Хората говорят неласкаво за другите, защото не изпитват никакви чувства към чуждите хора
А) Има хора, които имат навика да се оплакват и да намират недостатъци у околните. Всичко, което някой може да е направил неволно, но по някакъв начин ги е засегнало, те приемат като умишлено и злонамерено. Тази отрицателна черта е нарушение на заповедта от Тора да обичаме ближния си (Левит 19:18), да съдим хората благосклонно (Левит 19:15), както и на забраната да се говори с пренебрежение за когото и да е (Левит 19:16). Човек с подобна склонност често ще се кара и спори с другите. За да преодолеете този недостатък, трябва да обмислите вредата, която си причинявате, като се държите по този начин (Хафец Хаим; Шмират Халашон: Шаар Хатвуна, гл. 16).
Б) Хазон Иш казва, че да критикуваш някого не изисква много ум. Всеки, който има остър език и умение да пише, може лесно да намери недостатъци както у отделни хора, така и в цели общности (Пеер Хадор, том 4, стр. 159).
В) Човек, който е наясно със собствените си недостатъци, ще бъде по-предпазлив в осъждането на другите за техните грешки и слабости. Осъзнавайки, че и вие имате свои минуси, ще разберете, че не е редно да излагате на показ факта, че някой друг притежава същия недостатък (Ор Йехезкил, стр. 45).
Г) В крайна сметка всички хора си приличат. Отъждествявайки се с другите, няма да се изкушавате да говорите лошо за тях (Томар Двора, гл. 1).
Д) Хората говорят неласкаво за другите, защото не изпитват никакви чувства към тях. Ако дори за миг се замислите с топлота за човека, когото критикувате, няма да можете да го осъдите. Ще „чуете“ как той ви моли: „Моля те, пощади ме! Не ме обиждай, не ме унижавай!“. Ако можехте да чуете това, със сигурност нямаше да бъдете толкова жестоки към него и да го наранявате с думите си. Но ако не се замислите, няма да го „чуете“ и няма да му съчувствате. Така можете да кажете всичко, което си поискате (Раби Йерухам Лейбович; Даат Хохма Умусар, том 2, стр. 6).
Е) За да изработите имунитет към чужди недостатъци, трябва да спрете да искате да чувате каквато и да е информация за другите, освен ако тя не е необходима по конструктивни причини (Хафец Хаим; Хават Хашмира, стр. 20).
Ж) Ако вземете решение да не слушате негативна информация за други хора, която няма отношение към вас, в началото може да изпитате известни трудности. Но когато околните разберат, че сте решили да не слушате разговори, които унижават други хора, те просто ще престанат да говорят лошо за някого във ваше присъствие. Ще знаят, че ще срещнат вашето неодобрение, ако говорят за чужди недостатъци, затова ще внимават в темите и изразите си, когато сте наоколо (Хафец Хаим; Шмират Халашон: Шаар Хатвуна, гл. 3).
З) Ако видите, че някой не е предпазлив в произнасянето на лашон хара (лоши думи за другите), дори ако този човек е известен, не следвайте неговия лош пример. Въпреки това го съдете благосклонно, предполагайки, че не осъзнава тежестта на своята грешка (Хафец Хаим; Хават Хашмира, стр. 20).
И) Някои хора имат склонността да принизяват всеки, чието име се споменава в тяхно присъствие, защото погрешно смятат себе си за толкова съвършени и добродетелни, че никой не може да достигне техните високи стандарти. Когато разговаряте с такъв човек, бъдете внимателни и не споменавайте имена пред него, защото каквото и име да кажете, той винаги ще намери нещо лошо да каже за този човек (Зе Хашулхан, стр. 64).
Автор-Рав Зелиг Плискин
Източник-toldot.com
Превод-bneinoah-bg.com