Ние уповаваме на дните на Машиаха не заради изобилните реколти и богатствата, нито за да яздим коне или да пием вино от скъпоценни чаши, както смятат неразумните.
Предназначението на дните на Машиаха според позицията на Рамбам
Изложихме тази идея подробно предните глави, но тук ще представим накратко основните тези. Рамбам вижда в дните на Машиаха две основни задачи: първата — връщането на народа на Израел към съвършенството на своя духовен и морален статус, и втората — подготовката на Израел за живота в бъдещия свят.
„Дните на Машиаха“
Това е периодът, когато синовете на Израел отново ще придобият царство и ще се завърнат на земята на Израел. Царят ще бъде изключително велик, неговият царски дом в Сион ще бъде прославен, а славата му ще се разпространи сред всички народи повече от славата на цар Шломо. Всички народи ще сключат мир с него, и всички земи ще му служат заради неговата голяма праведност и чудесата, извършени чрез него. А всеки, който се изправи срещу него, Господ Всемогъщ ще унищожи и ще го предаде в неговите ръце. Всички стихове от Писанието свидетелстват за неговия успех и за нашия успех заедно с него.
В заобикалящата действителност нищо няма да се промени в сравнение със сегашното положение, освен че царството ще се върне на Израел. Такива са думите на мъдреците: „Този свят се различава от дните на Машиаха само по премахването на подчинението на царствата“ (Брахот 34б).
В неговите дни ще има богати и бедни, силни и слаби в сравнение с другите. Но в тези дни няма да е трудно да се намерят средства за съществуване, така че с малко усилия човек ще постигне значителни резултати. Това се отнася до казаното: „В бъдеще земята на Израел ще ражда хляб и скъпи дрехи“ (Шабат 30б), подобно на думите за човек, който е намерил нещо готово: „Този намери изпечен хляб и приготвена храна“.
Потвърждение за това е казаното: „и чужденците ще бъдат ваши орачи и ваши лозари“ (Йешаяу 61:5), което подсказва, че ще има сеитба и жътва. (Рамбам, предговор към тринадесетте основи).
Връщането на царството на Израел, освен съвършенството, което то носи само по себе си, представлява премахване на най-голямото препятствие за постигане на съвършенството на Израел, а именно – игото на царствата, както телесно, така и духовно, както е известно. Именно така Израел ще може да стане съвършен в изпълнението на всички заповеди, мъдростта ще се умножи и ще се удостои с живота в бъдещия свят.
Рамбам подчертава:
„Ние уповаваме на дните на Машиаха не заради изобилните реколти и богатствата, нито за да яздим коне или да пием вино от скъпоценни чаши, както смятат неразумните. Обаче пророците и праведниците копнееха за дните на Машиаха и велико бе тяхното стремление, защото в онова време ще има събрание на праведници, добро и мъдро управление, царско правосъдие и велика справедливост. Неговата мъдрост ще бъде безмерна, а близостта му до Бога изключителна, както е казано: “Господ ми рече: Син Мой си ти, Аз днес те родих” (Псалми 2:7).
Ще има изпълнение на всички заповеди от Учението на нашия учител Моше – без небрежност и леност, не под принуда, а по собствена воля и с голямо желание, както е казано: “И няма вече да учат всеки ближния си и брата си, казвайки: Познайте Господа! – защото всички ще ме знаят, от малък до голям” (Ирмияу 31:33), “Аз ще вложа Моето Учение в тях” (там същото 31:32), “И ще отстраня каменното сърце от тяхната плът” (Йехезкеле 36:26)…
Но крайната цел е бъдещият свят, и към него са насочени всички усилия.“
Изправление на цялото човечество
„Надеждата за идването на Машиаха е достояние не само на Израел, но и на цялото човечество, както говорят пророците: „Тогава ще направя езика на народите чист, за да призовават всички името на Господа и да Му служат единодушно“ (Цфания 3:9) и на много други места.
Както обяснява Рамбам: Всички тези събития, свързани с Йешу а-Ноцри и потомъка на Йишмаел, който възстана след него, са предназначени само да направят прав пътя на царя Месия, да изправят целия свят, за да служат на Господа заедно, както е казано: „Тогава ще се обърна към народите с чист език, за да призовават всички името на Господа и да Му служат рамо до рамо“.
Как става това? Светът вече е изпълнен с думи за Месията, Тора и заповедите, и тези идеи са достигнали до далечните острови и до множество народи с необрязано сърце. Те обсъждат тези неща и заповедите на Тора. Едни казват: тези заповеди бяха истинни, но вече са отменени и не са предназначени за всички поколения. Други твърдят: в тях има тайно значение и не трябва да се разбират буквално, защото Месията вече е дошъл и е разкрил тайната.
Но когато възстане истинският цар Месия, ще преуспее, ще се въздигне и ще се прослави. Тогава всички ще се разкаят и ще разберат, че техните бащи са наследили лъжи, а пророците и предците им са ги заблуждавали.“
(Закони за царете, гл. 11)
Изправлението на света е възможно само чрез изправление на царството на Израел
Рамхал пише подробно за това в „Маамар а-Икарим“: „Трябва да се знае, че макар истинското благо да се придобива от всеки човек поотделно според неговите дела, съвършенството на Творението като цяло няма да бъде постигнато, докато целият избран народ не достигне изискваното идеално състояние. Народът трябва да се усъвършенства във всички аспекти на святостта. Тогава Шхина ще го осени, и целият свят ще достигне съвършенство, а всеки човек ще получи това, което заслужава според делата си.
От самото начало на Творението до днес това състояние още не е постигнато. Първият човек съгреши веднага след създаването си. Праотците започнаха процеса на усъвършенстване, а техните потомци станаха избрания народ. Но съвършенството не бе достигнато заради грехове, които отхвърлиха евреите назад от пълното изправление.
Необходимо е целият народ Израел да стане съвършен във всички аспекти, за да може цялото Творение да достигне съвършенство. Тогава целият свят ще бъде в изправено състояние, в което праведниците ще изпитват вечно наслаждение според своите дела. Висшата Мъдрост е определила шест хиляди години за усилията на човечеството да постигне съвършенство. След това светът ще бъде обновен в друга форма, подходяща за получаване на вечното наслаждение от тези, които са го заслужили.
Избраният народ трябва да достигне съвършенство преди края на шестте хиляди години, за да може всичко да се трансформира във Вечност. Ние имаме обещание, че това ще се случи във всеки случай. Средството за това ще бъде един от потомците на цар Давид, когото Всевишният ще избере и ще му помогне да успее. Този човек е царят Машиах. В негово време и с негова помощ Израел ще бъде изключително усъвършенстван, а след него – и цялото Творение.“
(Рамхал, „Основи“)
И Абарбанел в книгата си „Йешуот Мешихо“ изброява десет цели, които ще бъдат постигнати с идването на Машиаха. Тези цели включват установяването на царството на Машиаха, събирането на разпръснатите от Израел, възмездието към езичниците и тяхното унищожение, материалния просперитет в земята на Израел, умножаването на мъдростта в Израел, връщането на пророчеството в Израел, проявлението на чудеса и знамения, вечното Избавление и прекратяването на изгнанието, приемането от останалите народи на света единството и царството на Всевишния, както и възкресението на мъртвите. Всички тези цели съответстват и на мнението на Рамбам.
Автор-Рав Еуд Авицедек
Източник-toldot.com
Превод-bneinoah-bg.com