Всичко това трябваше да е мое, но поради недоразумение отиде при него…
Десетата заповед гласи: „Не пожелавай къщата на ближния си. Не пожелавай жената на ближния си, нито слугата му, нито слугинята му, нито вола му, нито магарето му, нито нещо, което има ближният ти” (Шемот 20:14) .
Странна формулировка. Тора изисква от нас „да не желаем“. В предишните заповеди тя забранява определени действия: не убивай, не кради, не прелюбодействай. И тук – не пожелавай. Да кажем, че човек умее да контролира действията си, да обуздае страстите си, да възпира импулсите си. Но наистина ли е възможно да контролира емоциите и желанията си? В крайна сметка, както знаете, на сърцето не можеш да заповядаш.
Всъщност Тора изисква дори повече: не само да потискаме забранените желания, но и да се държим така, че те въобще да не възникват. Възможно ли е това?
Преди да отговорим на този въпрос, е необходимо да разгледаме как и под влияние на какви фактори се формират нашите желания. Обществото, в което живеехме преди, решително отхвърли всяка форма на истинско духовно търсене или дори дълбока интроспекция, наричайки го интелектуално душевно търсене. Зад тази презрителна арогантност се криеше ясна идеологическа ориентация към единомислие, без което политическата надеждност е невъзможна: ако строителят на най-напредничавото и справедливо общество започне твърде много да рови в душата си, тогава, той ще намери в нея нещо ненужно, противоречво на партийните насоки или тезите на последния конгрес, ще започне да задава „грешни“ въпроси и ще се превърне в дисидент.
Тора третира вътрешния свят на човека по различен начин. Имайки отлично разбиране на човешката психология, еврейските мъдреци казаха, че човек е способен не само да потиска емоциите, но и да ги управлява продуктивно.
Но първо, нека го разберем. Какво точно ни е забранено да „желаем“? Тора изобщо не забранява да се желае доброто, необходимото, полезното. Например, ако харесвам жената на моя съсед или колата му, мога да си кажа: „Наистина бих искал да имам подобна жена и кола от същата марка.“ Няма нищо лошо в такова желание.
Но е строго забранено да желаете точно това, което вашият съсед има: жена му и колата му . Дори онзи, който се стреми да придобие чуждо нещо, което харесва по законен начин, се счита за нарушител на тази заповед: да не крадеш, да не отнемаш насила, а да купуваш за пари. Той пита, настоява, досажда: „Продай ми тази ваза, за какво ти е. Ще ти платя добре.“
Защо понякога желаем неща, не подобни на тях, а точно тези, които принадлежат на други хора? Причините за това са няколко. Най-често желанието да вземете чужда собственост е породено от завист. Завистникът казва: „Светът е несправедлив – към мен, разбира се. Този Кадилак трябва да ми принадлежи. Но поради недоразумение съседа го притежава. Имам право да търся справедливост и още повече да желая нейното възстановяване.”
Завистта е тясно свързана с друго чувство, което тласка хората към грабежи и кражби. Това е отмъщението. Изпадайки в зависимост от най-долните инстинкти, такъв отмъстител иска да унижи по-успешен, талантлив или богат човек, да го лиши поне от част от това, което притежава.
Нека обясня с един пример от моята медицинска практика в Канада. Един пациент ми призна, че е имал интимна връзка със съпругата на шефа си.
„Защо ви трябваше това?“ – Попитах.
Отговорът беше неочакван: „Той, негодникът, има всичко: красива жена, положение, пари, вила. Но аз нямам нищо! Освен това трябва да му превивам гръб от зори до тъмно. Така че поне тук ще си отмъстя…”
Нищо добро не излезе от това отмъщение. „Лесната“ афера завърши с унижение и тежък емоционален раздор. Пациентът ми трябваше да бъде лекуван от депресия и това не беше всичко. Това е цената на отмъщението.
В основата на такива чувства като завист и отмъстителност е, както вече казахме, идеята за несправедливата структура на света. Тора възразява: така само ви се струва; всъщност светът е устроен справедливо, в него няма случайности. На всеки от нас изначално са осигурени оптимални условия за нашето духовно и емоционално развитие. Всички атрибути, които ни трябват за това, или вече съществуват (които понякога не забелязваме), или ще бъдат дадени в бъдеще, или трябва да се научим да ги вземем.
