Пътищата на праведните. Истина

Печатът на Всевишният е „истината“

Истина /емет/! Душата е създадена от висшата материя, както се казва: „И вдъхна в неговата душа живот” (Битие 2:7). Душата е изсечена от истинска чистота и създадена от най-висшето сияние, от Трона на честта /кисе ха-кавод/. И там, в Светая Светих, няма лъжа, а всичко е истина, както е казано: „И Всевишният е истина” (Еремия 10;10). Открих, че е написано така: „И Вечният, който ще остане“ (Шмот 3:14), и е написано: „И Всевишният е истината, Той е Живият Бог и царят на света” (Еремия 10:10).

Знайте тогава, че трябва да ви кажа, че Всевишният е Богът на истината, защото двадесет и един пъти ще намерите казано „Аз съм Вечно Съществуващият” /E“ye/, което в числова стойност е равно на думата “емет” /истина/, както и думата “Е”йе” в числова стойност е двадесет и едно. Всевишният е създал човека да бъде праведен. А печатът на Всевишния е “истината” /емет/. И е писано: „Измамникът няма да се яви пред Мен“ (Техилим 101; 7).

Ако човек е зает с истината, лъжата няма да се залепи за истината, а когато истината тържествува, хората усещат Неговото присъствие, защото ако има истина в хората, те признават, че Той е създал небето и земята, и моретата, и всичко, което е в тях, и за Това се казва: „Създател на небето и земята, морето и всичко, което е в тях“ (пак там, 146: 6) и там също е написано: „Пазител на истината завинаги“. И когато се извърши предателство и измама, сякаш Неговото присъствие отсъства на небето и земята.

И който е достоен да разбере, че душите са изсечени от извора на истината, ще върши всичките си дела в истината и няма да постави лъжата на мястото на святата правда, и затова е писано: „Всевишният е близо до всички които Го призовават, до всички, които Го призовават истински” (пак там 145; 18). Кой го призовава истински? Който освободи сърцето си от всичко светско и се приближи само до Всемогъщия, умът му укрепва все повече и повече, за да се доближи до най-висшата светлина, а мислите му постоянно са насочени към желанието да се устреми към Него.

Човек може да постигне това, като се уедини в дома си, затова всички благочестиви хора често се отдръпват от другите и се уединяват, общувайки с хората само поради голяма необходимост. Този, който се моли с движение на устните си, обръщайки лицето си към стената, но мислейки само за своите нужди, вика само с устните и езика си, а сърцето му се тревожи само за домашните работи или мечтае да бъде почитан заради приятния си глас, да бъде харесван от хората и да получава похвала от тях – службата му е невярна, той е един от онези, за които се казва: „Ти си близо в устата им, А далеч от сърцата им ” (Еремия 12; 2).

Затова ние се молим и викаме: „И очисти сърцата ни, за да Ти служим истински“, тоест да изпълняваме службата си истински и да вярваме искрено, желаейки това, а не заради други хора, не заради печалба или високомерие, и това е, което се казва: „Ако се върнеш при Всевишния, ще бъдеш съграден отново“ (Йов 22:23), тоест, ако се върнеш при Всевишния и нищо чуждо няма да има между теб и Всевишният, ще бъдете построени като здрава кула, ще бъдете мощно издигнати в сиянието на Всевишния. Затова Давид каза: „О, Всевишни, кой ще живее в Твоя шатър? Кой ще обитава Твоята свята планина?

Този, който ходи в честни пътища и върши това, което е справедливо, и говори истина от сърцето си” (Техилим 15; 1-2). Помислете какво се казва: „който говори истина от сърцето си“ и какво не се казва: „който говори истина с устата си“. Истината трябва да бъде вградена и постоянна в човешкото сърце. Затова древните благочестиви, когато им се е случвало да продадат нещо, са го давали на купувача на цената, за която са мислили, преди купувачът да се съгласи да добави – те са действали според решението на сърцето си (виж Макот 24а).

Нека високодуховен човек, който иска да се държи по този начин – тоест да бъде честен със себе си, когато реши да направи нещо – да запише тази мисъл, за да не забравя или нарушава решенията на своя ум. Ако не може да изпълни това, нека отиде при мъдрец, който ще разреши това, което е решил, равно на обет, въпреки че не е казал нищо на глас. Затова нека предварително да реши за мислите си, че са невалидни, докато не ги изрече на глас.

Думите и мислите на онзи, който е искрен със себе си и не иска да мисли лъжливо, ще се изпълнят, дори и да мисли и казва, без да иска да се изпълни казаното, както е писано: „И каквото кажеш, ще се сбъдне” (Йов 22:28). И нека онзи, който е правдив във всичките си дела, както в търговията, така и в кредити, винаги да изразява окончателното си решение и нека приучи всеки, който има работа с него, че той няма да промени думата си, няма да добави или извади.

Мъдрецът казва: „Винаги дръжте истината пред себе си“, тоест, когато ще търгувате, правете си бележки, за да помните и да не се заблуждавате, запишете и запазете бележките със себе си и ги прегледайте, преди да сключите сделка. И също така пишете в бележника и на бюрото си, за да запомните и да не лъжете, за да не забравите да кажете истината. Ето какво направи някой, като написа на стените на къщата си: „Помни деня на смъртта и не съгрешавай“.

Който говори само истината, ще живее, и дните му ще се продължат, и той ще се спаси. Ето какво се има предвид: „И Всевишният е истината, Той е Богът на живота и вечният Цар“ (Еремия 10; 10). И ако само говорите истината, ще бъдете спасени през всичките дни на живота си. И е писано: „Учението на истината беше в устата му и нямаше лъжа на устните му, <…> защото той е пратеник на Всевишния“ (Малахия 2: 6-7).

