Основите на юдаизма, формулирани от Рамбам и коментирани от учителите на закона
[Следват различни формулировки на десет от принципите на вярата на Рамбам – прибл. ред.]
Коментар към Мишна
…Че Всевишният знае делата на хората и не затваря очите си пред тях – не както вярват някои: „Господ е оставил земята”, а както е казано: „Велик си Ти в съвета и могъщ в действията, Твоите очи са отворени за всички пътища на човешките синове, за да въздадеш всекиму според пътищата му и според плодовете на делата му”; „И видя Господ, че човешката злина е голяма на земята…”; и се казва: „Воплите на Содом и Амора, защото велик е Той.“ Това сочи тази десета основа.
Рош Амана (Абарбанел)
Десетата основа е, че Всемогъщият знае всички дела на хората и не ги пренебрегва, както си мислеха онези, които казаха: „Господ е оставил земята“, но, както каза пророкът: „Велик си Ти в съвета и могъщ в действията, Твоите очи са отворени за всички пътища на човешките синове, за да въздадеш всекиму според пътищата му и според плодовете на делата му”; И видя Господ, че човешката злина беше голяма на земята…”; и се казва: „Воплите на Содом и Амора, защото велик е Той“ Това сочи тази десета основа.
Сидур
Вярвам с пълна вяра, че Творецът, благословено да бъде името Му, знае всички действия на човека и всичките му мисли, както е казано: „Този, който сътворява сърцата им, който разбира всичките им дела“.
Рамбам – законите Основите на Тора
Всичко, което съществува, с изключение на Създателя, от първичната форма до най-малкия комар, всичко съществува в силата на Неговата истиност и тъй като Той познава Себе Си, Своето величие, блясък и истина, Той знае всичко и нищо не е скрито от Него (2: 9).
Рамбам – закони на покаянието
Но ето тези, които нямат дял в Бъдещия свят, но са отхвърлени и изгубени, и са съдени за своето голямо злодейство и грях завинаги – еретици, и атеисти, и тези, които отричат Тора… Тримате се наричат безбожници. .. и който казват, че Творецът не знае човешките дела… (3:7).
В предверието на Основите
Тази основа е първата от третата група принципи на вярата. По-горе беше обяснено, че същността на първите пет основи е съществуването на Създателя, следващите четири основи са пророчеството и Тора от небето. Третата група допълва предходните две групи. Нейната същност е връзката между Създателя и човека в зависимост от изпълнението на Тора и заповедите от човека. Авторът на книгата „Икарим“ комбинира тези принципи под заглавието „награда и наказание“, тъй като те съдържат крайния план на провидението. В края на краищата, целта на Провидението е наградата за доброто, Бъдещият свят и за него са създадени човекът и цялата вселена.
Всезнанието на Създателя
Всезнанието на Твореца включва два аспекта: първият е познаването на Твореца от категорията на Неговото всемогъщество: че Неговото знание не е ограничено, то обхваща всички променливи детайли, това знание не води до промяна на Знаещия и Неговото знание не противоречи на свободата на избора на човека. Всичко това са въпроси на вярата и някои коментатори са ги включили в тази основа.
Рамбам отъждествява мнението на Йов, намерило израз в едноименната книга на Светото писание, посветена на тази основа, с мнение на Аристотел. Последният вярваше, че няма провидение по отношение на променящите се детайли, разположени под сферата на Луната. И Рамбам отъждестви мненията на приятелите на Йов с други философски подходи към въпроса за провидението. Малбим, в коментара си върху книгата на Йов, също изразява различни възгледи относно знанието на Всемогъщия относно особеностите на човешките действия и връзката му със свободата на избор, като ги приписва на Йов и отричането на тези възгледи в отговорите на неговите приятели и Създателя.
Вторият аспект на всезнанието на Създателя е Неговото знание в смисъла на връзката между Всевишния и човека, тоест индивидуалното провидение. Продуктът на индивидуалното провидение е наградата и наказанието и това са следващите Основи. В този аспект същността на познанието на Всевишния е близоста, защото целта му е вечното общуване с Твореца, Бъдещия свят, крайната награда. Цялото желание на Провидението е да подготви това благо за човека.
