Границата на човешкото съвършенство е връзката с Твореца чрез разума.
Отговорът на Елиу и речта на Създателя – тълкуване на Рамбам
„След това ни беше представено ново и различно мнение, свързано с Елиу, за което неговите приятели го похвалиха, като казаха, че той е значително по-млад от тях по възраст, но е велик мъдрец. Той започна да укорява Йов и го нарече глупец, отхвърляйки убеждението му, че страданията са го сполетели, въпреки че е вършил само добро. Освен това дълго хвалеше делата на Йов и каза за тримата му приятели, че техните мисли за надзора са несъразмерни и не подобават на възрастта им. Говореше различни неща и удивителни загадки — макар че изследовател на думите му може да се зачуди и да помисли, че той не е казал нищо ново в сравнение с това, което са казали Елифаз, Билдад и Цофар“ (Море Невухим, ч. 3, гл. 23).
На пръв поглед изглежда, че Елиу не казва нищо ново, което не са казали вече неговите приятели. Той също така укорява Йов за неговите възгледи, възхвалява и прославя делата на Твореца, Неговия велик надзор и справедлив съд, но в думите му се крие тайна:
„Но ако се вгледаш добре, ще видиш в думите му допълнителна тема, която той посочва, и тя е неговата цел, и досега никой от говорещите не е споменал такава… И темата, която повдигна Елиу, за която никой от приятелите не спомена, той уподоби на ходатайството на ангел, като каза, че е известно, че ако човек се разболее и стигне до портите на смъртта, и хората вече загубят надежда за него, но ако има при него ангел, който да се моли и да ходатайства за него — всеки ангел — молбата му ще бъде приета, и той ще се изправи от падението си, и болният ще бъде спасен и отново ще благоденства. Но това няма да е постоянно и молбата и молитвата на ангела няма да го съпътстват винаги, а само два или три пъти. Елиу каза: ако има при него ангел, ходатайстващ… И когато разказа за този, който се е спасил от болестта си, и радостта на този, който се е върнал към здраво състояние, каза: ето, всичко това Бог ще направи два или три пъти с човека. И тази мисъл бе изказана само от Елиу, и той добави още едно изказване преди да повдигне тази тема, говорейки за качеството на пророчеството: защото Бог е говорил веднъж и два пъти, но човекът не разбира, в нощно съновидение, когато дремката пада върху хората“ (пак там).
Следва да се опитаме да разберем, според възможностите си, тези тайнствени думи на Рамбам, и трябва да предшестваме някои неща, преди да можем да обясним неговите речи.
И така, започваме
Човешкото съвършенство: „Разберете и Ме опознайте“
„И ето, също така пророците ни поясниха тези идеи и ги разтълкуваха за нас, подобно на тълкуванието на философите. Те ясно ни казаха, че нито съвършенството в придобивките, нито съвършенството на телесната сила, нито дори съвършенството на чертите на характера са достойни за възхвала и възвеличаване, нито пък че трябва да се търсят. Но съвършенството, достойно за истинска възхвала и стремеж в търсенето, е знанието за Бога, благословен да е Той, защото това е истинската мъдрост. Йирмеягу каза за тези четири съвършенства: „Така каза Господ: да не се хвали мъдрият със своята мъдрост, да не се хвали силният със своята сила, да не се хвали богатият със своето богатство. Но да се хвали този, който се хвали: за разбирането и познанието за Мен.“ Виж как той ги изброява в същия ред, както ги оценява множеството, защото най-висшето съвършенство за тях е „богатият заради своето богатство“, след това „силният заради своята сила“ и вече след това „мъдрият заради своята мъдрост“, т.е. този, който притежава добри черти на характера, защото такъв човек също се счита за велик в очите на тълпата, към което са насочени тези думи, затова са изброени в този ред.“ (Море Невухим, част 3, глава 54).
Ако е така, то предела на човешкото съвършенство е съединението с Твореца чрез разума: „разбирането и познанието за Мен“.
Автор-Рав Еуд Авицедек
Източник-toldot.com
Превод-bneinoah-bg.com