Защото най-висшите пратеници на Всевишния са съдове, съдържащи истината, те не са телесни, но душите произлизат от тях, както светлината произлиза от слънцето. Но душите се съдържат в телата и затова не знаят тайната, само в нощните видения те научават малко, когато не са заети с нуждите на тялото. Който познава тайната на душата, може да свидетелства за това. И сънят е отражение на мислите, както е писано (Даниил 2:29): „Мислите ти се изкачиха до леглото ти“ (Берахот 55b), а сънищата идват чрез пратеник, който придружава човек.

Но тъй като не всички мисли са верни, значи не всички сънища са верни. И този, който се приучава всичките му мисли да са истина, ще вижда истинни видения през нощта и ще знае бъдещето, като пратениците на Всемогъщия. Няма по-добра добродетел от това да казваш истината. Следователно „Основата на Твоите думи е истината“ (Техилим 119; 160). И той предупреди: „Отдалечете се от лъжите“ (Шемот 23:7). Нека дори намеците ви бъдат верни, защото наградата за истината е много голяма.

Приучете се да ходите по пътищата на правдата и изучавайте Закона, за да познаете истината и да можете да изпълнявате заповедите според тяхната истина и техните закони. И винаги признавайте истината. Дори Агадата, която не съдържа информация за изпълнението на заповедите, изучавайте, за да повярва сърцето ви на словото на истината. Не се срамувайте да приемете истината от никого, дори и от най-незначителния и презрян човек – приемете истината и от него. Защото скъпоценният камък в ръцете на незначителния и презрян си остава скъпоценен камък.

В наше време, когато изгнанието продължава по наша голяма вина, евреите трябва да се отдалечат от празнотата и суетата на света и да се придържат към печата на Всевишния, който е истината. И осветете себе си дори в това, което е позволено, и не лъжете нито евреи, нито неевреи, и не мамете в нищо, както е писано: „Остатъкът от Израил няма да върши неправда и няма да говори лъжа и няма да има измамен език в устата им.“ (Цфания 3; 13). И също така е написано:

„И ще го посея за Себе Си на земята“ (Осия 2:25), – в крайна сметка човек сее, за да получи многократно повече зърно. По същия начин Всемогъщият разпръсна евреите между народите, за да могат да бъдат добавени прозелити към тях (Псахим 87b). И когато евреите се държат без измама, неевреите ще се доближат до тях. Всевишният не прости грабежа на нечестивите, както се казва: „И земята се напълни с грабеж” (Берейшит 6; 11). Един ден равин Шимон бен Шетах купи магаре от един исмаелтянин.

Неговите ученици открили, че скъпоценен камък се е хванал и заседнал в гривата на магарето. Те донесоха бижуто на равин Шимон бен Шетах, казвайки: „Рави, благословията на Всевишния обогатява“ (Мишлей 10; 22). Равинът им казал: „Купих магаре, но не купих скъпоценен камък!“ Той отиде при исмаилтянина и върна камъка. Той възкликна: „Благословен е Всевишният, Богът на Шимон бен Шетах!“ (Дварим Раба 3; 3). Намираме същото нещо в Ерусалимския Талмуд: мъдреците купили жито от неевреи и намерили куп монети в него и ги върнали. Неевреите казаха: „Благословен е Богът на евреите!“ (Йер. Бава Меция 2; 5). И също така разказва за много случаи, когато те върнаха изгубеното в името на прославата на Името на Всевишния.

Ако има истина долу на земята, Всемогъщият милостиво гледа на земята, както е казано: „Когато истината расте от земята, милостта се появява от небето“ (Техилим 85; 12). Затова се придържайте към истината, независимо от вашето положение, добро или лошо, не изоставяйте истината и разчитайте на верния Всевишен, както е писано: „Познай, че Всевишният е Бог, верен Бог, пазейки завет и милост към онези, които Го обичат, и към онези, които пазят заповедите Му” (Второзаконие 7:9). Каква е Неговата вярност? Той пази завета: ако праведният човек извърши малък грях, Той го наказва на този свят.

Ясно е, че за праведника е по-добре да търпи телесните мъки на Йов през всичките му дни на този свят, който е нещо презряно, в което той трябва да живее за кратко време и да даде добра награда на душата си в бъдещият свят, във висшия свят, за да постигне най-високото достойнство завинаги в безкрайността на времето. Това е по-добре за праведния, отколкото да бъде добре в този свят, където няма да му се въздаде за греховете, извършени в този свят, и Всевишният ще го съди в света на душите с мъките на ада.

Или: поради греха си душата би имала по-малка степен в духовния свят и би се намалило приближаването й към несравнимото висше сияние, което няма граници и няма подобие. И Той даде награда на злодеите с краткотрайно удоволствие в кратък свят, тоест в този свят. Тяхното престъпление е запазено за съд и възмездие във вечния свят, а възмездието се състои в голямо и безпрецедентно страдание в ада. И ясно е писано за това: „И който въздава на онези, които Го ненавиждат през живота им, за да ги погуби” (Второзаконие 7:10); тоест Всемогъщият възнаграждава злодея за заслугите му в този свят, за да го унищожи в бъдещия свят.

Нека Милосърдният да ни води в Своята истина и да ни приведе в Своите покои, за да достигнем най-висшата светлина, където е скрита Неговата сила и красотата на Неговата слава.

Автор-Орхот Цадиким

Източник-toldot.com

Превод-bneinoah-bg.com

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *