Какво се промени? Защо изведнъж е възможно? Нека цитираме отговора на самите „нови кабалисти”: „Едва от 90-те години на 20-ти век е разрешено и препоръчително разпространението на науката Кабала. Защо? Тъй като хората вече не са свързани с религията и са над примитивните представи за силите на природата, като човекоподобни същества, русалки, кентаври и т.н.
…Сега стана ясно. До 1995 г. Рита, била религиозна, вярвала в русалки и кентаври… Но от 1995 г. и е позволено и препоръчано…
Откъде идва тази дата – 1995 г.? Трудно е просто да я измислиш. И действително е прието сред учениците на Рав Ашлаг, че веднъж той е изразил надежда, че след 50 години (според едно мнение, започвайки от 1995 г.), неговите учения ще се разпространят по целия свят. Той, разбира се, дори не е можел да си представи, че ще дойде ден, когато някой цинично ще използва неговите чисти стремежи в чужди за него цели и освен това ще се нарича ученик на Рав Йехуда Лейб Алеви Ашлаг, Баал Сулам – блажена да е паметта му – и синът му Рав Борух Шолем Ашлаг – блажена да е паметта му. Именно зад тези имена се крият всички „нови кабалисти“, наричайки себе си техни ученици и последователи. Но как смеят да наричат себе си ученици? В края на краищата ученикът разширява и задълбочава учението на своя учител – и ако той му противоречи, тогава не заслужава да бъде наричан негов ученик, а само осквернител на името му. И по този въпрос е известно мнението на един, който се приема от всички като признат авторитет и безспорен последовател и ученик на Р. Ашлаг – рав Абрахам Готлиб, който в книгата си, посветена на живота и учението на равините от фамилията Ашлаг пише:
„Тук е необходимо да предупреждаваме срещу всякакви институции и организации, които претендират, че преподават кабала, а някои от тях дори използват името на равин Ашлаг, авторът на книгата „Сулам“ – блажена да е паметта му. Публично заявявам, че няма връзка между тях и равин Ашлаг. Те възприемат повърхностно неговото учение и го изопачават, използвайки го за собствените си срамни цели… Те вземат всичко външно и повърхностно от мъдростта на Кабала и го използват изолирано от оригиналния еврейски път и напълно откъснато от пътя на самия Р. Ашлаг…“
„…Пътят на нашия свят учител беше, че цялата вътрешна част на Тора и мъдростта на Кабала, която е светая светих, има за цел да коригира човека – да му даде сила да се отърве от нарцисизма и да приеме вярата на Създателя. А това е възможно само чрез спазване на Тора, заповедите и оригиналните еврейски обичаи, без различни видове реформи. Защото заповедите и обичаите са предназначени да доближат човек до Създателя. И никой няма право да отменя или облекчава някои от тях, защото те са нашият живот.
И всеки, който чете тази книга, която е живо свидетелство от устата на учениците на Баал Сулам и учениците на неговия син, ясно вижда, че няма и никога не е имало нещо общо между тях и тези изкривени души на хора, представляващи споменатите институции.” (“Асулам” стр. .135)
С други думи, не говорим за учениците на Рав Ашлаг, а за измамници, които се крият зад неговото име.
Нека да преминем към отговора на следващия въпрос: „Каква е тайната на успеха на масовото разпространение на Кабала?“
Кабала е невероятно многостранна и понякога е достатъчно да се запознаете с няколко идеи за устройството на света и човека, за да предизвикате възхищение и да събудите духовна жажда. Без съмнение Кабала ще плени всеки интелектуалец, търсещ отговори на мистериите на живота. Затова и най-повърхностното запознаване с трудовете на равин Ашлаг е достатъчно, за да събуди голям интерес към Кабала.
