За порядъка за висшият надзор и управлението на човешкия живот в контекста на общия надзор.
Порядък на надзора
Както обяснихме, надзорът се разделя на два аспекта: грижа за всички творения като цяло, за всеки вид в съответствие с неговите свойства и специална грижа за човека, тъй като той е способен да прави промени в света чрез действията си, а не е просто обект на влияние. Така че както природата, така и порядъка на тази грижа се осъществяват в тези два аспекта.
Порядък за общо наблюдение и грижи
„Същевременно Неговото влияние е това, което произвежда волята в Бог в актуалното съществуване в този ред и последователност, които Той желае. И тъй като Той подреди Своите творения в реда на последователност и развитие на едно от друго, по същият начин както Той искаше точно такъв ред на развитие по отношение на съществуването на творенията, Той също искаше този ред в онези постоянни действия, които те вършат според свойствата си и в този ред Той ги запазва във всичките им характеристики и се грижи за тях, както иска в техните свойства и взаимоотношения” (Рамхал, Дерек Хашем, част 2, глава 5).
Този надзор обхваща всички създания и дара на живота, благословиите и разпоредбите на всичките им дела. Всичко се случва по реда на тяхното развитие, чрез отговорните за това висши сили.
„И така Създателят прехвърля властта на един ангел и този ангел на друг ангел с по-нисък ранг и така нататък от ниво на ниво и накрая последният ангел извършва съхранение или промяна в материалните неща в съответствие с това, което Създателят му е определил с волята си. Паралелно с това, съхраняването на всяко същество на всяко ниво идва само от Всевишният, тъй като чрез Своята сила Той запазва творенията и тяхното развитие, всяко в съответствие с неговите характеристики, но изпълнението на действията в материалния свят, в съответствие с реда на съществуване, за които говорихме по-горе, това се прави в реда на стъпките, които споменахме.
И така, Господ е вложил в естеството на всеки от Своите слуги да стои на поста си и да пази твърдо това, което му е поверено, и той не напуска поста си, но само по реда, който Всевишният установи. Например, княза на дърветата се опитва да запази своите дървета, но ако Създателят желае, тогава княза на вятъра ще усили своя вятър, както му е наредено, а княза на дърветата съответно отслабва и някои от дърветата му ще бъдат изтръгнати от силата на вятъра. И има многостепенна система и много подробности в тези неща, тъй като има ангели, които отговарят за материалната природа, запазвайки всички части на материята в техните естествени закони, а над тях са князете на указите на възмездието, нареждащи на князете на природата, да приведат естествените процеси в съответствие с тези постановления и много подробности във всеки детайл, според удивителните тайни на Божието управление.
Но над всичко това бди Сам Бог, над висшите светове и низшите, над корените и клоните, като непрестанно се стреми към всеобщо съвършенство и цялото творение отива към това. И всичко това е разделено на детайли, според тяхното разположение, едни се приближават, а други се отхвърлят, едни се пречистват, докато други почиват, всеки според това, което му се полага, за да придаде съвършенство на творението” (пак там. ).
Съдийски колегии във висшите светове
„Царят със съда определя съдбата на земята“ (Мишлей 29:4)
Създаването на човека с познатите ни свойства, т.е. притежанието на свободна воля и необходимостта да спечели награда чрез оправдание на съда, произтича от качеството Малхут (царственост). Бремето на службата, поставено върху него, също идва от него. Следователно надзорът върху това също се извършва под формата на царска власт.
„Всевишният е установил, че цялото управление на нашия свят и това, което се отнася до присъдата на делата на тези, надарени със свободна воля, и това, което трябва да се случи със света и онези, които са създадени в него, се извършва в същия ред както в земното царство, и така казаха мъдреците: „Небесното царство е като земното царство“, т.е. чрез малки и големи съдилища, с всичките им обичаи и правила. И затова Той състави различни съдилища от безплътни същества, от различни нива и рангове, за чието обсъждане се представят всички неща, които трябва да бъдат съдени, и чрез чиято присъда се случват всички неща, и както Даниил каза: „По заповедта на ангелите, нещата се случват. Всевишният участва във всички тези съдилища и им влияе, принуждавайки ги да осъзнаят истинското състояние на нещата, за да може да бъде постановена справедлива присъда. Има и съдилища, които се ръководят от самия Създател, както се казва: „Видях Господа, седнал на престола Си, и цялото небесно войнство стоеше около Него отдясно и отляво“. А нашите мъдреци тълкуват: „Едни от дясната страна, оправдава, а другите отляво, осъжда.” И Данаил каза: „И ето, троновете бяха поставени и Старият по дни седна, … съдът заседава и книгите се отварят”” (Дерек Хашем, част 2, глава 6).
Порядъка за надзора на човека
Специалната индивидуална грижа за човека произтича от присъдата, на която са подложени неговите действия, тъй като той е единственият от творението, който има свободна воля и му е заповядано да спазва Тора и да изпълнява заповедите.
„И сега, знаейки това, можем веднага да осъзнаем тежестта на отговорността, свързана със заповедите, които са ни дадени, и стойността на службата, към която сме призвани. Защото те са средството, което ни води към истинското съвършенство и без което това съвършенство по никакъв начин не е постижимо. А известно е, че целта се постига само чрез събирането на всички средства, които съществуват и се използват за нейното постигане. И качеството на резултата, който генерират, зависи от това колко ефективни са били тези средства и колко усърдно са били използвани. И всяка, дори малка, разлика в средствата ще се усети в резултата, генериран от събирането на всички тези средства, както писах, и това е просто и разбираемо. Сега няма съмнение, че скрупульозността, с която човек трябва да подхожда към заповедите и службата, трябва да бъде максимална, същата, с която се подхожда към претеглянето на златото и бисерите, в съответствие с тяхната голяма стойност, тъй като това, което те произвеждат, има истинско съвършенство и вечно достойнство, по-ценно от което няма нищо” (Месилат Йешарим, глава 1).
Затова порядъка за надзор върху това, което се отнася до човек, има различия.
Автор-Рав Еуд Авицедек
Превод-bneinoah-bg.com