на душите и в бъдещия свят след възкресението, защото тяхното вечно съществуване следва според природата на творението, както аз обясних, говорейки за наказанието „карет“, което се състои в унищожението на тези, които го заслужават, а останалите ще пребъдват вечно, както следва от принципа на тяхното сътворение.

Но според истинския път, тези благословии са небесни благословии във висшите светове, както аз обясних, говорейки за стиховете „и ще сложа мир на земята“, „и душата Ми няма да ви презира“, и също „и Аз ще ходя сред вас“, които загатват за това, което нашите учители наричат „Шхина“ (Божието присъствие), както е казано „и ще сложа обиталището Си сред вас“, и те казват: „Шхината пребивава в Израел“ (Менахот 86б), и така казаха в мидраша Брейшит Раба: „основното присъствие на Бога беше в нисшите светове“ (19:13). Тук става дума за Ган Еден и бъдещия свят за онези, които познават Бога. Пълнотата на тези благословии ще се прояви, когато целият Израел започне да изпълнява волята на своя Отец и изграждането на небето и земята ще пребъде в своята пълнота. В Тора няма по-съвършени благословии от тези, които представляват думите на Завета и условията между Светия, благословен да е Той, и нас.

И знай, че Израел никога не е бил удостоен с тези благословии в пълна степен, нито като народ, нито като отделни хора, защото заслугите им не са били достатъчни, както казват мъдреците за Давид: „(Той с копието си порази) осемстотин врагове и съжаляваше за двеста; от небето дойде глас, който му каза само за Урия Хетееца“ (Моед Катан 16б). Затова и нашите мъдреци отнасят тези стихове за бъдещето: „Писанието учи, че дете от Израел в бъдеще ще протегне ръката си…“ (Торат Коаним 2:2), „в бъдеще Всевишният ще се разхожда с праведниците“ (там 3:3). Това никога не се е случвало, но ще се случи с нас в дните на съвършенството“ (Рамбан, коментар на глава Вайикра 26:12).

Основната цел на идването на Месията е пребиваването на Шхината в Израел. Това е поправянето на света и първоначалната цел на творението: Шхината в нисшите светове. Единението на Бога с човека, който се намира тук, в материалния свят, и утвърждаването на Божието единство в този свят. „И изграждането на небето и земята в пълнотата на своето съществуване“ — това е върховното поправление: разкриването на Божието единство на земята, изцелена от греха — от недостатъците, съответстващи на своя корен, и способна напълно да се съедини с небесата. „Изграждането на небето и земята“ е структурата на управлението на творението, намираща се в своето правилно състояние, когато висшите светове могат да изливат своите благословии към нисшите без никакви пречки: Шхината пребивава в нисшите светове.

И тук се крие тайна, защото пребиваването на Шхината на Бога в нисшите светове служи на Всевишния, както обяснява Рамбан: „Но рабби Авраам каза: защото, каза Господ, Аз ги изведох от Египет, за да пребивавам сред тях, и за това е казано: „Ще служите на Бога на тази планина“ (Шмот 3:12). Той добре го тълкува. Но ако е така, в това има велика тайна, защото според простото разбиране пребиваването на Шхината в Израел служи на хората, а не на Всевишния. Но (и това е тайната, на която загатва рабби Авраам) това е подобно на думите на Писанието: „Израел, чрез когото ще се прославя Аз“ (Йешаягу 49:3), и казаното на Йеошуа: „И какво ще направиш заради великото Си име?“ (Йеошуа 7:9), и множество подобни стихове.“

Както обяснихме, основите на вярата, така както ги е изложил Рамбам, са приети като практическо учение в Израел. Ние се стремим да разясним тази основа на вярата.

Основи на вярата

„И това е голяма основа сред основите на вярата на Израел, а именно, че е невъзможно да не възкръсне от семето на цар Соломон човек, който ще събере нашето разсеяние, ще премахне нашия срам и изгнание, ще разкрие истинската Тора и ще унищожи всеки, който престъпва Неговото слово. Както ни обеща Светият, благословен да е Той, в Своята Тора: „Виждам го, но не сега, забелязвам го, но не близо, изгря звезда от Яков и се издигна жезъл от Израел и порази краищата на Моав и унищожи всички синове на Шет, и Едом беше плячка, Сеир — враговете му, и Израел получава успех…“

Творецът също ни обеща чрез Своите пророци, че няма да загинем и че Той няма да ни унищожи, и че никога няма да спрем да бъдем праведен народ. И както е невъзможно да се прекрати съществуването на Светия, благословен да е Той, така е невъзможно и ние да бъдем унищожени и да изчезнем от света. Защото така каза Той: „Аз, Господ, не се промених, и вие, синове на Яков, не сте изчезнали“ (Малахия 3:6). И Той също ни обяви и укрепи с обещанието, че е невъзможно Той да се отврати от нас като едно цяло, дори и когато Го разгневим и престъпим Неговите заповеди. Защото така е написано: „Така каза Господ: ако небето може да бъде измерено отгоре и основите на земята проучени отдолу, тогава и Аз ще отхвърля целия род на Израел за всичко, което са сторили, казва Господ“ (Йеремия 31:37). Същата тази идея ни съобщи Той в Тора чрез Моше Рабейну, защото така е написано: „И докато са в земята на враговете си, Аз няма да ги презра и няма да се отвърна от тях, за да ги унищожа и да разруша завета Си с тях, защото Аз съм Господ, техният Бог“ (Вайикра 26:44).“

