Тази забрана е много по-сложна и по-дълбока, отколкото може да изглежда на пръв поглед. За крадец се счита и този, който е отнел насила, и този, който е откраднал имущество, и този, който е откраднал човек, и този, който задържа заплатата на служител и т.н. Водещата в океан от подробности дреболия, се крие във факта, че според Тора всяко действие, в резултат на което се нанасят щети на другата страна, дори в размер, по-малък от стойността на най-малката монета се счита за грабеж. При това за откровен грабеж се считат такива обикновени, на пръв поглед явления като закъснение за работа (ако не се задържите след това за същото време), пътуване без билет в обществения транспорт (дори на разстояние една спирка), използване на работни принадлежности за собствени цели, без разрешението на началниците и др.
И така, според библейските норми, човек се смята за крадец, дори ако е откраднал сума, по-малка от стойността на един прут (най-малката монета от древността, около 25 мг. сребро – бел. авт.). Към кражбите на вещи спадат и „живо имущество“, като добитък и птици и пр. Не е позволено да се отнема нищо от друг, дори на шега или да го подразнят. Не може да крадете с намерението по-късно да върнете откраднатия предмет, както и просто да вземете без разрешение нещо, което не ви принадлежи. Но защо забраната за грабеж включва толкова много разновидности и наказва толкова строго, за на пръв поглед, незначителни подробности?
Отговорът на този въпрос е, че Всемогъщият е искал да осъзнаем суровостта, с която Той се отнася към кражбата. Четейки многобройните забрани, наложени за това престъпление от Тора, ние сме проникнати от разбирането колко отвратителен е този грях за Всемогъщия. Всъщност, въпреки факта, че поколението на потопа систематично е нарушавало такива основни заповеди като забраната за идолопоклонство, разврат и кръвопролития, достоверно е известно, че Всевишният е бил готов да покаже дълготърпение и сдържаност към тях, ако не е било още едно тяхно престъпление – грабежа. Както в случая с поколението на потопа, така и днес грехът на кражбата, а не на идолопоклонството, кръвопролитието или разврата, винаги са служили като последен тласък за осъждане на отделна страна или цяло поколение. Това се случва, защото кражбата подкопава основите на всяка цивилизация. В края на краищата дори здравият разум подразбира, че собствеността на друг човек, не трябва да се краде. Всеки път, когато Хашем съди човека, виновен в различни престъпления, най-тежкото обвинение е нарушение на забраната за грабеж.
Но да разгледаме всяка от характеристиките на тази забрана отделно (Вавилонски Талмуд, трактат Синедрион 57а):
„Потомък на Ной подлежи на смъртно наказание за нарушаване на забраната за грабеж. И ето учението за забрана на грабежа: счита се, че нарушител на тази забрана, е крадецът, грабителя, а също и похитителят на красива жена (т.е. за разбойник се счита и този, който отвлече чужда жена по време на войната – ком. Раши) и също така всички подобни (тоест действия, които не могат да се нарекат откровен грабеж, но които приличат на него – коментар Раши) .“
На първо място е необходимо да се установи разликата между понятията „крадец“ и „грабител“, тъй като Тора прави ясна разлика между тях и ги използва в различни значения. Първият извършва кражбата тайно, вторият посред бял ден. Крадецът се смята за по-лошият от двамата, тъй като скритото му действие показва, че се страхува само от хората и не се страхува от всевиждащото око на Всевишния. Следователно самата заповед се нарича забрана за грабеж, а не на кражба, имайки предвид, че ако грабежът вече е забранен, който се счита за по сериозно нарушение на самата забрана, тогава кражбата е още по-забранена.
В допълнение, Тора приравнява към крадците четири вида измамници:
– човек, който принуждава друг да приеме покана за вечеря, въпреки че в сърцето си не желае той да му бъде негов гост;
– човек, който предлага на друг подарък, въпреки че в сърцето си знае, че няма да бъде приет;
– продавач, който е нечестен по отношение на мерките и теглилките;
– продавач, който смесва висококачествени стоки с ниско качествени и по този начин заблуждава купувача.
Горните четири действия и всички други подобни се смятат за гневат даат (кражба на разума – превод от библейски) карат човек да приема въображаемото за реално.
Освен това Талмудът дава още няколко разновидности на тази забрана.
Забрана за отвличане. Това следва от казаното в Талмуда за „жена с красив външен вид“. За похитител на човек се счита и този, който отвлече човек с цел последваща продажба в робство, и този, който държи човек против волята му, принуждавайки го да работи за себе си, и този, който вземе човек за заложник с цел получаване на откуп под каквато и да е форма. Във всички тези и други подобни на тях случаи престъпникът като че ли си присвоява живота на отвлечения, на което няма право.
