Заповедта на Тора да съдим хората благосклонно ни учи да търсим и намираме добродетели и да съдим хората с благоразположение във всички случаи и за всяко действие
Не се опитвайте да се издигате, като принизявате другите
А) Изучавайки чертите на характера и правилното поведение като цяло, трябва да мислите за това как самите вие да станете по-добри. Ако целта на вашето обучение не е това, вероятно ще използвате получените знания като оръжие срещу другите хора. Всичко, което научите, ще се превърне във ваш арсенал, за да намерите колкото се може повече несъвършенства у околните. И колкото повече недостатъци откривате в тях, толкова по-възвишени ще се чувствате самите вие (Хазон Иш; Емуна Убитахон).
Б) Една от основните причини, поради които човек е склонен да намира недостатъци у другите, е усещането, че по този начин се издига над тях. Той смята, че ако изтъкне техните слабости, хората ще започнат да го смятат за по-висш от тези, които е принизил (Маадраигот Хаадам: Даркей Хабитахон).
В) Човек, който разгласява недостатъците на другите, се опитва да си направи реклама. Хората се срамуват да се хвалят открито, защото това показва тяхната нужда от одобрение и подкрепа. А високомерният и самонадеян човек не би искал да остави такова впечатление за себе си. Но ако говори негативно за някого, това изглежда като загриженост за ниското духовно ниво на поколението или поне на неговото обкръжение. В действителност той се опитва да се рекламира, без да го заявява директно. Ако такъв човек успее да се освободи от нуждата да търси одобрението на другите, той ще може да се откаже и от навика да принизява и клевети околните (Раби Елияу Меир Блох).
Съдете хората благосклонно
А) Заповедта на Тора да съдим хората благосклонно ни учи да търсим и намираме добродетели и да съдим хората с благоразположение във всички случаи и за всяко действие (освен ако не трябва да се предпазим от отрицателно влияние или неприятности). Дори тези добродетели да изглеждат почти незабележими, все пак трябва да подхождаме към хората със симпатия (Йесод Вешореш Хаавода 1:7).
Ако не успеете да мислите за даден човек благосклонно, виждайки, че той прави нещо, което според вас е неправилно, няма да успеете да почувствате любов към него. А това противоречи на две заповеди: да обичаме ближния си и да съдим човека благосклонно. Ако въпреки всичко сте си съставили положително мнение за човек, който се е оказал виновен без оправдателни обстоятелства, вие все пак сте изпълнили заповедта да го съдите според неговите достойнства (ibid.).
Б) Ако наистина обичате някого, ще успеете да откриете положителни качества в него, независимо от недостатъците и грешките, които е направил (вижте: Притчи 10:12).
В) Макар че трябва да се съмняваме в собствените си мотиви и да разбираме, че те често не са толкова чисти и безкористни, колкото ни се струва, все пак сме длъжни на практика да прилагаме принципа да съдим хората благосклонно. Дори някои хора да ни изглеждат неприятни или отблъскващи, винаги съществува вероятността да не сме напълно осведомени за техните положителни качества и за това, че всъщност са достойни и заслужават уважение. Затова трябва винаги да се отнасяме към тях с почит и уважение (Раби Носон Цви Финкел; „Движението на мусар“, т.3, с. 233–234).
Г) Щом започнете да мислите лошо за някого, опитайте се веднага да осъзнаете това и незабавно се опитайте да го видите в положителна светлина (Chinuch V’edun Hahegraishim, с.399).
Д) Баал Шем Тов учи, че от заповедта „Обичай ближния си, както себе си“, произлиза и заповедта да съдим хората с одобрение. Себе си винаги съдим благосклонно. По същия начин трябва да съдим и другите хора благосклонно (Derech Emunah Umaaseh Rav).
Всеки път, когато ви се струва, че някой е казал или направил нещо, което понижава мнението ви за него, помислете за миг: „Ако аз бях казал или направил нещо подобно, колко оправдания, извинения и основания бих намерил за себе си?“. Заповедта да обичаме ближния изисква да съдим действията на хората положително, както бихме го направили за себе си (Раби Моше Лейб от Сасов; Hizaharu B’kvod Chavraichem, с.175).
Е) Не гледайте отвисоко на хората, чиито лични качества са по-лоши от вашите. Всеки човек има свои естествени наклонности. Разбира се, ако някой се беше родил с вашия характер и живееше в същата среда като вас, щеше да бъде толкова добър, колкото сте вие. И обратното – ако вие имахте неговия характер и живеехте в неговата среда, щяхте да бъдете същите като него (Derech Tzadikim, с.20).
Ж) Колкото по-добре разбирате собствените си недостатъци и колко трудно е да бъдете добър човек, толкова повече ще съдите хората благосклонно, дори когато те имат недостатъци (Imrai Haskail, с.29).
З) За да намерите добродетели в хората, трябва да се научите да виждате действията и думите им от различни гледни точки. Развийте у себе си навика, когато чуете нещо негативно за някого, да казвате: „Не е задължително“, „Кой може да твърди това с увереност?“ и други подобни изрази (вижте: Sefer Hazikaron: Rabbi Chayim Shmuelevich, с.101).
И) Тора ни учи да съдим хората според техните достойнства. Оттук следва, че има ситуации, когато виждате как някой прави нещо неподобаващо, но ако бяхте осведомени за душевното му състояние или скритите му мисли, отношението ви към него би било различно. Може би въобще нямаше да го осъдите, или поне не толкова строго. Съществува и вероятност да излязат наяве подробности, за които не знаете (Torat Hanefesh, с.101).
Когато човек говори нещо под стрес, трябва да го съдим благосклонно: ако той не се чувстваше толкова ужасно в този момент, нямаше да каже тези думи (Ralbag; Hadaiot Vehamidot 41:2).
Когато някой произнесе нещо, което ви се струва неподобаващо, предположете, че той временно е в необичайно душевно състояние. Може да е в депресия или със съкрушено сърце, и при нормални обстоятелства не би казал това, което е казал (Pachad Yitzchok, Igrot Uktavim, с.185 и 273).
К) Когато човек върши добро, за да спечели благоприятно мнение за себе си, и в това може да се намери положителен аспект. Той би могъл да избере много други начини да заслужи одобрение. Например, такъв човек можеше да се присъедини към група нечестивци, където щеше да получи одобрение за съвсем други постъпки (Alai Shur, с.156).
Автор-Рав Зелиг Плискин
Източник-toldot.com
Превод-bneinoah-bg.com