Запазеното вино е любов – върховното приобщение в Бъдещето, когато ще се разкрият тайните на Торá: „На виното са дадени седемдесет букви, и на тайната са дадени седемдесет букви – влиза вино, излиза тайна.“
„Смисълът на заповедите досега не е бил напълно разкрит на никого в света, дори на Моше. Само Адам преди греха е имал тази привилегия – това е виното, запазено в лозята от Шестте дни на Сътворението, и светлината, действаща в Първия ден, чрез която Адам виждал от единия край на света до другия.“ („Нефеш аХаим“)
„Запазеното вино – това са тайните на Тора, които ще бъдат разкрити.“ (Гаон)
Запазеното вино е любовта – върховното приобщение в Бъдещето, когато ще се разкрият тайните на Тора: „На виното са дадени седемдесет букви, и на тайната са дадени седемдесет букви – влиза вино, излиза тайна“ (Санхедрин 38). „Защото виното произхожда от мястото на тайната и от вътрешната същност.“ „Вътрешната истина е, че „виното, запазено в лозята“, е силата на душата, скрита в тялото, която не може да бъде докосната от чужд. Тя е запечатана, и за нея е казано: „Око не е видяло, Боже, освен Теб, това, което очаква онези, които се надяват на Теб.“ Това е запазеното вино. А в Бъдещето „праведниците ще седят, с венци на главите си“ – това е пълното разкритие на душата.“ („Сфат Емет“)
Запазеното вино е онзи скрит и потаен свят, за който е казано: „Око не е видяло, Боже, освен Теб, това, което ще направиш за онези, които Те чакат.“ Наградата за праведниците е скрита и невидима за окото.
„Знай, че виното носи голяма радост на човека, но този свят не е подходящ за такава радост, както е казано: „Не е разрешено на човека да напълни устата си със смях в този свят.“ (Маарал) Коренът на радостта във виното е от онзи съвършен свят, в който има само радост от разкриването на тайните на Тора.
Радостта на света върху техните глави
Това са венците – короните, които ще бъдат върнати на главите на свещения народ: „Рейш Лакиш казва: В бъдеще Всевишният ще ги върне, както е казано: „…и изкупените от Господ ще се върнат и ще дойдат в Сион с ликуване, и радостта на света ще бъде върху техните глави.“ Това е радостта, която от древността беше върху техните глави.“ (Шабат 88)
Това е постижението на Хохма (Мъдрост) и Бина (Разбиране), които коронясват структурата на човека. Съединявайки се с тях, той се удостоява с вечен живот. „Бъдещият свят – в него няма нито ядене, нито пиене… а праведниците седят с венци на главите си и се наслаждават на сиянието на Божественото присъствие.“ (Брахот 17) „С други думи, осъзнаването, заради което те са удостоени с живот в Бъдещия свят, е с тях, и това е техният венец.“ (Рамбам)
„…Това е категорията на корена на душата, наречена „Хая“ – душата на душата, в тайната на света „Адам Кадмон“ (първият човек). Това е категорията на висшата Земя на Живота. Откакто Адам съгреши, никой човек в нашия свят не е бил удостоен с нея. Надяваме се да я постигнем след възкресението, когато духът отгоре ще слезе върху нас. Това е коренът на мисълта на човека… категорията на корена на душите на целия Израел заедно.“ („Нефеш аХаим“)
И ще си припомним още веднъж това, което обяснихме в думите на Рамбам за същността на Бъдещия свят и неговите наслади, както пише Рамбан: „Колко ценни са думите на великия рав – раби Моше, син на рава и съдия Маймон (Рамбам), благословена да е паметта му, който пише за Бъдещия свят така, че думите са тесни, а мислите просторни…“.
И нека си припомним още веднъж това, което обяснихме в думите на Рамбам относно същността на Бъдещия свят и неговите наслади – думи, за които Рамбан пише така: „Колко ценни са думите на великия рав – раби Моше, син на рав и съдия Маймон (Рамбам), благословена да бъде паметта му, който пише за Бъдещия свят така, че думите са тесни, а мислите просторни. В коментара си към глава „Хелек“ (Санхедрин 10:1) той казва:
‘В Бъдещия свят душите ни ще постигат тайните на Твореца, както ги постигат звездите и небесните сфери (защото звездите и небесните сфери притежават разумна и постигателна душа, те живеят… и познават Този, Който каза: „Да бъде Вселена!“ – Рамбам, Закони за основите на Тората 3:9), а може би дори повече от тях…
И така също казаха нашите мъдреци, благословена да е тяхната памет: „В Бъдещия свят няма нито ядене, нито пиене…, а само праведниците седят с венци на главите си и се наслаждават на сиянието на Шехина“ (Брахот 17а).
А в думите „с венци на главите им“ се има предвид съществуването на знаещата душа в съществуването на Познаваемото от нея – и съществуването ѝ и Неговото съществуване са единни, както обясняват в детайли познавачите на философските учения (виж: Рамбам, „Море невухим“, 1:68).
А в думите „наслаждават се на сиянието на Шехина“ се има предвид, че душите ще се наслаждават на това, което постигнат от тайните на Б-г, да бъде Той благословен. И това е блаженото въздаяние, крайната цел, към която човек трябва да се стреми – да достигне до това висше въздаяние и да бъде приобщен към този свят.
И съществуването на душата, както казахме, няма да има край, както съществуването на Твореца, да бъде Той благословен. Защото Той поддържа съществуването ѝ чрез това, че тя Го постига.“
Такива са думите на Рамбам, благословена да е паметта му, и тези думи са чисти.“ (Врата на въздаянието)
Автор-Рав Еуд Авицедек
Източник-toldot.com
Превод-bneinoah-bg.com