Мотивите за действията ни често не съвпадат с представите ни за тях. Практикуването на осъзнаност ни помага да станем по-честни със себе си.
А) Повечето хора на земята не осъзнават какво наистина искат от живота (Алай Шур, стр.131)
Б) Когато сте на път да направите добро дело, било то за даден човек или за общността като цяло, и претегляте плюсовете и минусите да го направите или не, обърнете специално внимание на първите мисли, които ви идват на ум. Ако първото нещо, което сте си помислили, е било, че би било хубаво да направите това за ваша собствена полза, дори ако веднага след това измислите всякакви алтруистични и благородно звучащи мотиви и забравите за първоначалните си мотиви, трябва да разберете, че вашите първоначални мисли представляват истинския мотиви. Като сте наясно с първоначалните си импулси и реакции, вие ще разберете в кои области трябва да работите върху себе си най-много (равин Исак Шер; Въведение в Cheshbon Hanefesh).
В) Ако наистина искате да разберете истинските мотиви зад вашите действия, обърнете внимание на мислите си и се опитайте да разберете какво е в основата на модела ви на поведение? Този модел е ключовият фактор, който обяснява вашите мисли и действия. За да преодолеете негативните страни на този модел, опитайте известно време да се държите по напълно противоположен начин. Правейки обратното за достатъчно дълго време, ще можете да контролирате негативната тенденция (равин Йосеф Хурвиц; Тнуат Хамусар, том 4, стр. 270).
Някои общи негативни модели са необходими за одобрение и благоприятно мнение за себе си, за социално признание и статус, за получаване на власт, за да ви считат по-добри от другите, за изразяване на собствената независимост, за задоволяване на страстите, за получаване на комфорт.
Г) Равин Носон Цви Финкел каза: „Винаги се съмнявайте в истинността на вашите мотиви, когато правите нещо, което може да бъде оправдано от желанието за власт, желанието да спечелите чест и уважение или от желание за отмъщение“ (Тнуат Хамусар, том 3, стр. 233).
Д) „Човек може да мисли, че целта на действията му е да освети Името на Всевишния“, каза равин Израел Салантер, „докато всъщност той иска да освети собственото си име“ (Михтав Ми Елияху, том. 3, стр.118).
Е) Хората се държат до голяма степен като непознати за самите себе си, когато става дума за самопознание. Лесно е човек погрешно да вярва, че когато прави добри дела, той се ръководи от най-възвишени мотиви. Но истината е, че той служи на собствените си наклонности, докато твърди, че служи на Всевишният (Chochmah Umussar, vol.2, p.142).
Ж) Когато трябва да вземете сериозно житейско решение, изяснете си какви са вашите истински мотиви. Направете списък на всички причини за изпълнението на вашия план и се опитайте да очертаете границата между това, което е вашата искрена мотивация и това, което е просто логичното му оправдание (Hegyonai Mussar, vol.3, pp.10-11).
З) Ако основната цел на човек е да взема, а не да дава, всичките му мисли и действия ще произтичат от любов към себе си. Всичко, което прави за другите, ще бъде придружено от мисли за това какво ще спечели той лично от действията си. Всички добри дела, които извършва, и цялото знание, което научава от Тора, ще се основават на желанието му да спечелу уважение в очите на другите. Още по-лошо, той може да използва всичките си знания и почтено положение, за да унижи или смаже друг. Правилото е следното: човек, чиито мисли са съсредоточени върху вземането, ще служи само на себе си. За него принципът да се подчини на волята на Всевишния и да Го обича е напълно чужд. И въпреки че такъв човек може да не го признае пред другите и дори да не го признае пред себе си, той няма емуна (осъзнаване на Всемогъщия) (Michtav Mi Eliyahu, vol.1, p.142).
И) За да разберете дали вашият мотив да направите добро дело е желанието да получите одобрение от другите, запитайте се: бихте ли направили същото, ако никой не беше там или никой не знаеше за постъпката ви? И дори да направите същото нещо, бихте ли го направили малко по-различно? (Chovot Halevavot 9:5).
К) Мързеливият човек винаги ще намери много извинения и обяснения, които ще го освободят от различни задължения (Daat Chochmah Umussar, vol.1, p.353)
Л) Внимавайте да не объркате греха на мързела с добродетелта битaхон (упование във Всевишния). Има хора, които отказват да изкарват прехраната си поради мързел, но те обясняват това с доверието си във Всевишния (Михтав Ми Елияху, том 1, стр. 194).
М) Ако искате да направите нещо духовно, до каква степен това има значение за вас: вие лично ли ще го направите или някой друг? Ако действате в Името на Небесата, не бива да се притеснявате от факта, че някой друг е изпълнил работата – основното тук е, че резултатът е постигнат духовно (Rabbi Yosef Leib Bloch; Shiurai Daat, vol.2, p.172).
Н) Когато стоите твърдо на определена позиция, опитайте се да разберете сами: какво ви движи повече – упоритостта или търсенето на истината? (Shiurai Daat, том 3, стр.143).
О) Колко силно бихте искали хората да ви забелязват и одобряват действията ви, когато правите добро? (Торат Авраам, стр.395).
П) Има хора, които с голям ентусиазъм се заемат с нещо, което не е от голяма важност. Те дори са готови да пожертват много в името на своите идеали. Но в много случаи такъв ентусиазъм се дължи на значителна доза егоизъм. Тези хора се стремят да намерят начин да спечелятва или го правят, за да демонстрират лични заслуги. Те искат да станат значими и дълбоко в себе си таят мечти, че ще станат герои, които ще спасят всички. В такива сънища има положителен аспект, но източникът тук не е любовта към хората, а любовта към самите нас (Алай Шур, стр.272).
Р) Ако имате страст да оказвате духовно въздействие върху другите, какви са основните ви мотивации? Искате ли да направите това, защото наистина искате да помогнете на хората, или сте водени от желание за лична власт? Самонадеяният човек обикновено е воден от желание за власт, вместо да прави нещо от алтруистични мотиви (Michtav Mi Eliyahu, vol.1, p.124).
С) Ако правите добри дела, може да проверите себе си – наистина ли го правите, защото искрено искате да помогнете на хората, или по-скоро сте подтикнати от други хора да постъпвате така, както правите? Отговорът се крие в самоанализ, за да видите как реагирате в ситуация, в която не може да направите добро дело. Чувствате ли облекчение, когато сте освободени от задължението да правите добро, или изпитвате съжаление, защото не може да правите добро? (Михтав Ми Елияху, том 3, стр.17).
T) Когато искате да научите нещо другите хора, каква е основната ви мотивация: да помогнете на някого или да спечелите почести? Критерият за правилна оценка на вашите мотиви е да се съсредоточите върху следното: – кого искате да научите – тези, които най-много се нуждаят от вашата помощ или тези, от които ще спечелите повече уважение? (Михтав Ми Елияху, том 1, Увод, стр. 18).
У) Ако правите дори незначително нещо, изяснете си защо го правите. Например, когато поздравявате някого, усмихвате ли се на човека, защото това го прави щастлив, или сте водени от ласкателство? (Алай Шур, стр.158).
Автор-Рав Зелиг Плискин
Източник-toldot.com
Превод-bneinoah-bg.com