Думите на Абарбанел
Той обяснява двата аспекта на тази основа: „Десетата основа, всезнанието на Бог, включва две вярвания: едното, че Всемогъщият знае всички действия на хората, тоест техните индивидуални дела. А второто беше обяснено от Рав (Рамбам), като каза, че Той не ги пренебрегва, тоест не крие очите Си от тях, а бди над тях. И доказателството, което той даде, включва и двата аспекта, тъй като в това, което беше казано, „Велик си в съвета и могъщ в действието, очите ти са отворени към всички пътища на човешките синове,” се подразбира всезнанието на Бог. И в казаното по-нататък „да въздаде всекиму според пътищата му и според плода на делото му“, говорим за провидение и съд. И останалите цитати от Писанието, които равът цитира, обяснявайки тази основа, сочат и двата аспекта – всезнание и провидение” (Рош Хамана, 8).
Индивидуално провидение
Някои наричаха тази основа „всезнание“, но ние предпочетохме да я наричаме „индивидуално провидение“, тъй като това име най-добре характеризира тази основа. Това е вяра в познанието на Твореца, отнасящо се до човека, а не в някакво абстрактно богословско знание, сочещо всемогъществото на Твореца – то би се отнасяло до първоосновите. Освен това в Законите на покаянието Рамбам обхваща този фон заедно с основите за пророчеството и за пророчеството на Моше, които са свързани с темата за провидението.
Трябва да се отбележи, че тази група основи не се споменава в Законите за основите на Тора на Рамбам, а в Законите за покаянието. Това показва, че тези основи се отнасят не до реалността на Създателя и разкриването на Неговата воля, а до връзката на Създателя с човека: Божественото провидение и довеждането на човека до крайната награда, Бъдещия свят, света на общение с Създателят и това е завръщането към Бога на човека и цялата вселена. Затова Рамбам пише за тях в Законите на покаянието, което обяснява въпросите за всезнанието на Всемогъщия и свободната воля, коригирането на греха, съда за наградата и наказанието, ерата на Мошиах и възкресението на мъртвите.
При обяснението на тази основа ще разгледаме главно аспекта на провидението, без обаче да оставяме настрана други аспекти, които бяха обяснени подробно в началото.
Провидението е една от основите на Тора
„Ясно и добре известно е, че вярата в Божието знание за обитателите на долния свят, тяхната индивидуалност и Неговото провидение за тях като цяло и в частност е великият принцип на Тора на Моше. В края на краищата атеист, който твърди, че Всемогъщият не познава хората от долния свят и за провидението над тях, отрича цялата Тора. И също така отрича провидението, като твърди, че Създателят не контролира хората, независимо дали вършат добро или зло, дали ги сполетяват успех и спасение или страдание и бедствие – всичко се случва случайно, не по волята на Бога и не по Неговото намерение по отношение на тях – такъв човек също няма дял в Бъдещия свят, паметта и справедливостта в Тора, в нейните заповеди и предупреждения, защото Бог няма да си помни за тях и техните обещания, добри или зли, тъй като не за такива [хората, за които говорим], а също и [няма в него отношение] с пророчеството, тъй като пророчеството е наистина велико провидение.
Но трябва да вярваме, че Бог знае за всички индивиди и техните особености, високи и низши, техните действия и мисли, минало, настояще и бъдеще. Защото Той е, Който ги прави и ги произвежда от абсолютно нищото в битието и нека силно вярваме в казаното в Писанието: „Защото Господ изпитва всички сърца и знае на всяко поколение помислите“. И след това, нека преминем към вярата в провидението и закрилата, ще направим заключение и ще повярваме в казаното от Писанието: „Велик си Ти в съвета и силен в действието, очите Ти са отворени към всички пътища на синовете човешки, за да въздадеш всекиму според пътищата му и според плодовете на делата му.“
И след това ще ни стане ясно за съществуването на Тора и заповедите, защото след като повярваме, че Бог знае и контролира всичко, нашата вяра ще се простира до пророчеството и ще повярваме, че Всемогъщият знае и контролира, нарежда и предупреждава, тоест – заповядва ни да правим това, което е добро и правилно и ни предупреждава от зло, и ни защитава и ще изпълни за нас всички добри обещания на Тора, и ще донесе на престъпниците възмездието, което ще им присъди” (Рамбан, предговор към книгата на Йов).
„Той ще изпълни за нас всички добри обещания на Тора“, но когато има появата на „изопачен съд“ в света, се изисква този принцип: да вярваме в справедливостта на Неговото провидение и присъда над хората.
Праведник, който се чувства зле, нечестив, който се чувства добре – коренът на отричането на Б-г
„Има нещо, което носи болка в сърцето и скръб в мислите, и само поради него мнозина от всички поколения са били привлечени към пълен атеизъм(безбожие), и това е появата на изкривен съд и праведник, който е зле, злодей, който е добре… Това е коренът на бунта сред всички бунтовници във всички народи и езици“ (Рамбан, предговор към книгата на Йов).
