За съвършения Страх пред Твореца, който е на нивото на страх от греха.
Изпитанието на съвършения трепет
На стъпалото на страха от греха се намира същият аспект на вътрешно противоречие: „Защото стремежът да бъдеш роб на Господа включва желанието за съществуване на свободна воля, която естествено е причината за реалността на греха, докато стремежът към страха от греха е насочен към премахване на самата реалност на греха“ (Пахад Ицхак, там).
Съвършенството на трепета
Съвършенството на трепета, както го обясняват нашите мъдреци, е такъв трепет, който произлиза от съвършенството, а не от (греха) недостатъка. „Главният трепет е, когато човек се бои от Господаря си, защото Той е велик и властен, Той е стълбът и коренът на всички светове, и пред Него всичко е като нищо“ (Предисловие към Зоар 11а).
Такъв трепет е „страх от възвишеността“ пред Всемогъщия, който води до пълно подчинение. Това е съвършеният трепет: „Страх от делата на Господа, защото Той е страшен — Той е съвършенството на всичко (а страшен е праотецът Яаков — непорочният мъж, човек съвършен във всичко), всяко място, където се намира съвършенството, се нарича страшно, и страхът съществува само там, където има съвършенство“ (Зоар на гл. Йитро 78а).
Това е трепет, който произлиза от съвършенството на човека, от осъзнаването на грандиозността на възвишената реалност, и води до стремеж да подчини своето „Аз“ на Безкрайния, благословен да е Той. Това е стремеж без вътрешно противоречие: да бъдеш носител на свободна воля — лишен от тази свобода, свеждайки своето „Аз“ („ани“ — אני) до „отсъствие“ („айин“ — אין).
Необходимо е отново да се размисли и вникне в тези възвишени идеи.
Творецът създаде лекарство за злото начало — Тора
„Иов се опита да освободи целия свят от съда на Твореца, като Му каза: Господарю на света! Ти създаде бика с раздвоени копита, Ти създаде магарето със събрани копита, Ти създаде Едемската градина, Ти създаде Гейном, Ти създаде праведниците, Ти създаде грешниците, кой е способен да се противопостави на Теб? Какво му отговориха приятелите на Йов? Ти презираш страха и речта ти е недостойна пред Бога! Всевишният създаде злото начало и за него създаде лекарство — Тора!“ (Бава Батра).
Ще приведем тук известните думи на Рамхал: „И това е така, защото Всевишният, който създаде в човека злото начало, също създаде Тора като лекарство за него, и както казаха мъдреците: „Аз създадох злото начало, Аз създадох за него лекарството — Тора“ (Кидушин 30). И напълно очевидно е, че ако за тази рана Творецът създаде само едно лекарство, няма друга възможност човек да се излекува, освен с това лекарство. Този, който мисли, че ще се излекува по друг начин, просто се заблуждава, и грешката му ще се прояви, когато умре в своя грях. Защото поистина злото начало е много силно в човека, и без човек да осъзнае това, то става все по-силно в него и властва над него. Дори и да използва всички хитрости на света, ако не вземе това лекарство, което е създадено за това — а това е Тора, няма да осъзнае как болестта му се усилва, докато не умре в своя грях и загуби душата си.
На какво прилича това? На болен, който търси лекари, и те разпознават неговата болест и му казват да приеме определено вещество. А той, без да има предварителни познания в медицината, оставя това вещество и взема каквото му дойде на ум, така този болен без съмнение ще умре. Същото е и тук. Защото никой не познава болестта на злото начало и неговата вродена сила, освен Твореца, който го е създал, и Той ни предупреди, че лекарството за него е Тора. Който презре това лекарство и вземе нещо друго, ще оцелее ли?! Без съмнение, мракът на материалността ще се увеличава в него от степен на степен, а той няма да осъзнае това, докато не се окаже напълно потопен в злото и далеч от истината, толкова много, че дори мислите няма да достигнат сърцето му, за да търси истината. Но ако той се занимава с Тора, като види нейните пътища, заповеди и забрани, в крайна сметка сам ще се пробуди към добрия път. И това е, за което нашите мъдреци казаха: „О, ако те биха Ме оставили, но запазиха Моята Тора, защото светлината в нея ще ги върне към доброто“ (Откриващата глава на Ейха Рабати)“ (Месилат Йешарим, гл. 6).
Тази тема е подробно обяснена от гаон рав Исраел Салантер в неговото „Етично послание“: „Най-висшето и основно при използването на лекарствата на Тора за болестите на злото начало е задълбоченото и прилежно изучаване на законите на самия грях, законът във всичките му детайли… И в това лекарство на Тора за злото начало има също така духовен аспект… и за това мъдреците казаха: „Тора спасява от греха, когато човек се занимава с нея“.
Тези неща са прости и известни, няма нужда да се говори дълго за тях. Ние ще разгледаме само идеята за лекарството, което е заложено в Тора, за да излекува самото зло начало.
Автор-Рав Еуд Авицедек
Източник-toldot.com
Превод-bneinoah-bg.com