„Не ненавиждай брат си в сърцето си“
За ненависта /сина/ се казва: „Не ненавиждай брата си в сърцето си” (Вайкра 19; 17); Това е заповед „лав“, тоест забрана. Това означава, че трябва да изкореним ненависта и да я изхвърлим от душите си. Това качество води до множество престъпления и едно от тях е злословието /лашон ха-ра/. Защото онзи, който ненавижда ближния си, постоянно го укорява и клевети, и вярва на злословията за него, и винаги му желае злото, и се радва на неговото нещастие.
Желанието на ненавиждащият да нанесе щети по какъвто и да е начин на този, когото мрази, също ще доведе до щети. Той таи злоба / нотер / и отмъщава, и няма да пощади врага, дори ако е много беден и нуждаещ се. Поради ненависта той осъжда добрите дела на своя враг и ги прави омразни в собствените си очи и в очите на другите. И той отрича добрите качества на своя враг, и не признава неговата истина, и ако му е длъжен, той го преследва.
Има няколко вида ненавист: човек ненавижда друг, защото го е наранил или ударил; защото го е опозорил или наклеветил и други подобни. И ако поради това у някого се пробуди ненавист, той не трябва да мълчи, както се казва за злосторниците: „И Авесалом не говори на Амнон, нито добро, нито лошо, защото Авесалом ненавиждаше Амнон“ (Шмуил II 13; 22) . Би било добре да уведомите и да кажете: „Защо ми причини това по такъв и такъв начин?“ – защото е казано: „Упрекни ближния си“ (Ваикра 19; 17). И ако се покае и поиска прошка, простете му. И нека този, който прощава, не бъде жесток и безмилостен, както е казано (Битие 20:17): “И Авраам се помоли” /за Авимелех/. И дори да не поиска прошка, нека не го ненавижда, но нека се държи с него по приятелски начин и в крайна сметка нарушителят ще поправи това, което е направил.
Има чисто негативен тип ненавист – това е неразумната ненавист, която разруши Втория храм. А ненавистта поради завист е още по-лоша. Трябва да се научите да се дистанцирате от това. И се случва човек да ненавижда ближния си, защото не му прави добро или не му дава очаквани подаръци, или не му дава на заем в момент на нужда. Трябва да се отдалечите от всичко това и други подобни, но с любов да приемете това, което е предопределено от Създателя, а не да разчитате на хората.
Нека си помисли: ако бях достоен пред Всевишния, Той щеше да ми даде всичко, от което се нуждая, и без подаяния от хората и техните милости. И ако човек е в бедност и нужда, или болен и страдащ, нека мисли, че всичко това е предопределено от Твореца за негово добро и нека го приеме с любов. И няма съмнение, че ако направи това, цялата ненавист ще напусне сърцето му. Това е прекрасна основа и силна опора за човека в изпълнението на Закона и заповедите! И този, който се държи така, тоест приема всичко с любов и казва за проблемите си: „и това е за добро!”, и мисли така, и се радва на присъдата и наказанието на Създателя – той е близо до постигане на любов към Всевишния. Той ще избегне всяка ненавист и всяка вражда и завист.
Обикновено хората ненавиждат някой, който има същия занаят, тоест конкурент. Всичко това е незначително и долно, защото всеки трябва да мисли, че не може да спечели повече от това, което Създателят му е отредил.
И най-лошият от всички видове ненавист и най-вредният от тях е ненавистта към онези, които укоряват и наставляват, показвайки праведния път, както е казано: „Ненавиждат онези, които публично поучават хората“ (Амос 5:10). И има ненавист, още по-лоша от предишната – това е ненавист към онези, които правят добро и се стремят към справедливост, както се казва: „Те са във вражда с мен, защото се стремя към добро“ (Пслми 38; 21). Тези, които следват този път, сякаш ненавиждат Всевишния, защото те мразят тези, които Го обичат и ненавиждат Учението и Заповедите, тъй като тези, които изпълняват заповедите, са отвратителни и ненавистни за тях.
Мъдрецът казал: „Ако искаш приятелят ти да те възненавиди, посещавай го често. Ако искате той да ви обича, посещавайте го рядко. И за това е казано: „Не позволявай на крака си да стъпва в къщата на приятеля ти, за да не му писне от теб и да те възненавиди“ (Мишлей 25:17).
Знайте, че който ненавижда хората, хората ще го мразят. А този, който култивира ненавист в сърцето си, навлича бедствие върху себе си. А любовта не в Името на Всевишния ще се превърне в голяма ненавист и страшна завист. Както се казва за Амнон: „И той я възненавиди с голяма ненавист, защото ненавистта, с която я мразеше, беше по-голяма от любовта, с която я обичаше“ (Шмуел II 13; 15).
Не вярвайте на съветите на ненавистника и врага, както се казва: „Целувките на врага са измамни“ (Мишлей 27: 6). И знайте, че много хора показват любовта си само с думи, а е възможно и да ненавиждат в сърцата си. Не трябва да им се вярва, както се казва: „Ненавистникът се преструва с устните си, но в душата му има измама“ (пак там, 26; 24). Той ви ласкае и ви говори тихо – не му се кланяйте, както е казано: „Когато прави гласа си нежен, не му вярвайте, защото в сърцето му има седем мерзости“ (пак там, 26; 25). Йоав също показа мир и любов към Авенир бен-Нер и Амаса бен-Етер и след това ги уби; и Исмаил бен Нетания направи същото с Гедалия бен Ахикам, докато не го уби. Мъдрецът казал: Най-доброто нещо във всичко, което мислите за някой, който ви ненавижда, е мисълта как да го превърнете в свой приятел, ако можете.
Но ненавистта, която е задължителна, е ненавистта към нечестивите, които не слушат укори и увещания. Заповядано е да ги ненавиждаме, както е казано: „Страхът от Всевишния е ненавист към злото” (Мишлеи 8:13); и се казва: “В края на краищата аз ненавиждам онези, които Те мразят, и се карам с онези, които се бунтуват срещу Теб! Ненавиждам ги с яростна омраза; станаха ми врагове” (Техилим 139; 21-22). Мразете лъжата и измамата!
И в заключение: ненавиждайте всичко, което ви пречи да обичате Всевишния и ви отдалечава от любовта към Него, както е казано: „Мразя всеки път на лъжата“ (пак там, 119; 128). Това е прекрасно правило: ненавиждайте всеки начин на лъжа! И където увеличавате ненавистта към неправдата и злото, там ще добавите любов към Учението, както е писано: „Ненавиждам лъжата и се отвращавам от нея, обичам Твоята Тора“ (пак там, 119; 163). И обичайте истината и мира, както е писано: „Обичайте истината и мира“ (Захария 8:19).
Автор-Орхот Цадиким
Източник-toldot.com
Превод-bneinoah-bg.com