Пътища на мира и доброто 5. Спорове и разногласия

Книга „Пътища на мира и доброто“ – автор Равин Ицхак Силвър

1. Тора забранява подкрепата на онези, които разпалват спорове и се занимават с дейности, които водят до умножаване на раздори и несъгласия. Според някои мнения тази заповед произлиза от написаното в Тора („Бемидбар“, 17:5) „Не бъди като Корей и неговата общност“. Освен тази забрана, участието в спорове може да доведе до много други нарушения на Тора.

Тази заповед се отнася както за мъже, така и за жени, и не е ограничена от място или време.

Родителите са длъжни да възпитават децата си да изпълняват тази заповед и да не позволяват на децата си да общуват с хора, които често се карат, бият се и т.н. И, още повече, е забранено да се изисква от децата да подкрепят родителите в техните спорове с други хора. Ако родителят (майка или баща) го стори, децата не са задължени да ги слушат по този въпрос. Напротив, те трябва да положат всички усилия, за да помирят родителите със страната на спора, и така ще изпълнят написаното в Тора: „Търси мир и го преследвай“.**

2. Споровете никога не водят до мир, затова, когато хората не могат сами да разрешат разногласията си, трябва да спрат и да опитат да намерят трета страна, тоест човек, който може да съди спорещите. Ако такъв не се намери, трябва да се обърнат към бейт дин (еврейски съд).

За да се избегнат спорове и конфликти, човек трябва да се държи спокойно и уравновесено, да не се ядосва и да не се придиря към другите. Понякога човек просто е въвлечен в чужди спорове, а понякога го подтиква неговото собствено йецер а-ра (зъл наклон). Следователно, този, който иска да се предпази от спорове и скандали, трябва постоянно да следи себе си и да прави всичко необходимо, за да се отърве от лошите качества.

3. В Тора е написано („Дварим“, 14:1): „Ло титгодеду“. Мъдреците обясняват, че става дума за забрана да се разделяме на групички (агудот). Затова, например, според някои мнения, в един град не трябва да има два бейт-дина, чиито мъдреци следват различни традиции, защото това ще доведе до разделение и разногласия.

Други смятат, че забраната се отнася само за случая, когато в града има само един бейт-дин, на който се възлага установяването на законите и традициите в дадения регион. Ако съществува група хора, които не следват неговите указания, това ще бъде нарушение. За град, в който има два различни бейт-дина със различни обичаи, обаче, това не е проблем. Законът следва това мнение.

23 септември — 23 март

4.Жената трябва да следва традициите и обичаите, които спазва нейният съпруг.

5.Човек, който пристига в друг град или друга страна, не трябва да нарушава законите, приети в този регион. Ако е дошъл за кратко време, той трябва да спазва и традициите на своя град.

Дори ако законът не забранява определено действие, но в това място хората са строги и не го правят, създавайки за себе си допълнителна ограда на закона, не трябва пред тях да постъпваш по друг начин.

Раби Авраам Мордехай Алтер (Гурският ребе, автор на „Имрей Емет“) разказва следната притча. Живял един богат евреин. Имал две дъщери. Дъщерите се омъжили и се заселили до баща си. Той ги подпомагал с всичко, което може, и често децата се хранели заедно с него. Когато зетьовете идвали на обяд, те седели отделно, защото единият от тях ял млечни продукти, а другият — месо. След известно време доходите на бащата рязко намалели, и той вече не можел да ги храни нито с месо, нито със сирене. На обяд подавали хляб и вода. Неочаквано бащата забелязал, че неговите зетьове продължавали да сядат в различни ъгли, въпреки че на масата няма нито месо, нито мляко. Приближил се до тях и казал: „Добре, по-рано ви се налагаше да седите отделно, защото не може да се яде месо и мляко заедно на една маса. Но сега защо?!“ С тази притча раби Алтер искаше да изрази това, което се случва в нашето поколение: „В стари времена много хора посвещаваха живота си на истинско служене, и съответно, разногласията и споровете бяха само около фини духовни неща. И всички тези разногласия засягаха само самите мъдреци. Днес обаче в религиозния свят борбата е за простите елементарни неща, които в равна степен засягат всички евреи от малък до голям. Ако е така, няма място за спорове и разногласия.“

6.В Тора е написано („Шмот“, 23:2): „ННе следвай мнозинството, за да вършиш зло“. От този стих учат, че не трябва да се подкрепят злодеите и да се присъединяват към хора, които подкрепят нарушителите на закона. Това се отнася и за групи хора, които разпространяват клюки и поддържат огъня на конфликтите в еврейската общност.

Този, който разпространява клюки и разпалва конфликти, не заслужава почести и уважение, дори ако заема особено положение в обществото. В този случай проявата на почит и уважение само ще укрепи неговата позиция, което ще доведе до още по-голямо напрежение в общността.

7.Разрешено е да се бориш срещу нарушителите на закона и да настройваш хората срещу тях. Но при това не трябва да ги преследваш, защото Всевишният винаги помага на онзи, когото притискат и преследват, дори ако той е раша (злодей, зъл нарушител на закона, лош човек).

24 септември — 24 март

8.Забраната за лашон а-ра не се отнася до разговори, насочени срещу онези, които разпалват спорове и нарушават атмосферата на единство в еврейската общност. Но и тук има определени ограничения. Разговорите трябва да са насочени към потушаване на огъня на разногласията, а не обратното. (Този въпрос се разглежда подробно в глава 27)

9.В някои случаи, за да не поддържа конфликт, е желателно дори да се откажеш от своята гордост и положение в обществото.

10.Човекът не трябва да обръща внимание на нападки и обиди, ако знае, че всичко това е форма на провокация, целяща да го въвлече в спор или политическа игра. Пътят на Тора е търсенето на мир и единство, както е казано в „Мишлей“ (3:13): „Нейните пътища са пътища на приятности, и всичките й пътеки са мир“. Ако на човек му се предостави възможност да изпълни заповед, но при това му се налага да се намеси в спор или скандал, мъдреците и тук съветват да се въздържи от изпълнението.

11.Покупки за Шабат. Ако човек има пари само за вино или за съботни свещи, трябва да купи свещи. Защото ако в къщата е тъмно, хората могат да се скарат или да се наранят един друг. Същото се отнася за случая, когато човекът разполага със сума, достатъчна или за ханукални свещи, или за съботните. Трябва да купи свещ, която ще свети за Шабат. Рамбам обяснява, че тези закони можем да научим от това, че е разрешено да се заличи Името на Всевишния, за да се възстанови мирът между съпруг и съпруга.

12.Ако хората наистина искат да достигнат до истината, разглеждайки даден въпрос и спорейки за това, това не се счита за нарушение. Мъдреците ни учат, че такива спорове в крайна сметка ще доведат до мир и правилно решение. Проблемът започва, когато по време на спора на първо място стоят лични интереси или просто гордост.

13.Въпреки че хората спазват различни възгледи, те трябва да се отнасят един към друг с уважение и да избягват ненужни спорове. В заслуга на уважителното отношение към другите хора човекът заслужава живот в Бъдещия свят. Известно е, че учениците на раби Акива починали преждевременно само защото се отнасяли едини към други с недостатъчно уважение.

14.Когато се учи Тора, напротив, горещото обсъждане и споровете стават положителни елементи. Разрешено е дори да се оспорват доводите на собствения си учител, с цел да се получи правилно определение или по-добро разбиране на материала. Но и тук на първо място винаги трябва да е желанието да се достигне до истината и правилното решение. Не бива също да се забравя, че дори в момент на бурно обсъждане, към учителя трябва да се отнася с особено уважение.

15.Не може да се учи Тора с цел да се издигнеш над другите и да им покажеш колко са неграмотни и далечни от истинската мъдрост. За такива хора мъдреците казват: „По-добре такъв човек да не се е раждал“. Също така е забранено да се подигравате с думите на мъдреците.

Освен това, човек трябва да се отнася с огромно уважение към своите родители и да проявява предпазливост, за да не ги обиди с нищо. Ако види, че баща му или майка му грешат в нещо, е разрешено да направи забележка само във форма на въпрос: „Нима не е написано в Тора така и така?“ Забранено е да отрича или потвърждава думите на родителите си. (Тоест да каже „прав си“ или „не си прав“).

25 септември — 25 март

16.Мъдреците учат: „Не може мирът да стои, ако в него няма хора, способни да мълчат по време на спор“. Има дори мнение, че Тора забранява да се отговаря или да се реагира по някакъв начин в момент на спор. Наистина трябва много да се избягва пламъка на конфликта, който изгаря всичко на своя път.

.Преди сто години съществувало такова понятие като „Ден за пране“. Това бил труден ден. Тогава нямало перални машини и специални перилни препарати – всичко се перяло на ръка.

Един ден, по време на такъв ден за пране, една домакиня приключила с прането и простряла мокрите дрехи на въжета, опънати в двора.

На съседката ѝ ѝ се сторило, че сушащите се дрехи пречат на пътя. Тя се ядосала и, без много да мисли, прерязала всички въжета. Чистото пране паднало на земята.

Когато жената видяла какво е направила съседката ѝ, вече отворила уста, за да ѝ каже всичко, което мисли за тази ужасна постъпка. Но успяла да се сдържи и да не започне кавга. Безмълвно събрала цялото пране и отново го изпрала. След това, за да избегне нов конфликт, отишла чак в съседния квартал (!) и там простряла прането.

Вечерта съпругът ѝ се върнал, но дори и тогава тя се сдържала и не му разказала нищо. Това никак не било лесно – да запази всичко в себе си и да не сподели дори с най-близкия си човек.

Неочаквано се чуло почукване на вратата. На прага стояла разплакана съседката:
„Прости ми, моля те! – казала тя умолително. – Бог вече ме наказа – детето ми се разболя, има висока температура!“

Праведната жена веднага ѝ простила и пожелала на детето бързо оздравяване.

Трябва да се отбележи, че тази двойка нямала деца. Минало съвсем малко време, и щастливият момент, който те с мъжа ѝ чакали толкова години, настъпил – родил им се син. И какъв син! Тази забележителна жена станала майка на рав Йосеф Шалом Елияшив – духовния лидер на своето поколение.

19.За да се избегнат спорове и конфликти, е разрешено (понякога дори задължително) да се скриват някои неща или дори да се каже неистина (за това се говори подробно в глава 18).

Източник – toldot.com

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *