Изправянето на света се състои в разкриването на царството и единството на Всевишния и зависи от усъвършенстването на общността на Израел. Основната идея тук е, че единствено народът на Израел — единственият народ на земята — е съд за разкриване на единството на Твореца.
Дните на Машиаха според позицията на мъдреците на Кабала
„Смисълът на думите ‘и Аз ще ходя сред вас’ е, че Моето управление над вас ще бъде очевидно за всички, подобно на цар, който обикаля сред своя народ и осигурява всички техни нужди… И тук не се споменава наградата за душите в света на истината и в Бъдещия свят, тъй като това произтича неизбежно от самото им сътворение.
Съгласно скритото обяснение тези благословения се отнасят към висшите светове, както вече отбелязах. Обещанията на Твореца: ‘И ще установя мир на земята’ (Ваикра 26:6), ‘И няма душата Ми да се отврати от вас’ (26:11), както и ‘И ще ходя сред вас’ (26:12) — всички тези изрази намекват за проявлението на Всевишния, което нашите учители наричат Шехина. Както е казано: ‘И ще установя Моето обиталище (מִשְׁכָּנִי — мишкани) сред вас’ (26:11). А мъдреците на Талмуда казват: ‘Шехина пребивава в Израел’. В сборника с мидраши „Берешит раба“ е посочено: ‘Основното пребиваване на Шехина беше в нисшия свят.’ И ето, за разбиращите тук са намекнати както Ган Еден, така и Бъдещият свят.
Но всички тези благословения ще се изпълнят само след като целият народ на Израел започне да изпълнява волята на своя Отец. Тогава цялото мироздание ще достигне съвършенство. И няма в Тора по-всеобхватни благословения от тези. Това са условията, на които е сключен съюзът между Светия, благословен Той, и нас.
Знай, че досега народът на Израел никога не е бил удостоен напълно с тези благословения — нито целият народ заедно, нито отделни избраници, защото заслугите за това не са били достатъчни. Затова нашите учители отнасят тези благословения към бъдещето, когато еврейското дете ще играе с кобра, без да се страхува от отровата ѝ, а Светият, благословен Той, ще се разхожда с праведниците (в Ган Еден). Това все още не се е сбъднало, но ще се сбъдне, когато постигнем съвършенство.“ (Рамбан, Ваикра 26:12)
Тайната на присъствието на Шехина в нисшите светове
В това се крие тайна, а именно че пребиваването на Шехина на Всевишния в нисшите светове е необходимо за висшите светове. Както пише Рамбан:
„Раби Авраам каза, че ‘Той ги изведе от Египет само за да пребивава сред тях’, и за това е казано: ‘когато изведеш този народ от Египет, ще служите на Бога на тази планина’. И правилно е обяснил. В това има велика тайна, защото според простото значение Божественото присъствие (Шехина) в Израел е необходимо за хората, а не за Небето. Но — и тук се крие тайната, на която намекна Раби Авраам ибн Езра — всъщност това като че ли е нужно на Всевишния. Намек за това се съдържа в стиховете: ‘Израел, с когото Аз ще се хваля’, ‘…а какво ще направиш с великото Си име’, ‘Възжелал е обиталище за Себе Си’, ‘И земята ще си спомня’ и т.н.“ (Рамбан, Шмот 29:46).
Да обясним накратко. Основната цел на идването на Месията е Шхина (Божественото присъствие) твърдо да пребъдва в Израил. В това се състои изправянето на народа на Израил, изправянето на света и първоначалната цел на цялото творение: пребиваването на Шхина в нисшите светове. Единението на Б-г с човека, намиращ се тук, в материалния свят, утвърждаването на единството на Твореца в този свят.
„Синовете на Израил са избраници на човешкия род, и за тях е предопределено приобщаването към Б-г. Те трябва да бъдат обградени с велика святост, и Шхина (Божественото присъствие) трябва постоянно да пребъдва над тях, за да се усъвършенстват, докато не заслужат Истинското благо. И трябва да се знае, че макар Истинското благо да се придобива от всеки човек поотделно според делата му, творението като цяло няма да постигне съвършенство, докато целият Избран народ не достигне необходимото идеално състояние. Той трябва да се усъвършенства във всички видове святост. Тогава Шхина ще го осени и целият свят ще достигне състояние на съвършенство, а всеки индивид ще получи това, което заслужава чрез делата си.“ (Рамхал, Основи).
И Господ ще бъде цар
Изправянето на света се състои в разкриването на царството и единството на Всевишния и зависи от изправянето на общността на Израил. Основната идея тук е, че единствено народът на Израил — единният народ на земята — е съд за разкриването на единството на Твореца:
„И трябва да се знае, че Владика, благословен Той, е Един и Неговата светлина се утвърждава само в това, което също притежава единство. Ето защо Израил, макар и съставен от множество хора, се нарича единен народ и е достоен светлината на Благословения да се утвърди в него. Народите на света, обаче, са многобройни и напълно разпръснати, не притежават изправлението на единството, намират се в пълна отдалеченост от изправлението и нямат друга възможност да го получат, освен чрез подчинение на Израил. Тогава, макар самите те да остават множествени, както вече казахме, чрез Израил те могат отново да се съединят и да се върнат към аспект на единството. Тогава и те ще станат достойни да получат отразена светлина от светлината на единството. За това е казано: „И всички ще станат една дружина,“ тоест като клони и пръчки, които стават едно, когато се съединят в един сноп.
И макар сега каменното сърце да властва у тях и всички да се стремят към нечистота, отдалечавайки се от светостта на Твореца, в онези дни те ще придобият изправено сърце и няма да следват друга цел, освен изпълнението на волята на Всевишния.“ (Рамхал, „Маамар а-Хохма“)
Това изправяне ще се случи в дните на Машиаха: „И така, трябва да знаеш, че макар народът на Израил сам по себе си да е избран и осветен, увенчан с короната на Твореца, докато целият свят с всичките му съставни части не бъде изправен, Израил също не достига върховното си съвършенство. Но когато най-накрая се разкрие царството на Всевишния в Неговия свят и доброто възтържествува, подчинявайки злото, както подобава, тогава Израил ще наследи своето съвършенство в пълнота.“ (Рамхал, „Маамар а-Хохма“).
Съвършенството на разкриването на единството на Твореца е свързано с унищожаването на злото във Вселената: „Във всичко благ и вършещ добро“ – тогава няма да остане място, свободно от разкриването на пълнотата на Неговото единовластие: „И Господ ще бъде цар над цялата земя, в онзи ден Господ ще бъде Един и името Му — Едно.“ В това се състои целта на идването на Машиаха: „И така, когато святостта се укрепи, както трябва, е необходимо народът на Израил да пребивава в страната Израил, защото това е избраният народ, а това е избраната страна. Над Израил ще царува цар от дома на Давид, който е избраният цар, и чрез него целият Израил ще се съедини със святостта. Ако едно от тези условия не се изпълни, святостта няма да се утвърди, както трябва.“ (Рамхал, „Маамар а-Хохма“)
Целта на това е осъществяването на замисъла на творението – съвършеното благодеяние, животът в бъдещия свят „Целта е всички да пребивават в радост, в голяма светлина и изобилни дарове, а степените на злото, напротив, ще бъдат подчинени и унищожени. За това се казва: „И тогава праведниците… а устата на злодеите ще замлъкнат.“ Главното е, че Амалек ще бъде изтребен от земята, защото за него има клетва, че Името и Тронът няма да бъдат в пълнота, докато той не бъде унищожен…
Ето защо доброто състояние, в което ще се намира светът, е такова, че всички творения ще бъдат напълно подготвени за това царството на Всевишния да се разкрива в тях постоянно. Те ще придобиват благо след благо без край, защото Той, благословен, е безкраен, а Неговата благост е без граници. Когато Той пребивава сред творенията и се съединява с тях, те придобиват безкрайно благо. За това се казва: „И царувай…“ и в Писанието е казано: „От поколение в поколение…“ Защото царството на Благословения ще бъде вечно, а тези, които се удостоят с него, ще пребъдват в блаженство за вечни векове.“ (Рамхал, „Маамар а-Хохма“).
Автор-Рав Еуд Авицедек
Източник-toldot.com
Превод-bneinoah-bg.com