Появата на несправедлив съд води до отричане или на всезнанието, или на провидението. И Моше написа отделна книга за това – книгата на Йов.
Книга на Йов
„Това е притча, предназначена да обясни мненията на хората за Провидението“ (Море Невухим). Нашите Учители свидетелстваха за важността на книгата: „Алегория, с която се свързват чудесни неща, тайните на Вселената. В нея се обясняват големи съмнения и се разкриват истини, по-висши от които няма.”
„Знай, доколкото този въпрос е велика основа в Тора, която първоначално изглежда много объркваща, на него е посветена отделна книга от Светото писание – книгата на Йов. Някои от нашите Учители казаха, че Моше я е написал и тя е била продиктувана отгоре за този човек и неговите приятели, точно както книгата Берешит(Битие) му е продиктувана и му е наредено да я запише, тъй като темата на книгата на Йов е коренът на вярата и основа на Тора” (Рамбан, предговор към коментара върху Йов).
Ще посветим отделно есе на обяснението на мненията относно Провидението, споменати в книгата на Йов.
Провидение за народа на Израел
„… И Той ще изпълни за нас всички добри обещания, които са в Тора.“ Виждайки в света кривата справедливост спрямо народа на Израел и неговото страдание, неговото унижение и изгнание сред народите, вероотстъпниците отрекоха вечния избор на Създателя за своя народ. Те също отхвърлиха останалите основи на вярата, свързани с тази група: идването на Мошиах в Израел, надеждата за тяхното избавление и обещаният им Бъдещ свят. Оттук идват основите на вярата за предназначението на народа на Израел: идването на Мошиах и възкресението на мъртвите.
Нива на Провидението
Рамбам и огромното мнозинство от нашите Учители вярваха, че индивидуалното провидение се отнася само за човека, а за другите същества провидението контролира само външния им вид. Учителите от последните поколения обсъдиха подробно този въпрос и представиха аргументи и в двете посоки. Ще обясним това допълнително.
Човек също трябва да прави разлика между нивото на провидението по отношение на праведните, от една страна, и провидението по отношение на обикновения човек и нечестивите. Човек също трябва да прави разлика между специалното провидение, насочено към народа на Израел и земята на Израел, за разлика от провидението, приложено към другите нации и техните страни. По-нататък ще обясним всичко това в детайли, както и природата на индивидуалното и общото провидение.
Управление на съда и единството
Това са двете управления, чрез които Творецът води Вселената към нейното пълно поправяне. Всеки тип управление има свое собствено провидение.
Всички въпроси, свързани с третата група основи на вярата, са чудесно обяснени от Истинската Мъдрост – Кабала. Както Рамхал пише в началото на книгата Даат Твунот: „ДУШАТА КАЗА: Самото съществуване на Всевишния като Създател, Неговото единство, вечност, намиране извън всяко тяло и извън всякакви телесни свойства, създаването на света, пророчеството, пророчеството на Моше, Божественият произход на Тора и нейната неизменна вечност – всички тези неща са не само верни в моите очи, но и разбираеми. Но Божественото провидение, наградата и наказанието, идването на избавителя [Машиах] и възкресението на мъртвите – това са неща, в които аз, разбира се, вярвам в силата на дълга, но бих искала да постигна яснота и разбиране в тях.“ И цялата книга на Рамхал е посветена на обяснението на тези въпроси.
Ето какво пише равин Ицхак Исак Хавер в началото на книгата си Питей Шеарим: „И аз ще кажа, че мъдростта на Кабала ни помага да разберем пътя на провидението на Всемогъщия и как Той контролира Своите създания с индивидуално провидение в съответствие с реда, който Той установи в плана на вселената, който е отразен в светата Тора и нейните заповеди, и да знаем как чрез нашето служене се изпълнява волята на Всевишния да коригираме света царството на Всевишния. Обяснява се също, че целта на сътворението е човекът да се привърже към своя Учител и да разбере Неговата воля, и да изпълни това, което е научил от истинската Му воля.”
Ще посветим отделно есе на всеки тип управление и съответното му провидение.
Колесница на управление
За да обясним надзора на Всевишния над човека, ще цитираме думите на нашите Учители за еманацията на Колесницата за управление на Вселената, чудесните неща, които са ни разкрити от мъдреците на Кабала, които са ги получили според традицията, водеща своето начало от Синай. На този въпрос ще посветим отделно есе.
Автор-Рав Еуд Авицедек
Източник-toldot.com
Превод-bneinoah-bg.com