Ако искате да имате предмет, да речем антична ваза, която е собственост на съсед, приятел или партньор, запитайте се дали наистина имате нужда от този предмет. Често се случва не обектът да е важен, а статусът, към който е прикрепен. Ние не се нуждаем от Ролс-Ройс, а от уважение в очите на другите, когато ни видят да караме този престижен автомобил. Именно уважение!
А ако погледнем още по-дълбоко, се оказва, че ни липсва самоуважение. Това е, за което наистина мечтаем. Оттук и комплексът за малоценност, от който в една или друга степен страдаме всички, тежкото чувство, че без Ролс-Ройс не можем да живеем.
Човек трябва да се научи да уважава себе си – такъв, какъвто е, без „джентълменския набор“ от стоки, услуги и връзки, които му дават място във „висшето“ общество. Ако това умение се придобие, значи няма нужда от Ролс-Ройс.
Всичко по-горе е вярно и по отношение на дълбоко скритата липса на любов към самите нас. Много често и тук страдаме от самоизмама, бъркайки подсъзнателната себеомраза с любов. Тази омраза се компенсира или с егоизъм, т.е. желание да присвоим нещо за сметка на другите, за да покажем наличието на самолюбие или чувство на абсолютна нужда да получим нещо важно или ценно: престиж, социално положение или друго, което ще ни донесе любовта на другите.
Човек става роб на своите илюзии. Полага много усилия, но чувството, за което жадува, никога не идва. Защо? Първо, ако човек не обича себе си, той не е в състояние да почувства любовта на другите. И второ, неправедните методи за придобиване на нови блага го карат подсъзнателно да презира и мрази себе си още повече. Кръгът се затваря.
Случва се обаче наистина да ни липсват някои материални качества за духовно и емоционално израстване. Все още трябва да направим нещо, използвайки възможностите, които имаме. Понякога това е директна молба към Всевишния за помощ.
Но защо да си правим труда да молим? В края на краищата Създателят е всезнаещ: Той знае отлично и без нашите молби от какво се нуждаем за нашето развитие. Тук влизат в действие два важни принципа: свобода на избора и „мяра за мяра“.
Когато човек поиска, той демонстрира своята готовност и желание да получи липсващите блага от Създателя. И Всевишният откликва на молбата му. Понякога обаче молбата остава без отговор. Не защото Всемогъщият е махнал с ръка на досадния молител: ще минеш и без това. (Това, на което наистина нямаме право, така или иначе няма да получим, независимо дали се молим или не.)
Той просто иска да ни каже: може да го вземете сами, отидете и го вземете; знай, че въпреки че винаги съм с теб, свикни да действаш сам. Точно към това се стремят добрите родители: да научат децата да вземат правилни решения без външна помощ. Ако искаш да имаш кола като съседа си, отивай да учиш, да работиш и да получиш това, което ти се полага под формата на печалба, а не подарък.
Тора е мъдра. Тя казва: това, което ти принадлежи, никой не може да ти го отнеме, а това, което не е твое, няма да можеш да го задържиш.
Има и други причини, които насърчават хората да посегнат към чуждата собственост. Може би няма човек, който поне веднъж в живота си да не се е замислял за смисъла на живота. Защо живея Какво ми трябва от живота?
Те разказват този виц. Двама евреи прочетоха във вестник за смъртта на милиардер. Единият пита: „Колко мислиш, че е оставил?“ Вторият отговаря: „Не се притеснявай, той остави всичко.“
Всеки от нас, атеист или вярващ, знае, че всичко, което е придобил, ще трябва да бъде оставено на този свят. Следователно атеистът се стреми да задоволи своите непосредствени желания, да има всичко тук и сега. Тази философия поражда конкуренция. На един атеист му се струва, че участва в напрегната житейска надпревара, че някой го е изпреварил, че някой му върви по петите. Оттук – завист, чувство за неудовлетворени амбиции и желание непременно, на всяка цена, да получи това, което другите имат. Да наваксва, да победи.
Там, където е Всевишния, смисълът на живота е съвсем различен. Вярващият човек се стреми преди всичко към духовно и емоционално израстване. За него материалното благополучие не е цел, а средство за постигане на по-висш идеал. Тук няма място за конкуренция. Няма нужда човек да се стреми да бъде най-богатият в гробищата. Неговата цел не е богатство или чест, а устойчиво изкачване към висините на духа. Той просто няма с кого да се състезава – освен със себе си.
Рав Зуша каза: „Не се страхувам, че във Върховния съд ще ме попитат: защо не беше като Моше( Мойсей) Рабену? В крайна сметка не съм роден да бъда такъв. Страхувам се от друг въпрос: защо не беше това, което можеше да бъде Рав Зуша?
Уместно е да цитираме думите на великия кабалистки равин Аризал (Ицхак Лурия), живял в Сафед преди повече от четири века. Той написа: „Никога не завиждай на никого. Ако някой друг е по-надарен от вас, това означава, че е работил върху способностите си в продължение на много години или дори много предишни животи. С други думи, всеки, който иска да бъде равен по интелект и талант на гениите, трябва да отделя не по-малко усилия и време за своето развитие.
Но да се върнем към нашата заповед. И така, забранено ни е да желаем това, което принадлежи на другите. Но как може човек да „не желае“?
В природата на човека е да се стреми към онези неща, които смята, че ще му доставят удоволствие, при условие че цената, която е готов да плати, не му се струва висока. Не всички удоволствия ни съблазняват. Знаем например, че трябва да платим твърде висока цена за употребата на наркотици, които носят краткотрайно удоволствие (плащаме не толкова с пари, колкото със здраве, понякога дори живот), и затова ги избягваме.
Известна поговорка гласи: безплатен обяд няма. Не е съвсем така. Ние получаваме „безплатни обяди“ от Създателя, в голямо изобилие и разнообразие, въпреки че не винаги ги забелязваме и оценяваме. Но откраднати обеди, за които не трябва да платим много висока цена по късно няма.
Как можете да развиете възглед за света по такъв начин, че никога да не желаете нещата на другите, при никакви обстоятелства? Как да промените мирогледа си?
На първо място, трябва да развиете определено прозрение в себе си.
Лично аз имах късмет в това отношение. Професията на психотерапевта позволява да се докоснете отблизо до съдбите на много хора, да видите ненатрапчивата страна на техния живот, неговата долна страна, скрита от другите, а често и от самите тях. В крайна сметка, за да помогнете на човек, да открие причината за неговото страдание, трябва да стигнете до самите корени. Моите пациенти ме научиха на една важна истина: непристойните действия неизменно водят до тежки последствия за тези, които ги извършват.
От една страна, човек го мъчи съвестта. Ако той се опитва да не забелязва угризенията, душата му става по-груба, а страданието му само се засилва. Но освен самобичуването, има и друг истински духовен механизъм, който работи на принципа „мяра за мяра“: отрицателният ефект от лошите дела неизбежно се връща към човек като бумеранг.
Опитът ми като хипнотерапевт потвърждава това, което еврейската традиция казва от векове: човек живее в света повече от веднъж и ако не е изпълнил житейската си задача, тогава се връща на земята в друго въплъщение (инкарнация).
Не е моя задача в тази статия да анализирам доказателствата за реалността на въплъщението и миналите животи. Ще посоча само няколко известни явления, описани в литературата.
1. Има случаи, когато хора, докато са под хипноза, „помнят“ езици, които не са говорили преди.
2. Много хора говорят за реални събития от други епохи, за които не са могли да знаят в този живот и за които има независимо потвърждение: документи, хроники, археологически данни;
3. Има много прецеденти, когато двама различни хора, без да се познават, са говорили за едни и същи епизоди от миналия си съвместен живот, давайки едни и същи подробности.
По тази тема са написани много книги и монографии. Само на английски броят им надхвърля двеста.
Наблюдавайки това явление в моята медицинска практика, винаги съм бил убеден, че хората трябва да плащат напълно за престъпленията, извършени в този или минал живот. От моя личен опит и опита на други лекари искам да ви предупредя: нито едно наше действие не остава без последствия, нито едно престъпление не може да ни се размине. Всеки, който види тази причинно-следствена връзка, никога няма да предяви претенции към чужда собственост.
В заключение е уместно да цитирам думите на известния равин Шимшон Рафаел Хирш: „Оценявайте живота си не по това колко сте придобили, а по това колко добри дела сте направили.“
Автор – Рав Ефим Свирский
Превод – bneinoah-bg.com