Но не се изненадвайте от сегашния им успех. Все пак процесът е в начална фаза и все още не е ясно в каква посока ще се развие и до какво ще доведе. Подобни неща, но в различен мащаб, вече са се случвали в историята. Не само „новите кабалисти“ се опитаха да „откраднат“ части от Тора и да ги представят отделно от юдаизма като част от универсалното човешко познание, като същевременно обясняваха, че евреите са били само пазители на това съкровище, докато не дойде времето да се открие и да се разпространява по целия свят. Всичко това не е нещо ново, християнството се разви по същия начин, когато Шаул от Таршиш(Савел от Тарс) разбира, че евреите не споделят и не приемат неговите идеи. Чрез няколко кабалистични манипулативни идеи той изгради основите на християнската теология, което му позволи да се обърне към цялото човечество. Той не раздели Кабала от Тора, а се отдели в секта, като „открадна” цялата Тора и обяви, че тя принадлежи на цялото човечество. И сега, с течение на времето, те вземат книгите на Рашби, Аризал, р. Ашлаг, чието съдържание е напълно противоположно на това, което се опитват да научат от тях, отделят ги от останалата част на Тора и ги представят като „наука Кабала“. Те вземат идеите на юдаизма и ги представят като „Кабала вяра”… Християните са правили това много по-рано.
Нека да преминем към последния въпрос: „Възможно ли е да се изучава Кабала?“
Ако Кабала се изучава с първоначалното намерение да не се спазва това, което учи и задължава, тогава тя е напълно забранена. Първо, поради гореспоменатото ограничение, човек не може да изучава Кабала, докато не се подготви за това. И никой от мъдреците на Кабала не е „позволявал” или „препоръчвал” нищо…
Второ, заради злото, генерирано от подобни изследвания. Аризал, в коментара си върху думите на Теилим(Псалми): „И Създателят каза на нечестивия човек: Какво общо имаш ти с Книгата на Моя закон“, казва следното: „Знай, че изучаването на Тора и добрите дела, които човек прави, докато остава нечестив човек, не само не допринася за неговата духовна чистота, но, напротив, укрепва силите на злото…” С други думи, докато човек е потънал в престъпленията си и нарушава заповедите, изучаването на кабала и произнасянето на светите имена не само няма да му помогне да се доближи до Създателя, но, напротив, ще доведе до укрепване на злите сили в него и в целия свят!
Трето и най-страшното: евреин, който изучава кабала, но се отделя от Тора, отрича Тора и се нарича „апикорес“. Не го добавят към миняна и не го викат да изучава Тора. Той по принцип се е изключил от народа на Израел, наказанието му е „карет“ и той няма наследство в бъдещия свят.
В заключение: от Аризал до Баал Сулам и мъдреците на Кабала, които идват след него, всички задължават религиозните евреи към задълбочено изучаване на Кабала като неразделна част от еврейския живот. Наистина виждаме процъфтяване на изучаването на кабала, от йешивите на мъдреците на кабала до класовете по кабала във всички големи центрове на еврейските религиозни заселища. И не само те, но и тези, които тепърва започват да се докосват до духовността и търсенето на смисъла на живота, могат да утолят жаждата си в най-дълбоките произведения на Рамхал, Маарал и други еврейски мъдреци. Базирайки се на Кабала, от една страна, и не въвеждайки цялата й сложност, от друга, те ни дадоха ясни отговори на всички въпроси на битието. Това е най-добрият начин да се запознаете с тайните на Кабала, като същевременно продължите паралелното изучаване на Тора и спазването на нейните заповеди, както е прието сред еврейския народ от незапомнени времена.
Този отговор е прегледан и одобрен от ръководителя на кабалистката йешива Ахават Шалом, равин Яков Хилел (в превод), равин Бенцион Зилбер и други известни равини.
Автор: равин Ашер Кушнир
Източник-toldot.com
Превод-bneinoah-bg.com
This is a topic that’s close to my heart… Best
wishes! Where are your contact details though?
It is appropriate time to make some plans for the future
and it is time to be happy. I’ve read this post and if I could I desire to suggest you
some interesting things or tips. Perhaps you can write next articles referring to this article.
I want to read even more things about it!
temporibus recusandae cumque excepturi distinctio voluptatem vel voluptatum non dolor ut dignissimos quos eius rerum nisi omnis in earum qui. voluptates pariatur minus provident.
optio et dicta consequatur aperiam aut quia libero facere. autem et minus sed est in nihil aut soluta qui. cum velit magnam consequatur ea impedit consectetur architecto. distinctio quod atque reiciendis ut ea non architecto. numquam omnis quisquam et fugit laudantium saepe eos accusantium laborum.