Праведниците, които вече са починали, ще възкръснат веднага след изтичането на четиридесет години от събирането на разсеяните.
От тази глава нататък ще говорим за възкресението според позицията на онези наши учители, които спорят с мнението на Рамбам.
Два етапа на възкресението
Нашите учители ни разкриха, че ще има два етапа на възкресението на мъртвите. Саадия Гаон вече говори за това в своята книга „Емунот ве-Деот“. В седмата част той обяснява възкресението на мъртвите, което ще се случи в дните на Машиаха, а в деветата част той разглежда възкресението, което ще бъде в бъдещия свят. Саадия Гаон подробно описва и двата етапа, както и в книгата си „Сефер а-Тхия“, където описва всички детайли на живота през онова време. Който иска да задълбочи познанията си, може да потърси там.
Авторът на книгата „Яд Рама“ в глава „Хелек“, както и Ритва в своите коментари към Талмуда, също говорят за това, че ще има две възкресения: първото — за праведниците — в дните на Машиаха, за да видят построяването на Храма, а второто — за целия Израил — около седмото хилядолетие (с идването на Съботата на бъдещия свят). Вижте също респонсите на Ридваз, който цитира тези думи, както и това, което пише авторът на книгата „Икарим“, част четвърта, глава 35.
Има известни различия в думите на нашите учители относно детайлите на тези възкресения — как точно ще се случат. Няма да навлизаме в подробности, а ще представим само основните твърдения. Както пише Рамбам:
„Как точно ще се изпълнят тези и подобни пророчества, никой няма да знае, докато те не се случат. Защото думите на пророците по тези въпроси са неясни, а мъдреците нямат общоприето предание за това как ще се случи. Те просто тълкуват стихове от Танаха, [говорещи за Машиаха], и затова няма единно мнение по този въпрос. Както и да е, няма задължителна версия за реда на събитията [в дните на Машиаха] и детайлите на това, което ще се случи. Човек не бива да се посвещава на изучаването на преданията за това и да се задълбочава в тълкуванията на пророчествата за Машиаха. Това не трябва да бъде основното му занимание, защото това няма да го доведе до любов и страхопочитание към Всевишния“ (Рамбам, закони за царете, гл. 12).
В книгата „Зоар“ се обяснява, че първото възкресение на мъртвите ще се случи 40 години след събирането на разсеяните:
„Защото така учихме в Мишна: изграждането на Храма предшества събирането на разсеяните, а събирането на разсеяните ще бъде преди възкресението на мъртвите, което ще е на самия край. Откъде учим това? От казаното: „Господ ще изгради Йерусалим, ще събере разсеяните на Израил, ще излекува съкрушените по сърце и ще изцели раните им“ — това е възкресението на мъртвите, което е лек за съкрушените по сърце заради починалите им близки. Първо се изгражда Йерусалим, след това се събират разсеяните на Израил, а накрая — се лекуват съкрушените по сърце. Така учихме в Мишна: с четиридесет години събирането на разсеяните предшества възкресението на мъртвите.“
Там също се казва, че ще има много възкресения между тези две възкресения, както подробно обяснява авторът на книгата „Лешем“:
„На пръв поглед може да изглежда правилно да се твърди, че времето, необходимо за разтварянето на телата на всички, които ще умрат преди възкресението, ще се различава за всеки човек в зависимост от неговото ниво. Но според друг текст в споменатото място от книгата Зоар: „И ще ги възкреси незабавно“, излиза, че времето е еднакво за всички. Въпреки това изглежда, че всеки ще има свое време за смърт и възкресение, тоест няма да умрат едновременно и съответно времето на възкресение също ще се различава. Защото онзи, който се очисти от своята нечистота по-рано от друг, ще умре и ще възкръсне по-рано. Смъртта тогава ще бъде само разтваряне на материалността на тялото, за да му се придаде нов вид. Продължителността на времето от смъртта до възкресението ще бъде еднаква за всички, но моментът на смъртта ще се различава. Моментите на смърт и възкресение на всички от това поколение ще продължат за продължителен период от време.
Но праведниците, които вече са починали, ще възкръснат първи, тоест веднага след изтичането на четиридесет години от събирането на разсеяните. За това е казано в Мидраш а-Неелам (глава Толдот, 140а), че ще има много възкресения, и времето, през което ще се случват тези възкресения, според рабби Йеуда, ще продължи от четиридесет години след събирането на разсеяните, когато ще стане първото възкресение, както вече казахме, до последното възкресение, което ще отнеме двеста и десет години, а според рабби Йицхак — двеста и четиринадесет години. А рав Нахман казва там, че няма фиксирано време за това, а всеки ще бъде възкресен според времето, което е прекарал в пръстта (тоест рав Нахман смята, че възкресението няма да настъпи веднага след смъртта, а всеки ще се нуждае от разтваряне на материалността на своите кожени дрехи, „змийската кожа“). Но рабби Йоси му каза, че въпреки това, целият период на възкресения ще отнеме двеста и десет години според рабби Йеуда и двеста и четиринадесет години според рабби Йицхак.“
Авторът подробно описва процеса на преминаване от дните на Машиаха към живота в бъдещия свят:
„Но според гореспоменатото мнение на рав Нахман, който каза (в Мидраш а-Неелам, глава Толдот, 140а), че всичко е в зависимост от времето, прекарано в пръстта, може да се каже, че малко преди възкресението на мъртвите ще умрат всички хора от това поколение и ще се случи нещо подобно на онова, което се случи при даряването на Тора, за което мъдреците казаха (трактат Шабат, 88б), че при всяко изречение, излязло от устата на Светия, благословен Той, душата на Израил напускала телата им, но Всевишният им изпращал росата на Тора и с нея ги съживявал. Всичко това се случило, за да могат да се освободят от всяка своя нечистота, и телата им сменили кожените дрехи (котнот ор с буквата „айн“) със светли дрехи (котнот ор с буквата „алеф“), както е написано в святата книга Зоар (в края на глава Йитро). Затова душите им излизали и смъртта им била смърт с целувка, когато душата излиза от тялото чрез Неговите слова. Така цялата им нечистота изгаряла, грубостта им изчезвала, а тялото им ставало чисто като небесния свод. Такава ще бъде смъртта преди възкресението на мъртвите, и цялото поколение ще умре тогава наведнъж малко преди възкресението чрез смърт с целувка…
… И от този момент те ще живеят вечен живот, също и в телата си, както е казано в трактат Санхедрин (92а): „Праведниците, които Господ ще възкреси, няма да се върнат повече в пръстта…““.
Автор-Рав Еуд Авицедек
Източник-toldot.com
Превод-bneinoah-bg.com