Всички души се разделят, коренът на това разделение е дълбок и скрит, и не е известен, тъй като е необходимо да се познае смисълът на всички сферот.
Рамхал обяснява, че отговорът на въпроса за праведника, на когото е зле, се състои в ръководството на късмета.
„И досега Бог ми помогна да ти обясня това, от което имаш нужда относно ръководството на наградата и наказанието, сега ще преминем към обяснението на второто ръководство, което споменахме, а именно, ръководството на скритото, което се стреми към целта на всеобщото съвършенство. И тук ще бъде разяснен принципът „всичко зависи от късмета“, за който говорят мъдреците (Зоар, глава Насо 134а)… Тук се съдържа принципът „праведникът, на когото е добре, и праведникът, на когото е зле“, който не подлежи на осъзнаване“ (Даат твунот 190).
Това ръководство, което не съответства на делата на човека, е първоначално установено в замисъла на сътворението на света за всяка душа и нейния дял в поправянето на мирозданието.
Мъдреците обясняват, че Творецът разкрил тази идея в отговора си на Йов (38:4): „Къде беше ти, когато създавах земята“ — докато Адам лежал неподвижно, Бог му показал всеки праведник, който произлиза от него. Някой е свързан с главата на Адам, а някой с косата, някой с челото му, някой с очите, а някой с носа, някой с устата му, а някой с ухото, а някой с върха на носа, където слагат пръстен. И знай, че когато Йов пожелал да спори с Бога и казал (Йов 23): „Кой би ми дал да знам как да Го намеря, бих изложил пред Него съда“, Творецът му отговорил: „Искаш да спориш с Мен (там, гл. 38): „Къде (ейфо, написано като еифа — мярка) беше ти, когато създавах земята“, какво е „ейфа“? Раби Шимон бен Лакиш каза: Всевишният казал на Йов: „Йов, кажи ми, къде беше твоята мярка? В коя част от Адам беше? В главата му или в челото, или в някой друг орган? Ако знаеш, къде се е намирала твоята мярка, тогава можеш да спориш с Мен“ (Шмот Раба, 40:3).
Всички души били заключени в тялото на Адам, всяка душа на определеното си място, от което произлиза, както и нейното предназначение и дял от изпитанията, предназначени за нея.
„Обаче, всички души се разделят в този план. И коренът на това разделение е дълбок и скрит, и не е известен, тъй като е необходимо да се познае смисълът на всички сферот, а това е нещо, зависещо от висшата Воля, която не подлежи на знание. Но едно знаем — че поправянето на света е разпределено между душите, и на всяка от тях е отреден дял, който Висшата Мъдрост е знаела, че точно това е предназначено за всяка от тях по скрита причина, за която говорихме. И има такива, на които е отредено да извършат поправяне чрез увеличаване на благото, а има и такива, на които е отредено поправяне чрез бедност и пречистване от примеси“ (Клалим ришоним, Рамхал, гл. 34).
Рамхал обяснява великата основа във въпроса за надзора. Това, което се представя на хората, е, че светът се управлява без надзирател, въпросите за праведника, на когото е зле, и злодея, на когото е добре, неспособността да се разбере всичко, което се случва в света, както е казано в Коелет: „Има суета, която се случва на земята, където има праведници, които получават по делата на злодеите, и има злодеи, които получават по делата на праведниците“ (8:14).
Всички тези неща са коренени в управлението на Единството, в началото на замисъла на сътворението, което не е дадено на никого да знае. Целта на това управление беше изложена по-горе, това е разкритие на Единството, което ще бъде в идващия ден. Но едно трябва да се знае — че основата на наградата, в която Бог е дал възможност на човека да участва, се състои в искрена вяра без въпроси в ръководството на Твореца и в справедливостта на Неговия съд, както обяснява Рамхал: „Цялото служение на хората зависи от разбирането, че висшето Знание е скрито от тях. Ако те знаеха това — тяхното служение нямаше да бъде предмет на избор, и те нямаше да имат нито награда, нито наказание за него. И понеже целта на управлението е да направи възможно служението и наградата и наказанието, е необходимо това основно да бъде скрито“ (138 вход в мъдростта, гл. 81).
Ето същността на десетата основа: вярата в Неговия индивидуален надзор.
Автор-Рав Еуд Авицедек
Източник-toldot.com
Превод-bneinoah-bg.com