Ханука е празник на народа на Израел, който се отбелязва в памет на чудото, случило се с евреите преди почти две хиляди и триста години, по времето на Втория храм.
Тогава над народа на Израел надвиснала заплаха от духовно унищожение от страна на гръцкото царство, което с жестоки закони се опитвало да накара евреите да забравят Тора и заповедите на Всевишния. Въпреки всичко, еврейският народ се надигнал срещу гърците и чудодейно се избавил от ненавистното иго.
Основният символ на празника е запалването на ханукията – символ на Тора и духовността на еврейския народ. Храмът, заедно с всички принадлежности за храмовата служба, бил осквернен от гърците. За да се запали храмовият светилник, било необходимо чисто, неосквернено масло. По чудо бил намерен малък съд с чисто масло, скрит по същия чудодеен начин от очите на завоевателите, които осквернили светините на Храма. Количеството масло в съда обаче било достатъчно само за еднодневно запалване на храмовия светилник.
Първото чудо – намирането на съда – довело до извършването на второ велико чудо: с намереното масло светилникът горял осем дни, докато било приготвено нужното количество ритуално чисто масло.
Оттогава, в памет и прослава на това светло и велико чудо, синовете на Израел всяка година по време на празника Ханука запалват ханукални свещи в домовете си и по улиците на градовете.
Запалването на ханукалните свещи има две основни части:
Задължение за запалването – това задължение се отнася за главата на семейството и всички членове на домакинството. С други думи, във всеки еврейски дом е задължително да се запалват ханукални свещи през всички осем вечери на празника.
Прославяне на чудото – ханукията трябва да бъде поставена до прага на дома, така че светлината ѝ да озарява и улицата.
Възниква въпросът: защо е необходимо светлината от ханукалния светилник да достига и до улицата?
Дали не е достатъчно светлината на ханукалните свещи да осветява само дома? Отговорът е ясен: ханукалните свещи трябва да бъдат видими както в дома, така и извън него, за да се прослави великото чудо!
За кого е предназначено това прославяне на чудото?
Улицата символизира големия свят, а нашето задължение е да провъзгласяваме и прославяме чудесата на Всевишния не само в пределите на нашия дом или еврейската общност, но и да разказваме за тях на всички народи по света.
Ние сме длъжни да благодарим на Твореца, да възвеличаваме Неговото Име в слава на онези чудеса, които Той е извършил за нас. Трябва с всички сили да се стремим народите по света да осъзнаят, че Присъствието (Шехина) на Всевишния не цари само сред народа на Израел и в Храма, в момента на запалването на светилника, но и навсякъде по света – там, където присъства евреин.
Възможно е, виждайки ханукалната свещ, някой да се заинтересува и да попита: „Какво носи светлината на тази свещ?“ или „За какво разказва тази свещ?“.
Ханука и юдаизмът са преди всичко наследство на евреите. Но тяхната допълнителна цел е да провъзгласят на целия свят какво представляват Могъществото и Чудесата на Всевишния!
Ханукалните свещи имат особено предназначение: „и нямаме право да се ползваме от тях, а само да ги съзерцаваме – за да прославим и възвеличим Твоето велико Име в благодарност за Твоите чудеса и дареното от Теб спасение.“
С други думи, ханукалните свещи не бива да се използват за материалните нужди на човека; ние ги запалваме изключително за да разкажем за Божественото чудо, да го осветим и да го направим достояние на целия свят. Същото се случва и в Храма, когато се запалва храмовият светилник – той не се запалва, за да осветява Храма, а за да провъзгласи отново и отново Славата на Всевишния и да напомни, че Присъствието (Шехина) на Твореца цари сред еврейския народ.
Важно е да се отбележи, че храмовата служба се извършва през деня, а храмовият светилник се запалва вечер. За какво тогава служи този светилник? За да засвидетелства, че Присъствието (Шехина) на Всевишния цари сред народа на Израел!
Ханукалната свещ, подобно на храмовия светилник, е свидетелство за това, че Духът на Всевишния цари в човека и в неговите добри дела, и този Дух е много по-висш и по-силен от материалността. Свещта символизира духа, който изгаря материалното! Материалността (в случая маслото) е предназначена, за да породи светлината, а не за да загаси огъня. Божественият огън прониква в света и се разкрива на света чрез човека – материална субстанция, вътре в която гори Божественият огън на вярата и добрите дела.
Ханукалната свещ може да разкаже много и да донесе добро на всеки човек, защото тя разказва за Вечността и Истината на Бога в сътворения от Него свят.
Може ли ноахид да запали ханукия у дома? Да, може, но без благословия.
Автор: Р. Мойше Вайнер
Източник – monoteism.org