Нов поглед към напастта от скакалци
Седмичният раздел на Бо започва с описание на осмата от десетте египетски напасти – напастта от скакалци.
Тази напаст е включена в третата, последна серия от египетски напасти в съответствие с разделението, дадено от равин Йехуда, beahav, чието съкращение е B (barad – градушка) A (arbe – скакалци) H (hoshekh – тъмнина) B (бехорот – първороден) и е свързващото звено между напастта на градушката и последвалите напасти на тъмнината и поражението на първородните.
Връзката между напасти от скакалци и градушка следва директно от думите на Моше, съобщавайки на фараона за предстоящото нашествие на скакалци: „и скакалците ще унищожат остатъка, който е останал между вас от градушката“ (Шемот 10:5). В същото време съдържа и намек, който предшества напастта от тъмнината, която я следва, защото всеобхватната „тъмнина” на скакалците покрива земята и покрива светлината, както се казва: „И той /роякът от скакалци/ покри повърхността на цялата земя и земята потъмня” (10:15). В същото време тя намеква и за напастта чрез поражение на първородния, според фараона, който го нарича „смърт“: „… за да отвърне от мен само тази смърт“ (10:17).
Скакалците като „единичен индивид” и като „нашествие на огромна маса”
Няма съмнение, че напастта от скакалците е ужасно природно бедствие от древността до наши дни. Така в книгата на Йоел, която е посветена предимно на описание на нашествието на скакалци, на което той е свидетел, скакалците се сравняват с буен огън, който не оставя нищо след себе си: „Преди него огънят пояжда, а след него пламъкът гори; Пред него земята е като Едемската градина, а зад него е необитаема пустиня и от нея няма спасение” (2:3).
Изглежда обаче, че в допълнение към колосалните икономически щети, причинени от рояка от скакалци на Египет, има допълнително значение на тази напаст, което не е разкрито в коментарите, както класически, така и съвременни.
Самата дума „скакалец“ означава както отделен индивид, както е описано в нашия седмичен раздел: „… не е останал нито един скакалец във всичките граници на Египет“ Шемот (10:19), и целия колективен подвид – „Ето, утре ще доведа скакалци във вашите предели“ (10:4). На пръв поглед изглежда, че разликата между тях се състои само в огромното нарастване на броя на скакалците, както показва самото име на скакалците на иврит – arbe (скакалец) – gharbe (много), както се казва: „Ще умножа много (harbe) твоето потомство и то ще бъде безброй” (Берейшит 16:10).
Въпреки това научните изследвания на поведението на скакалците, проведени през 19 век от изключителния ентомолог сър Борис Петрович Уваров (Sir Boris Petrovich Uvarov, 1886, Уралск, Руска империя – 18 март 1970, Лондон, Великобритания – ентомолог, зоогеограф. Автор на теорията на фазите при скакалците) , разкриват удивителни факти. Тези изследвания показват, че по време на прехода на скакалците от „единичен индивид“ към „движещо се множество“ настъпват дълбоки физиологични и психологически промени, които продължават около 10 години. Така женският скакалец започва да снася десетки пъти повече яйца от обикновено, летателните способности на скакалеца се увеличават многократно, а физическите му размери и размах на крилете стават два пъти по-големи от тези на един индивид. В същото време поведението на „масовия“ скакалец претърпява радикална метаморфоза: единичен скакалец се стреми да се скрие от приближаващия се човек, докато „масовият“ напълно губи чувството си на страх и не спира пред никакво препятствие.
Впечатляващо описание на това явление намираме в книгата на Йоел, чието въображение рисува фантастична картина на нашествието на множество скакалци: „Приличат на кавалерия и се втурват като конници. Сякаш галопират по върховете на планините с грохот на колесници, сякаш с пращящ пламък на огън, който поглъща сламка, като могъщ народ, готов за битка. При вида им народите треперят, лицата на всички стават мрачни. Като воини те бягат, като воини те се катерят по стена; всеки върви по своя път, без да бърка пътищата си. И не се тълпят един друг: всеки върви по своя път; и те се втурват през мечовете, но остават невредими. Те тичат из града, тичат нагоре по стените, катерят се в къщи; Влизат през прозорците като крадец” (Йоил 2:4-9).
Психология на масите
Тези драматични промени в скакалците от „индивидуални“ към „масови“ събуждат това, което обикновено се нарича „масова психология“ в човешкото общество и ни напомнят за мрачните периоди от човешката история – от линчувания и кръстоносни походи до зверствата на нацистите и ислямските джихадисти.
Заслужава обаче да се отбележи, че наблюдаваме феномена на горчивина и загуба на човечност още през периода на египетското робство, когато египтяните сляпо следват фараона и безпрекословно изпълняват заповедите му да унищожат синовете на Израел и да хвърлят родените момчета в Нил.
В същото време Писанието обръща специално внимание на самотни, изключителни хора, които показват човечност и милосърдие, като родилките Шифра и Пуа и самата дъщеря на фараона, която се смилила над изоставеното бебе Моше и дори го отгледала. Но тези изолирани случаи само подчертават жестокостта на масите, каквато беше в съвремието – примери за праведните хора по света на Холокоста, които заслужават най-висока похвала за изключителната смелост, която показаха на фона на разярена тълпа.
Обобщавайки, можем да кажем, че известният библейски принцип „мярка за мярка” се проявява в напастта от скакалци, както и в други наказания на египтяните, включително удавянето им в Червено море. В края на краищата, фараонът не беше единственият, който промени отношението си към евреите, плащайки с неблагодарност, „забравяйки“ Йосиф, който спаси Египет от глад, а напротив – всички египтяни претърпяха „метаморфоза“, ставайки мразещи на Юдеи, както е написано в Псалмите: „(И) Той обърна сърцата им към омраза (срещу) Своя народ и към злоба (срещу) Своите слуги.“ (Техилим 105:25).
Затова те страдат, мярка по мярка, напаст от скакалци, жестока маса, която няма преграда за унищожение и смърт, поглъщаща всичко по пътя си.
И тази напаст има за цел да разкрие колективната вина на египтяните, които са загубили своята човечност и милост.
Равин Ханан Порат
lilmod.ru
Предоставена от Валентин Боянов