Познание за вярата 130. Моят свят, моят свят. Аз съм вашият Утешител

Избавлението на Израел ще стане по неестествен начин. То ще се изразява в съвършенството на творението в бъдещия свят, когато светът ще бъде напълно изправен, връщайки се в състоянието, в което е бил веднага след сътворението му от Всевишния.

Моят свят, моят свят

Такъв е бил видът на цялото творение, каквото го е направил Създателят, преди грехопадението на човека, когато Шехина е пребивавала в нисшите светове: „Това е като цар, който построил дворец, погледнал го и се насладил на неговия вид. Тогава казал: О, дворец, дворец, колко бих желал да услаждаш моя взор винаги, както сега ме радваш! Така и Светият, благословен да е Той, казал: Моят свят, моят свят! Колко бих желал да услаждаш моя взор във всяко време, както сега се наслаждавам на теб!“ (Берейшит Раба 9:4). „Моят свят“ — съвършен в нисшите сфери, така както съм го замислил във висшите сфери — това е смисълът на удвояването.

И затова има две букви „хей“ в четирибуквеното име на Бога: първата „хей“ указва, че Той, благословен, се явява необходимо съществуващ Сам по Себе Си, а втората „хей“ показва, че Той дава съществуване на всичко съществуващо“ (Маарал, проповед за Шабат Тшува, 79). Последната, нисша буква „хей“ от Неговото велико име е коренът на съществуването на нисшите светове, онзи свят, в който ще се разкрие Неговото царство. Хей“ е небесното царство (Зоар, ч. 3, 29). Пребиваването на Шехина на Благословения в нисшите светове е скрито зад завесата на естеството и съдебното управление. Първата, висша „хей“, е коренът на Съботата на бъдещия свят, в която Неговото царство ще се разкрие напълно: И ще бъде Господ цар на цялата земя“.

След този широк поглед можем да разберем думите на нашите мъдреци:

„Израел беше наказан два пъти и два пъти ще бъде утешен“

„Но самият народ Израел има превъзходство на формата, и затова грехът им е двойно по-тежък поради притежаването на степента на формата, която надвишава материята. И те бяха наказани два пъти, защото грехът им не съответстваше на тяхната нематериална форма. Съгласно тази степен не би трябвало да има грях сред тях, и затова наказанието им беше двойно. Всички техни язви бяха неестествени, защото ударите бяха с необичайна сила, несравними с други, съответстващи на тяхната степен на форма (Маарал, горе).

Израел, притежаващ съвършенството на формата, с корен във висшите светове, съдържащ аспекти на висшето и нисшето, вътрешното и външното — съгреши двойно. Затова и наказанието им беше съответстващо на тяхната степен и корен, несходно с естествения ред.

„И така ще бъдат утешени двойно. С утехи, надвишаващи естеството, с божествена природа, достойна за тяхната степен на форма. Затова тези утехи се наричат „двойни“. Това, което съответства на материалната природа, е една идея. А онова, което надвишава природата, е друго. Поради това утехите са двойни (там).

Избавлението на Израел ще стане по неестествен начин. То ще се изразява в съвършенството на творението в бъдещия свят, когато светът ще бъде напълно изправен, връщайки се в състоянието, в което е бил веднага след сътворението му от Всевишния: Моят свят, моят свят ще бъде напълно съответстващ на своята висша форма.

Аз, Аз — Вашият Утешител

„За бъдещия свят е казано: Аз, Аз — два пъти, което показва, че това, че Господ ще бъде техен Бог, е неизбежност и необходимост. Удвоението служи за потвърждение, тоест това трябва да бъде непременно. На това указва удвоението, както казват мъдреците на много места: Писанието повтори тези думи, за да подчертае необходимостта“ (Псахим 61а, виж там). Затова удвоението служи за потвърждение, тоест показва, че така трябва да бъде. Но на Синай е казано „Аз“ — само веднъж, и това не е било неизбежност, затова можеше да има и действително имаше разделение… Но Писанието повтори тези думи, за да покаже, че вече няма да има разделение завинаги“ (там).

Такова е съвършеното избавление: разкриването на единството на Твореца, което произтича единствено от Неговата същност, и цялото творение ще се свърже с Него като със своя единствен Източник, и никога повече няма да бъде отделено от Него.

Автор-Рав Еуд Авицедек

Източник-toldot.com

Превод-bneinoah-bg.com

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *