За обединението на Израел чрез единството на дома на Ефраим и дома на Давид в епохата на Машиаха и как това единство допринася за Избавлението
Изправление в помирението
Видението за Избавлението се състои в помирението между двамата Машиахи – единството, което ще бъде между Йеуда и Ефраим, между качествата на съвършения праведник и на покаялия се грешник: „Мир, мир на далечния и близкия“ (Йешая 57:19). Това се постига благодарение на признаването, което помирява разделените: „Признаха те твоите братя – защото ти призна праведността на действията на Тамар, затова и братята ти ще те признаят и ще те провъзгласят за техен цар в този свят и в бъдещия. В този свят от Йеуда произлязоха тридесет царе… а в бъдещия свят също, както е казано: и слугата Ми Давид ще бъде техен водач завинаги“ (Рабейну Бехайе 49:9, според мидраша „Брейшит Раба“).
Обяснението на Рамхал
Рамхал обяснява: „В това време Светият, благословен да бъде Той, ще премахне корена на злото от сътворението и заедно с това ще изчезне четвъртото царство и неговите князе – главите на народите на Есав и Йишмаел. Двамата Машиахи – Машиах бен Давид и Машиах бен Йосеф – ще действат заедно, без всякаква завист. И Моше, верният пастир, ще завърши изправлението на Израел“.
Пророчеството на Йехезкeл
Йехезкел пророкува в своето видение:
„А ти, сине човешки, вземи си един жезъл и напиши върху него: „На Йеуда и синовете на Израел, които са се съединили с него“. И вземи друг жезъл и напиши върху него: „На Йосеф, жезъла на Ефраим, и всички синове на Израел, които са се съединили с него“. (17) И доближи ги един до друг, сякаш са един жезъл, и те ще станат един в ръката ти. (18) И когато ти кажат синовете на твоя народ: „Няма ли да ни кажеш какво означават тези неща ?“ (19) Кажи им: така казва Господ Бог: Ето, Аз вземам жезъла на Йосеф, който е в ръката на Ефраим, и колената на Израел, които са се съединили с него; и ще го поставя към жезъла на Йеуда и ще ги направя един жезъл, и те ще станат един в ръката Ми. (20) И жезлите, на които ще напишеш, ще бъдат в ръката ти пред очите им. (21) И ще им кажеш: така казва Господ Бог: Ето, Аз вземам синовете на Израел от народите, сред които ходиха; и ще ги събера от всички страни и ще ги доведа в земята им. (22) И ще ги направя един народ в земята, на планините на Израел. Един цар ще бъде над всички тях, и те вече няма да бъдат два народа. И никога няма да се разделят на две царства. (23) И няма повече да се оскверняват с идолите си, гнусотиите си и престъпленията си. Ще ги спася от всички места, където са грешили, и ще ги очистя, и те ще бъдат Мой народ, а Аз ще бъда техен Бог. (24) И слугата Ми Давид ще бъде цар над тях…“ (Йехезкел 37:16-24).
Допълнение към казаното
Виленският Гаон обяснява на няколко места, че последното Избавление ще се случи чрез Моше Рабейну:
„Шхина ще се разкрие на нашия Учител Моше, който също ще бъде последният Избавител, както е писано: „Това, което е било, ще бъде“ (Коелет 1:9) и „Както в дните на излизането ти от Египет…“ (Миха 7:15).“
„От трите първи изгнания синовете на Израел бяха избавени заради заслугите на праотците, но от последното изгнание – само заради заслугата на Моше и неговата Тора“ (Тикуней Зоар 62:5).
„Когато Моше Рабейну възкръсне, той ще поведе процеса на Избавление, защото това, което е било, ще бъде“ (коментар върху „Песен на песните“ 4:6, Тикуней Зоар 57:2).
Коренът на бъдещото Избавление ще бъде съответстващ на мощното разкриване на тайните на Тора. Това разкриване ще бъде водено от Моше като верен пастир и от пророк Елияу, както е обяснено в свещените текстове.
Автор-Рав Еуд Авицедек
Източник-toldot.com
Превод-bneinoah-bg.com