Има еврейски празници, които се отнасят само за Израел, и има еврейски празници, които също имат универсално значение. Въпреки че ноахидите не са задължени да спазват тези празници, препоръчително е да им обърнем внимание предвид важността им.
Един от празниците е Рош хаШана, защото четем в Мишна Рош хаШана 1:2:
Четири пъти светът е съден: на Песах за зърно, на Шавуот за плодове, на Рош хаШана всички вървят пред Него като овце от стадото, както е писано: „Той образува сърцата им като едно, Той разбира всичко в техните дела.” (Псалм 33). На Сукот светът се съди по водата.
Но какво се разбира под съден? Рош хаШана не е ли еврейската Нова година, не е ли в този ден Адам или творението създадено?
Създаването на света започва на 25-ия ден от месец Елул. Така че бихте казали, че Нова година трябва да падне на тази дата. Въпреки това, със създаването на човека, Б-г въвежда потенциала за доброволно приемане на Неговата Единственост и активно съгласие с Неговата воля. Именно на този ден Той стана Даряващият Цар. Човекът, като партньор на Б-г, получи задачата да превърне творението в обиталище за Б-г. Ето защо Рош хаШана, рожденият ден на Адам, стана ден на Нова година. Това обаче е и денят, в който Адам и Ева ядоха от дървото на познанието, с всички произтичащи от това последици.
Така че това е ден на радост, защото човекът е венецът на творението, но и ден на съд. Това е денят, в който Адам трябваше да обмисли поведението си и това е денят, в който ние, хората, трябва да обмислим поведението си днес. Осъзнаването на важността на самоанализа е началото на духовното израстване. Кое поведение е било правилно или грешно. Каква беше връзката ни с Б-г, с нашите ближни и с творението като цяло. Не трябва да спираме на този размисъл, а по-скоро да ценим това, което сме направили добре и да го разширим, където е възможно, да коригираме грешките си, да дефинираме цели за следващата година и да обмислим как да коригираме поведението си, за да ги постигнем – с помощта на Вечния .
Подготовката за Рош хаШана започва от първия ден на Елул. Отделяме цял месец за самоанализ. Целият месец е посветен на това да се научим да променяме поведението си. Връщаме се при Б-г и отговаряме на въпроса, който Б-г зададе на Адам: къде си? Къде си в живота си след това, което направи през изминалата година? Това се нарича Тешува (покаяние). Когато отделим време през месец Елул и искрено помолим Б-г за прошка, Той е милостив и ще прости и да знаем, че ще бъдем вписани в Книгата на живота на Б-г, когато Той ни съди на Рош хаШана.
По какви начини можем да отделим времето си за това:
Четене на Псалм 24:
Господня е земята и всичко що има в нея, вселената и тия, които живеят в нея;
Защото Той я е основал върху моретата, и затвърдил върху водите.
Кой ще възлезе на хълма Господен? И кой ще застане на Неговото свето място?
Оня, който е с чисти ръце и с непорочно сърце, който не е предал на суета душата си, и не се е клел на лъжа.
Той ще приеме благословение от Господа, и правда от Бога на спасението си.
Това е поколението на ония, които Го дирят; ония, които търсят Твоето лице, те са Яков. (Села).
Издигнете, порти, главите си, и бъдете издигнати вие, вечни врати, и ще влезе Царят на славата.
Кой е Тоя Цар на славата? Господ могъщият и силният, Господ силният на бой.
Издигнете, порти, главите си, и бъдете издигнати вие, вечни врати, и ще влезе Царят на славата.
Кой е Тоя Цар на славата? Господ на Силите, Той е Царят на славата (Села).
Четене на Псалм 27 веднъж или два пъти на ден:
Господ е светлина моя и избавител мой; от кого ще се боя? Господ е сила на живота ми; от кого ще се уплаша?
Когато се приближиха при мене злосторници, противниците ми и неприятелите ми, за да изядат плътта ми, те се спънаха и паднаха.
Ако се опълчи против мене и войска, сърцето ми няма да се уплаши; ако се подигне против мене война и тогава ще имам увереност.
Едно нещо съм поискал от Господа, това ще търся, – да живея в дома Господен през всичките дни на живота си. За да гледам привлекателността на Господа. И да Го диря в храма Му.
Защото в зъл ден ще ме скрие под покрова Си, ще ме покрие в скривалището на шатъра Си, ще ме издигне на канара.
И сега главата ми ще се издигне над неприятелите ми, които ме окръжават; и ще принеса в скинията Му жертва на възклицания, ще пея, да! ще славословя Господа.
Слушай, Господи, гласа ми, когато викам; смили се тоже за мене, и отговори ми.
Когато Ти рече: търсете лицето Ми, Моето сърце Ти каза: лицето Ти ще търся, Господи.
Да не скриеш от мене лицето Си; да не отхвърлиш с гняв слугата Си; ти ми стана помощ; недей ме отхвърля, и недей ме оставя, Боже, Спасителю мой;
Защото баща ми и майка ми са ме оставили; Господ, обаче, ще ме прибере.
Научи ме, Господи, пътя Си, и води ме по равна пътека поради ония, които ме причакват.
Да ме не предадеш на волята на противниците ми; защото лъжливи свидетели са се дигнали против мене, които дишат насилие.
Ако не бях повярвал, че ще видя благостите Господни в земята на живите – бих премалнял.
Чакай Господа; дерзай, и нека се укрепи сърцето ти; да! чакай Господа.
Освен това се препоръчва всеки ден да четем 3 псалма. Ако започнем с това на първия ден от Елул и правим това всеки ден, ще стигнем до Сукот, където ще бъде дадена присъдата над водата.
Препоръчително е да четем книги или статии, да гледаме youtube за Тешува.
Препоръчително е да коригираме грешки от миналата година, когато е възможно, напр. чрез компенсиране на спорове, връщане на заети [забравени] вещи и др.
Нека погледнем назад към текста на Мишна за момент:
„На Рош хаШана всички вървят пред Него като овце в кошарата, както е писано: „Той образува сърцата им като едно, Той разбира всичко в техните дела.”
На Рош хаШана Вечният гледа всеки човек поотделно според делата му. Следователно всеки носи отговорност за собствената си преценка. Но как тогава да четем „Той образува сърцата им като едно, Той разбира всичко в техните дела”? Раши обяснява в коментара си за тази Мишна, че Вечният също съди света като цяло на този ден. Точно както кантара за положителна/отрицателна преценка се отнася за човек, тя важи и за цялото общество. Следователно Тешува не е важен само за нас лично, нашите цели, нашите постижения, нашите недостатъци засягат целия свят. Защото едно допълнително действие на Тешува може да повлияе положително/отрицателно на преценката на цялото общество, на целия свят.
Усилията ни през месец Елул са важни за постигането на крайната цел на сътворението, единството между Б-г и света в ерата на Месията. Докато укрепваме и разширяваме връзката си с Вечния, ние приближаваме Изкуплението… нека кажем, че добрият пример [надяваме се] води до добро следване.
Във всеки случай нека даваме пример на околните. Така че в крайна сметка „светът ще бъде изпълнен със знанието за Б-г, както водите покриват дъното на океана“.
автор- Анджелик Сиджболтс
превод-Валентин Боянов