Забрана да пасеш добитъка си в чужди ниви. Известно е, че праотецът Авраам винаги е слагал намордници на добитъка си при преход, за да му попречи да хапне трева от чужди ниви и ливади, срещнати по пътя. И тази забрана е актуална и днес за жителите на селските райони. В допълнение, този вид забрана за грабеж предполага, че собственикът на животното носи пълна отговорност за всички щети, които могат да бъдат причинени, не дай Боже, от неговия домашен питомец и е длъжен да вземе всички необходими мерки предварително, за да ги предотврати.
Забраната за задържане на заплатата на наемен служител. Собственикът трябва да плати на работника точно както е уговорено, след ден, седмица, месец или някакъв друг уговорен период от време. Човек, който задържа или забавя плащането на работника, извършва грях, приравнен към отнемане на душата на този работник. И дори ако самият нает служител заяви, че може да изчака да получи плащането, е необходимо да се настоява той да го вземе веднага след изтичане на договорния период.
Забрана за задържане на парите на други хора. Това предполага забрана за забавяне или опит за избягване плащането на дълг. Ако един човек дължи на друг определена сума пари, независимо дали е дълг или заплащане, на него му е забранено да я задържа с измама, извинение или сила, надявайки се при това, че по този начин въобще ще избегне връщането на парите. Например, ако лицето, на което дължите пари, се обърне към вас с искане за връщане на дълга, тогава е забранено да лъжете или да казвате, че не може да платите днес и че той трябва да дойде утре, ако имате възможност да платите веднага.
Забрана за взимане на плодове от нивата на собственик. Това означава, че на наемен работник, който се занимава с прибиране на реколтата, е забранено да яде плодове от нивата на собственика, както по време на работа, така и след нейното приключване. Освен в случаите, когато на работника е разрешено предварително да изяде определено количество плодове в края на събирането на работното място (но не и да ги носи със себе си). Факт е, че плодовете се считат за собственост на собственика, за чието събиране на наетия работник са платени пари. Намаляването на реколтата, която възниква в резултат на такова „хранене“, води до факта, че работникът получава определена сума пари за това, което не е предоставил на собственика, тоест сякаш краде тези пари. Всички останали подобни случаи, като закъснение за работа, спане на работното място и т.н., също попадат тук и поради същия принцип.
Забраната да се оставя без внимание изгубената от някого вещ. Обаче ако това е възможно, трябва да я вземем и да я върнем на собственика. За какво става дума? За ситуация, когато минувач, който върви отпред, изпуснe нещо негово и не забележи, ние трябва да насочим вниманието му към „изпуснатата“ вещ. Или когато намерим чужда вещ с явни знаци за принадлежността на определено лице. Трябва да се вземат незабавни мерки собственикът да бъде открит и да му бъде върната.
Забрана за причиняване на имуществени вреди. Ясно е, че говорим не само за умишлено причиняване на имотна вреда на ближния, което е пряко нарушение на забраната за грабеж, но и за неумишлено. Какво да направите, ако случайно счупите нечия ваза или неволно ударите чужда кола на паркинга? Трябва незабавно да дадете на пострадалото лице сумата, която компенсира причинените щети или е необходима, за да придаде на обекта на щетата предишния му вид и функционалност. Ако по някаква причина незабавно е невъзможно да се направи това, поради липса на пари в брой от лицето причинило щетата, или собственика на надрасканата кола го няма, тогава всичко по-горе може да бъде направено по-късно, но без забавяне и възможно най-скоро. Така че, от вас се изисква да напишете бележка с трите си имена и данни за контакт, като я прикрепите например към предното стъкло на „пострадалата“ кола. Същевременно обаче, не може просто да вземете и да се скриете от „местопрестъплението“, оправдавайки се с психологически шок и страх от гнева на пострадалата страна. Помнете, че истинският страх в човека трябва да бъде само пред Създателя на всички неща, а не пред Неговите творения. И този, който прави това, е като крадец във всяко отношение, защото демонстрира, че не се страхува от Б-г, в чиито ръце е животът му, а се страхува от хора, които сами по себе си не са в състояние да окажат никакво влияние върху неговият живот.
Рамбам пише (Кодекс на религиозните закони „Мишне Тора“, Закони на кралете и техните войни 9:9):
„За грабител се счита и този, който е откраднал сума, по-малка от стойността на най-малката монета. И ако един открадне такава сума, а след това дойде друг и му открадне същата сума, и двамата подлежат на смъртно наказание за такава кражба.“
Мъдреците предупреждават, че някой, който открадне от ближния си предмет, струващ дори един прут, е същото като да отнеме живота му. За какво е казано това? За много неща, които могат да се случат в живота ни. Например за неправилно изчисление при закупуване на продукт, когато продавачът не ви даде пет стотинки ресто, като се позовава на отсъствието им в касата (освен ако някой от вас не забрави да го коригира по-късно). Или например за пътуването ви с градския транспорт без билет, дори ако сте пътували само една спирка. Тоест трябва да сте изключително внимателни към най-малкия детайл във всичко, свързано с парите.
Автор и източник: 7for70.net
Превод: bneinoah-bg.com