Възкресението на мъртвите е чудо, което напълно противоречи на законите на природата, и вярата в него идва само чрез пророчество. Било е необходимо първо да се утвърди вярата в пророчеството сред поколението, излязло от Египет, което е било обградено от хора, отричащи вярата в пророчеството и сътворението на света от нищото.
Защо в Тора не е написано за възкресението на мъртвите – думите на Рамбам
Според Рамбам възкресението на мъртвите не е част от бъдещия свят, и той счита, че същността на бъдещия свят е разкрита в Тора. Въпреки това, остава въпросът: защо в Тора не е написано за възкресението на мъртвите?
Рамбам подробно пише по този въпрос в своето послание за възкресението на мъртвите, като същността на думите му гласи: възкресението на мъртвите е чудо, което напълно противоречи на природните закони, и вярата в него идва само чрез пророчество. Първо е било необходимо да се утвърди вярата в пророчеството сред поколението, излязло от Египет, което е било обградено от хора, отричащи вярата в пророчеството и сътворението на света от нищото. Едва след това е било възможно да се съобщи чрез пророците тази основа на вярата.
Трябва да се зададе въпрос относно неговите думи. На пръв поглед изглежда, че до думите на пророците (а според Рамбам, само пророчеството на Даниил, който е един от последните пророци, задължава открито да се вярва в тази основа), народът не е вярвал в доктрината за възкресението на мъртвите? Но според Рамбам, този, който отрича дори една от тринадесетте основи на вярата, дори и не по злонамереност, губи дял в бъдещия свят! Дори ако кажем, че тази основа, която още не е била разкрита, не носи такива тежки последици, остава въпросът:
Защо е трябвало да се чака идването на пророците? Моше Рабейну, най-великият от пророците, чиято пророческа сила е била най-истинска в очите на народа на Израел, без дори да прибягва до знамения, защо Творецът не е разкрил чрез него идеята за възкресението на мъртвите явно в Тора?
Възможно е да се даде следният отговор:…
Основа на вярата от Устната Тора
В съответствие с тежестта на въпроса изглежда логично да се каже, че причината, поради която вечното възмездие не е било разкрито в Писмената Тора, е за да се утвърди вярата в Устната Тора. Чрез нея се предава тази основа, тъй като няма възможност за пълно разбиране на казаното в Писмената Тора без тълкуванията на мъдреците от Устната Тора. Всъщност, цялата основа на вярата във възкресението на мъртвите е разкрита само чрез мъдреците на Тора.
Както е обяснено в Гемара: „Всички пророци като цяло говориха само за дните на Машиаха, но за бъдещия свят е казано: ‘око не го е видяло, освен Ти, Боже’“ (Брахот 34б). Без пророческия дар единствената възможност тази основа да бъде разкрита съществува само чрез мъдреците на Тора. Както споменахме от думите на Рамхал, няма възможност да се познае тази основа, водейки се единствено от думите на Писмената Тора. Именно чрез мъдреците на Тора тази основа е утвърдена сред целия народ. Тези, които я отричат, започват с отричане на самата Устна Тора. В светлината на тези думи става по-ясно защо се изисква вяра, че възкресението на мъртвите произлиза от Тора, както подробно разгледахме по-горе.
Друг възможен отговор
Можем да предложим още един възможен отговор, съобразен със сериозността на проблематиката. Абарбанел в своята книга „Йешуот Мешихо“ обяснява, че има три епохи, които се отнасят до така наречения „край на дните“. Първата е времето, в което е невъзможно да се случи краят, преди да настъпят две хиляди години на Машиаха. Втората е последният срок, след който краят не може да бъде отложен повече, и това време се нарича „в определеното време“. Третата е времето, в което е възможно краят да настъпи, ако бъде ускорен.
И понеже възкресението на мъртвите ще се случи в епохата на дните на Машиаха, а заповедта да очакваме тези дни е целта на вярата, по времето, когато тази епоха не е приключила, не е било необходимо да се разкрива тази основа в Тора. Въпреки това, това обяснение също е трудно за възприемане.
Автор-Рав Еуд Авицедек
Източник-toldot.com
Превод-bneinoah-bg.com