За връзката между Тора и злото начало.
Много добро
„Цялата награда на бъдещия свят, превръщането на горчивото в сладко, е тайната на злото начало, вложено в човека, за да му даде благоухание, и това е много добро, защото доброто по природа е добро, но станалото добро от зло е много по добро“ (Виленският Гаон в коментарите си към Зоар, глава Пкудей 252).
Сътворението на човека е било, за да може той да поправи недостатъка (греха) в себе си и в творението. Само човекът — чрез свободната си воля — е способен да се присъедини към процеса на превръщане на злото в добро: „Това “много” („меод“ — מאד) и човекът („адам“ — אדם) — буквите на тези думи са същите. Това е, за което говори Писанието (Брешит 1): ‘И видя Бог всичко, което беше създал, и ето — то е много добро!’“ (Брешит Раба 9).
„Много добро“ — това е човекът. А какво е „много добро“ в творението?
„Ето, “много добро” е ангелът на живота, а “много добро” е ангелът на смъртта. Ето, “много добро” е Ган Еден, а “много добро” е Гееном. Ето, “много добро” е принципът на благостта, а “много добро” е принципът на страданието. Ето, “много добро” е доброто начало, а “много добро” е злото начало“ (Брешит Раба там).
В това се крие смисълът на „много“ — че именно човекът е способен да даде на Бога, да допълни и поправи недостатъка в творението, като превърне злото в добро. И това става единствено чрез силата на Тора, лекарството за самото зло начало.
Тора — лекарство
„И тук Моше предупреждава човека да вложи целия си интелект в Тора, и за това е казано „сърцата ви“ с думата „левавхем“ (с две букви „бет“), а не с думата „либхем“ (с една буква „бет“), за да служат на Бога с двете начала — доброто начало и злото начало, и така са учили мъдреците: „Аз създадох злото начало, Аз създадох и Тора за него“ (Рабейну Бехайе, Дварим 32:46).
„И ако не беше Тора — лечебния мехлем за злото начало, така че то да не може да изведе човека от установения ред, такова начало нямаше да бъде създадено, защото човек не би могъл да му се противопостави. Но Тора е защита срещу злото начало, и затова в деня на Даряването на Тора се принасят в жертва два хляба с квасено тесто, защото злото начало е като квас в тестото, и благодарение на Тора съществува злото начало, и ако не беше така, то нямаше да го има, защото не би имало възможност за съпротива“ (Тифъерет Исраел, глава 25).
Тук се разкрива дълбочина: Тора не само поправя злото, но и „благодарение на Тора съществува злото начало“. Това изисква да се вникне внимателно.
Както обяснихме по-горе, в системата на нешама (душата) се намира поправлението и възвишението на системата руах (духа), която е съдът на свободната воля на човека. Там човекът се бори със своето зло начало.
Основните теми на злото начало са съсредоточени в два аспекта: гневливост и страстност, както е известно и обяснено в коментара на Виленския Гаон към книгата Мишлей на много места. Както казахме, основните грехове са свързани със системата нефеш (душата), която подтиква руах към грях. Поправлението им идва от системата нешама: „Защото злото начало е прилепено към човешката нефеш, защото човекът е съставен от нефеш, руах и нешама… Човекът включва в себе си всички тези аспекти, но нефеш е по-нисш в сравнение с човека, защото тя съществува и в животните. Там има отвор и той служи на човека за нуждите на тялото му. Основната степен на човека е неговият руах. Именно той е Адам. А нешама е над човешката степен и е дадена, за да му съобщи за съвършенството“ (Афикей Ям, раб Ицхак Айзик Хавер, Кидушин 30б). За всичко това говорихме по-горе.
Силата на Тора е тази, която поправя тези сили чрез системата нешама.
„Защото Моето слово е като огън и така е написано: „И учението на добротата на езика ѝ“, „отдясно на Него е огънят на закона за тях“, това е вода и огън, благост и мощ. И за това се казва: „Ако той е камък, ще омекне във водата — това е дясната страна на Тора, ако той е желязо — ще се разтопи в нейния огън“, защото Тора произлиза от висшите качества на Хохма (Мъдрост) и Бина (Разум), както е казано: „Защото това е вашата мъдрост и разум“ (Дварим 4:6), и това е светлината на душата (нешама), която се облича в духа (руах), за да го води и ръководи, и това са двете корони на знанието (Даат) — огън и вода.“
Вода и огън, както е известно, са корените (от негативната страна) на страстта и гнева. И така както бащата и майката учат своя син да насочва силите, с които е надарен, към постигане на добра цел, така мъдростта и разума в Тора поправят силите на човешката природа: „Въпреки това, сътворението на човешкото естество е свързано със страстта, и в това има също така добро в стремежа към Тора. И за това се казва: „Аз създадох злото начало, Аз създадох и Тора — лекарство за него“, защото тя (Тора) овладява злото начало и го превръща в добра храна, достойна за народа на Израел. И в резултат на това също се разрушава природата на гнева и убийството, защото той няма друга страст и желание освен думите на Тора, и той не се гневи, освен когато Тора кипи в него, подобно на казаното: „Мразещите Теб, Господи, аз намразих“ (Цидкат а-цадик, р. Цадок а-Коен, 218).
Тора е поправка за тези сили на злото естество, именно тя ги насочва към тяхното изправяне, и както обширно обяснява Виленският Гаон: „… Защото в Тора има две неща: закони (халаха) и разкази (агада). „Агада“ се нарича „вода“, защото тя е като вода, която привлича сърцето на човека, това са морални разкази, които разрушават страстната природа. „Халаха“ са законите, които са „огън“, както е казано в Талмуда: „Тора кипи в него“ (Таанит 4а), и се разрушава в този огън… това е природата на гнева“ (Коментар на Мишлей 25:21).
Но следва да добавим още:
Благодарение на Тора съществува злото начало
„Известно е, че знанието на мъдростта произлиза от желанието и страстта… и за това се казва (Кидушин 30б): „Аз създадох злото начало, Аз създадох и Тора — подправка (тавлин) за него“. Тоест, точно както подправката подобрява вкуса на храната и тя става много добра, както са казали мъдреците: „Много добро“ — това е злото начало“ (Брешит Раба), защото човек е способен да вложи цялото си желание, цялото си устремление и цялата сила на страстта, присъща му от рождението, в стремежа към думите на Тора. Защото в действителност хората имат велика страст и голямо желание да познаят дълбочината на нейната мъдрост. И тогава злото начало се превръща в добро начало, което също се нарича природа, тоест стремеж в неговия ум и сърце“ (Довер Цедек, р. Цадок а-Коен, буква Далет).
„И се казва в Мидраш а-Неелам (гл. Хайей), че в бъдещия свят злото начало няма да бъде унищожено, защото ако не беше злото начало, нямаше да има стремеж към Тора“ (Цидкат а-цадик, там). Разбира се, тук става дума за злото начало в неговото поправено състояние. Това е силата на най-висшето наслаждение, именно заради получаването на такова наслаждение е създаден човекът.
Автор-Рав Еуд Авицедек
Източник-toldot.com
Превод-bneinoah-bg.com