Удивителни и възвишени са думите на Рамбам, че Творецът символично свързва вечното съществуване на народа на Израел със Своето собствено съществуване. Това е най-великото от обещанията за Избавлението. Той няма да наруши Своя завет с нас: „Същата тази идея ни съобщи Той в Тора чрез Моше Рабейну, защото така е написано: „И докато са в земята на враговете си, Аз няма да ги презра и няма да се отвърна от тях, за да ги унищожа и да разруша завета Си с тях, защото Аз съм Господ, техният Бог“ (Вайикра 26:44).“

И този завет, както обяснява Рамбан, се отнася до пребиваването на Неговата Шхина сред нас: „Но според истинския път, тези благословии са благословии на небесата и висшите светове, както говорих за стиховете „И ще сложа мир на земята“, „И душата Ми няма да ви презира“, „И ще ходя сред вас“, тук Писанието загатва за това, което нашите мъдреци наричат Шхина (присъствието на Всевишния), както е написано: „И ще положа обиталището Си (мишкани) сред вас“, и те казаха: „Шхината пребивава в Израел“ (Менахот 86б), и още казаха в мидраша Брейшит Раба: „Основното пребиваване на Шхината беше в нисшите светове“ (19:13). Тук става дума за Ган Еден и за бъдещия свят за тези, които Го познават, и тези благословии в пълнота ще дойдат, когато целият Израел започне да изпълнява волята на своя Отец, и небето и земята ще пребъдат в съвършенство, и няма в Тора по-съвършени благословии от тези, защото те са думите на Завета и условията между Светия, благословен да е Той, и нас.“

Така ние се потапяме в дълбочината на темата, от която научаваме, че възможността за поправление на творението, разкриването на царството и единствеността на Твореца в нисшите светове съществува само чрез избавлението на Израел, което ще дойде с идването на Месията.

Но първо ще поговорим за нещата в тяхната простота.

Изправление на народа Израел и утвърждаване на закона в неговата пълнота

„Царят Машиах ще се издигне, за да възстанови царството на Давид в предишното му състояние, с предишната власт, и той ще изгради Храма и ще събере разсеяните от Израел, и всички закони ще се върнат по негово време към предишното им изпълнение: ще се принасят жертви и ще се спазват седмата година и юбилейната година според всички техни закони, както е заповядано в Тора.

И ако се издигне цар от дома на Давид, който изучава Тора и изпълнява заповедите, подобно на баща си Давид, според Писмената и Устната Тора, и накара целия Израел да я следва и да укрепи нейното изпълнение, и поведе войни за Господ, тогава можем да предполагаме, че той е Месията. Ако той направи това и успее, и изгради Храма на полагащото му се място, и събере разсеяните от Израел, тогава той със сигурност е Месията“ (Рамбам, закони за царете, гл. 11:12).

„И затова целият Израел, неговите пророци и мъдреци копнееха за дните на Месията, за да намерят покой от царствата, които не им позволяват да се занимават с Тора и заповедите, както трябва, и ще намерят отдих и ще умножат мъдростта си, за да заслужат живот в бъдещия свят, защото в тези дни ще се увеличат знанието, мъдростта и истината, както е казано: „И земята ще се изпълни със знанието за Господа“ и е казано: „И никой няма да учи брат си и ближния си“, и е казано: „И ще отнема каменното сърце от вашата плът“, защото царят, който ще се издигне от семето на Давид, ще бъде по-мъдър от Шломо и велик пророк, близък до Моше Рабейну, и затова ще учи целия народ и ще им посочи пътя на Господа, и всички народи ще дойдат, чувайки за него, както е казано: „И ще бъде в последните дни, твърдо ще стои планината на Господния храм на върха на планините“ (Рамбам, закони за покаянието 9:2).

Ако е така, предназначението на Месията в избавлението на Израел е очевидно и то не се състои само в освобождаването от властта на народите и извеждането на евреите от изгнание, но и в довеждането им до съвършенство. Съвършенство, при което те ще могат да изпълняват Тора в нейната пълнота, царството ще бъде върнато на дома на Давид, Храмът ще бъде изграден и народът на Израел ще може да се занимава с Тора и да изпълнява всичките ѝ заповеди, издигайки се духовно без пречки. И отново ще бъдем „праведен народ“.

Рамбам обяснява, че Творецът ни е уверил в три неща, че вечно ще бъдем Негов угоден народ: чрез Неговото велико име, чрез реда на мирозданието и чрез Тора:

„И както е невъзможно да престане съществуването на Светия, благословен да е Той, така е невъзможно ние да загинем и да изчезнем от света. Защото така е казано: „Аз, Господ, не се промених, и вие, синове на Яков, не сте унищожени“ (Малахия 3:6). И също така Той ни обяви и укрепи с благословеното си име, че е невъзможно за Него да се отвърне от нас като едно цяло, дори и да Го разгневим и да престъпим Неговите заповеди. Защото така е написано: „Така каза Господ: ако небето може да бъде измерено горе и основите на земята проучени долу, тогава и Аз ще се отвърна от целия род на Израел за всичко, което те сториха, казва Господ“ (Йеремия 31:37). И в същия смисъл Той ни обеща в Тора чрез Моше Рабейну, защото така е казано: „И когато те ще бъдат в земята на враговете си, Аз няма да ги презра и няма да се отвърна от тях, за да ги унищожа и да разруша завета Си с тях, защото Аз съм Господ, техният Бог“ (Вайикра 26:44)“ (Рамбам, по-горе).

Тези възвишени думи ни учат, че запазването на Израел като народ е основата, която осигурява изпълнението на волята на Твореца в мирозданието, съществуването на самото мироздание и изпълнението на обещанията на Тора.

Автор-Рав Еуд Авицедек

Източник-toldot.com

Превод-bneinoah-bg.com

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *