Дори тези, които изглеждат изключително добродетелни и благородни, може да се окажат хора, пълни с недостатъци и отрицателни наклоности. Те може да имат много пороци и нездравословни стремежи, за които дори не подозират.
А. Като работим за коригиране на нашите недостатъци, ние изпълняваме заповедта да ходим в пътищата на Всевишния (Второзаконие 28:9). И това е значението на самопознанието (Алай Шур, стр.197). Но разбирането на себе си, без да се опитваме да коригираме собствените си недостатъци, няма голяма стойност. Усъвършенстването на собствената личност е целта на самопознанието (пак там, стр.131).
Б. „Ако човек не познава себе си, каква мъдрост може да има тогава?“ (Ибн Езра). Разбирането на собствената личност е основата за изучаване на Тората и изпълнение на нейните заповеди. Без да познаваме себе си, няма да знаем на какво трябва да обърнем специално внимание. Осъзнаването на собствените достойнства допълнително ще мотивира човек към духовно израстване. И разбирането на недостатъците ще го принуди да бъде бдителен и да не се поддава на порочни наклонности. Отсъствието или липсата на знание за себе си се превръща в пречка за поправянето (Mussar Hatorah, p.40).
Основата на мусар (морално и етично учение) е „да познаваш и разбираш себе си“ (Имрай Бина, стр.50; виж също: Chovot Halevavot 2:5).
В) Равин Йерхем Лейбович непрекъснато подчертава, че ако човек не познава себе си и не осъзнава емоциите си, той няма правилно разбиране на много части от Тора. И колкото по-добре човек познава и разбира себе си, толкова повече разбиране придобива в дълбините на Тора (Daat Chochmah Umussar, vol.1, p.51).
Г) Философията на живота и обосновката на човешкото поведение се основават на свойствата на характера на човека (Алай Шур, стр.161). Колкото по-дълбоко разбирате собствените си качества, толкова по-добра е способността ви да разпознавате в кои аспекти вашата идеология и възгледи са резултат от вашите собствени недостатъци, слабости и пороци. Човек с качества като гордост, арогантност, самонадеяност, самоувереност ще стане изразител на философия, основана на желание за власт, сплашване, манипулация, отмъстителност и желание за успех.
Мързеливият човек ще развие възглед за живота, основан на пасивност, отлагане, прекомерна предпазливост и важността да не се пренапряга. Огорченият човек ще се специализира в песимизъм и търсене на грешки. По същия начин, комплексът за малоценност, егоизмът, търсенето на комфорт, чест, удоволствие, цинизъм са качества, които ще имат дългосрочен ефект върху всички мисли и действия на човек.
Д) Равин Йерухем Лейбович каза, че всеки човек има положителни качества, наследени от природата. Просто трябва да знае за тези качества, за да ги укрепи. Ако се опита да се подобри в тези области, в които има естествени способности, ще може да се подобри и в други области. Като работи върху силните си страни, също подобрява своите слабости (Daat Chochmah Umussar, том 1, стр. 340).
Познавайки областите, в които вече сте се отличили, ще може да използвате настоящите си умения и способности за по-нататъшно усъвършенстване. Обърнете внимание на всеки случай, когато успеете да преодолеете разрушителна тенденция в себе си и забележете сами как сте успели да постигнете това. Например, ако не сте се ядосали на някого, че ви е обидил, как успяхте да постигнете това? (Cheshbon Hanefesh, no.115).
Това е един от най-важните принципи в областта на личностното развитие. Прочетете това твърдение отново и отново, докато автоматично стане част от вашето мислене. Всеки, който приеме този подход чрез себе си, ще получи мощен инструмент за подобрение във всички сфери на живота.
Е) Дори онези, които изглеждат изключително добродетелни и благородни, могат да се окажат хора, пълни с недостатъци и негативни тенденции. Те може да имат много пороци и нездравословни стремежи, за които все още не са наясно. Поради тази причина съществува сериозно задължение да се опитаме да разберем себе си, за да изясним къде се намираме по отношение на нашите многочислени лични качества и наклонности (Нетивот Хамусар, стр. 29-30).
Ж) Преди да започнете да работите върху себе си, трябва да знаете текущото си ниво по отношение на различните черти на характера. Има много примери, когато нечии действия са добри за един човек, но лоши за друг. Например, развиването на търпение и внимателното обмисляне на действия, преди да се изпълнят, е точно това, от което се нуждае един стремителен, лесно възбудим човек. Но за човек, който е склонен към мързел, това само ще увеличи склонността към отлагане, ако той продължава да чака нещо, преди да предприеме действие (Chochmah Umussar, vol.2, p.231).
З) Ако човек не знае кои са основните му слабости, той може да се съсредоточи върху области, в които няма нужда да се подобрява и няма да обърне внимание на слабите си страни. Високомерният човек трябва да работи върху гордостта си, а раздразнителният трябва да се научи да преодолява гнева. Но ако един арогантен човек съсредоточи вниманието си върху мързела, а злият човек се съсредоточи върху алчността, основните им недостатъци никога няма да бъдат коригирани (Диврай Йехошуа 1:6).
И) В медицината има два аспекта: това е диагностика, т.е. да се установи какво и по каква причина се е „счупило“ в тялото, а вторият аспект е да знаете как да излекувате конкретната болест. Когато човек иска да работи върху подобряването на характера си, простото осъзнаване на недостатъците му само по себе си е добро качество. Но Тора ни учи и на двата аспекта. Правилният подход към изучаването на Тора ще даде на човек разбиране на неговите недостатъци и слабости и инструкции как да премахне тези недостатъци (Daat Chochmah Umussar, том 1, стр.80).
Автор-Рав Зелиг Плискин
Източник-toldot.com
Превод-bneinoah-bg.com