Изпрати хляба си по водите, защото след много дни ще го намериш…
Щедростта /недивът/ е качество, което спомага за постигане на високи добродетели. Правилно демонстрираната щедрост е много похвална: с нея човек постига много добродетели в този свят и в бъдещия, както се казва: „Подаръкът, който дава човек, отваря място за него, И го привежда пред големците.“ (Притчи 18: 16). Защото крале, благородници и всички хора ще го обичат заради неговите дарове. И няма нищо на света, което да води до любов като щедростта. И в бъдещия свят човек ще получи добра награда за своята щедрост.
Има три вида щедрост: едната е щедрост с пари, втората е щедрост с тяло и третата е щедрост с мъдрост. И трите вида щедрост бяха характерни за Авраам. Бил е щедър с парите, както е писано: “И насади ешел” – тоест “ахила” /храна/, “щия” /питие/, “левая” /изпращане/; той беше щедър в тялото – и спаси Лот, неговия племенник, и се бори за него; той беше щедър с мъдрост, защото научи хората на правия път и те станаха прозелити, както е писано: „И душите, които сътвориха в Харан.“
Това качество е много похвално, защото помага на човек да постигне уважение, както е писано: „ Мнозина търсят благоволението на щедрия“ (Притчи9:6). Те го слушат, когато изобличава хората и ги назидава да се върнат да служат на Създателя. И ако има нужда от помощ, всички му помагат и са в мир с него.
Знайте, че подходящият подарък – например милостинята за бедните, които се страхуват от Всевишния – е скрито съкровище, което не изчезва, а се пази завинаги.
Това имаше предвид цар Соломон, когато каза: „Изпрати хляба си по водите, защото след много дни ще го намериш“ (Еклесиаст 11:1). И простият смисъл на този стих повелява щедрост, защото този, който сее безплатна доброта (хесед), жъне нейните плодове. И този, който има това достойнство, става богат, както е казано: „Някои хора дават щедро, и ще му се добави повече“ (Притчи 11:24); и е писано: „Който дава на бедните, няма да има нужда” (пак там 28; 27). И Давид каза за щедрите: „Разпръсна, даде на сиромасите; Правдата му трае до века; Рогът му ще се издигне на почит.” (Псалми 112:9).
Това важно достойнство е, така да се каже, благоволение към Всевишния, както се казва: „Който има милост към бедните, е заемодател на Всевишния“ (Притчи 19; 17). И мъдрецът каза: „Прави добро (хесед) на тези, които са достойни за него и на тези, които са недостойни. Доброто ще бъде подходящо за достойния, а за недостойния ще си достоен като покажеш добро, защото Създателят е заповядал да покажеш добро и милост.” И мъдреците са казали: „Който дава много на някого, който проси, е наполовина щедър, но този, който дава постоянно, много или малко, преди да е поискано е много щедър.“ И още мъдреците са казали: „Качеството на щедростта зависи от навика, защото човек не се нарича щедър, докато не свикне да дава според възможностите си по всяко време и всеки час.“
Защото този, който дава хиляда жълтици наведнъж на този, на когото трябва да бъдат дадени, не е така щедър, както този, който дава хиляда жълтици не наведнъж, а хиляда пъти и всяка жълтица уместно. Защото в душата на този, който даде хиляда жълтици наведнъж, се събуди желанието да бъде щедър в значителна степен и след това това угасна. А също и по отношение на наградата. Този, който откупи пленник за сто динара или даде милостиня на беден човек от сто динара, за всичко, което липсва на бедния човек, не може да се сравни с този, който откупи десет пленници или даде десет динара, на десет бедни. И мъдреците казаха за това: „Всичко зависи от съвкупността от действия“ (Авот 3; 15), те не казаха: според размера на действието.
Който се отвърне и не дава милостиня, сякаш се покланя на идоли (Кетубот 68а). И той се нарича нищожен човек, престъпник, жесток човек и грешник. Безполезен; както е казано: „Внимавай да не би да влезе подла мисъл в сърцето ти, та да си речеш: Наближава седмата година, годината на опрощаването; и да не погледнеш лошо против бедния си брат и му не дадеш, та извика към Господа против тебе, и това ти се счете за грях.“ (Второзаконие 15:9). Жестоко, както е писано: „А състраданието към злосторниците е жестокост“ (Притчи12:10). Той отрича произхода си от Авраам, Исаак и Яков, защото те бяха милостиви; той е от потомците на народи, които са жестоки, както се казва: „Жестоки са и няма да съжалят” (Еремия 50; 42). И който има милост, Всевишният ще смили, както е казано: „И ще те помилува, и ще те пожалее, и ще те умножи” (Второзаконие 13:18).
Който дава милостиня на бедния със зло лице, губи наградата си, дори и да дава много. И той престъпва заповедта „да не се смущава сърцето ти, когато му даваш“ (Второзаконие 15:10). И по-добър от него е този, който дава стотинка с добро лице, и по-добър от тях е този, който с добро лице дава дължимото на бедния човек, на когото трябва да даде; и е добре да се дава, преди да бъде поискано, и е добре да се дава тайно, както е писано: „Таен дар потушава гнева“ (Притчи 21:14). И имаше такива, които завързаха парите в парцал и ги хвърлиха обратно през рамото си, а бедните дойдоха и ги взеха (Ктубот 67b). И даващият не знае на кого е дал, и бедните не се срамуват да вземат! Накратко, всичко, което може да се скрие, трябва да бъде скрито, така че бедният да не знае кой дава, а даващият да не знае кой получава.
Когато давате милостиня, проявете милост заедно с подаянието: например купете това, от което бедният има нужда, за да не му се налага да работи. Или ако намериш нещо по-евтино от това, от което бедният има нужда, но не му стига купете го, дайте му го точно в този момент – това ще му направи услуга. И пророкът каза за това: „Посейте за себе си със справедливост, пожънете с милост“ (Осия 10; 12). Тоест наградата е чрез милост /хесед/ (сука 10; 12).
Чуйте сега за важността на щедростта и онези, които дават милостиня, както е писано: „Милостинята въздига хората“ (Притчи 14:34). Вижте колко велика е силата на милостинята, че тя се намира в десницата на Всевишния, както е писано: „Твоята десница е пълна с милостиня“ (Псалми 48:11).
Велика е милостинята! – Всевишния се прославя чрез нея, когато носи избавление на Израел, както се казва: „Аз, който говоря милостиво, съм велик в спасението“ (Ишая 63: 1). Велика е милостинята! – тя дарява чест и живот на онези, които дават милостиня, както се казва: „ Който следва правда и милост, Намира живот, правда и чест.“ (Притчи 21; 21). Велика е милостинята! – с нея Всевишния ще изкупи Израел, както е казано: „Сион ще бъде изкупен с правосъдие и онези, които се покаят за това, ще бъдат изкупени с милостиня“ (Ишая 1:27). Велика е милостинята! – Авраам се хвалеше с това, както е писано: „И той повярва на Всевишния и Той му го счете за милостиня” (Битие 15:6), и е написано: „Защото го избрах, за да заповяда на синовете си и на дома си след него да пазят пътя на Всевишния, като вършат милостиня и правда” (Битие 18; 19).
Велика е милостинята! – Давид, царят на Израел, се хвалеше с това, както се казва: „И Давид твори справедливост и милостиня на целия народ“ (Шмуил II 8:15). Велика е милостинята! – Цар Шломо се хвалеше с това, както се казва: “Благословен да бъде Всевишният, Който благоволи, да те постави на престола на Израел! От вечната любов на Всевишния към Израел, Той те направи цар – да вършиш правосъдие и милостиня” (Млахим I 10:9). Велика е милостинята! – тя достига до Трона на честта и славата, както се казва: „Милостинята и справедливостта са основата на Твоя трон” (Псалми 89; 15).
Велика е милостинята! – Израел се хвалеше с това, както се казва: „И това ще бъде милостиня за нас“ (Второзаконие 6:25). Велика е милостинята! – с нея ще прославят Всевишния, както е казано: „И Всевишния ще се възвеличи, когато започне да съди, и ще Го прославят с милостиня“ (Ишая 5:16). Велика е милостинята! – тя придружава този, който я създава в часа, когато се разделя със света, както е казано: „И милостинята ти ще върви пред теб, Всевишният ще те приеме“ (пак там, 58; 8). Велика е милостинята! — светът е изграден от нея, както се казва (Псалми 89: 3) „Светът е изграден от милостиня / хесед /” (Мехилта Бешалах 15: 13).
И затова нека човек се ангажира с щедрост, която води до всички тези ползи. И нека бъде щедър с пари, придобивайки заслугите за изпълнение на заповедите, като Рабан Гамлиел, който купи етрог за хиляда зуз [1] (Сука 416). И нека бъде щедър, опитвайки се да изпълни красиво заповедите; за възможността красиво да се изпълни заповедта трябва да се добави една трета от цената (Бава Кама 9б). И нека бъде щедър, купувайки книги и наемайки книжници да ги преписва и нека ги заема на тези, които ги нямат, както е казано: „Добротата и богатството са в дома му, а милосърдието / правдата / стои вечно ” (Псалми 112: 3). И нека бъде съобразителен в това и да не се страхува, че книгите ще се развалят, като се учат от тях. И нека бъде щедър, давайки домакински съдове назаем на съседи и познати.
И нека щедро заема пари на бедните, а ако може, тогава и на богатите. И нека бъде щедър в делата си, без да брои всяка стотинка, при изчисления. И ако мери вино или масло, или каквото и да е, нека не го мери точно, а добави на купувача. И нека бъде щедър в тялото, да работи за хората, да понася игото им и бремето на бедите за тях, да съжалява за нещастието им, да се моли за тях и да се радва на радостта им, да посещава болните и да показва милост към мъртвите , изпращайки ги в последния им път. А най-вече човек трябва да бъде щедър в познанията си за Тора, да учи всички на разум и да привлича сърцата към Всевишния. Това е най-голямата щедрост от всички щедрости – да проявиш милост към човек, за да го насочиш към живот в отвъдния свят.
Но въпреки че щедростта е добра, човек трябва да се пази от прахосничество при задоволяване на страстите си. Не трябва да харчите много пари, за да купувате скъпи храни и напитки или да шиете скъпи дрехи. Не трябва да пилеете пари за всякакви глупости, които не водят до страх от Всевишния. Щедрият човек трябва много да внимава да не пилее пари в преследване на страсти, които водят до зло. Но нека бъде снизходителен към достойните бедни, нека ги облича и храни с най-доброто, както е писано: „Всичко най-добро принадлежи на Всевишния“ (Левит 3; 16). И наградата му ще бъде голямо запазено благо, което „никой не е виждал освен Теб, Всевишния, направи / такова / за за чакащите Теб“ (Ишая 64: 3).
Автор-Орхот Цадиким
Източник-toldot.com
Превод-bneinoah-bg.com