Един от най-добрите начини да разберете колко често хората биват несправедливо обвинявани е да съставите списък с всички случаи, когато лично вас са обвинявали в нещо, за което сте били уверени, че не носите вина.
А) Гледайки някого, вие предполагате, че всичко, което знаете за него и неговите недостатъци, е абсолютната истина. Но е напълно вероятно човекът, когото оценявате, да има много достойнства, за които дори не подозирате. Освен това винаги съществува възможност той да има определени заслуги, които, макар и малко на брой, са изключително ценни. Затова е невъзможно да дадете истинска оценка за когото и да било. (Chovot Halevavot 5:5)
Б) Когато се сблъскате с дадено събитие, винаги е възможно да има детайли, които са ви убягнали. Много често, ако знаете тези подробности, не бихте осъждали човека за това, което е направил, или може да се окаже, че той е действал правилно в конкретните обстоятелства. (Chafetz Chayim; Shmirat Halashon: shaar hatvunah, ch. 4 and 5)
Пример за това: Един човек публично изразил недоволство, че някой получава прекалено висока заплата. Но друг, запознат с обстоятелствата, защитил засегнатия, обяснявайки, че той преди е заемал подобна длъжност с много по-висока заплата. В новата си роля този човек се е съгласил на по-ниско възнаграждение, но задачите му били изключително сложни. Така онова, което изглеждало като злоупотреба, се оказало жертва в полза на другите.
Има израз: „Всяко описание е като карта, а картата не е самата територия.“ Това означава, че картата на даден град не е самият град, а само символично описание, при което винаги се пропускат детайли. Разбирането на това ще ви помогне да се въздържате от прибързани преценки.
В) Един от най-добрите начини да осъзнаете колко често хората биват несправедливо обвинявани, е да направите списък на случаите, когато вас лично са обвинявали несправедливо. След това съставете списък на ситуациите, в които други хора са били осъждани несправедливо. И когато сте готови да осъдите някого, помислете за тези списъци и осъзнайте, че има вероятност да упрекнете някого за нещо, което той не е направил, не е помислил лошо, или за което не носи вина.
Г) Всеки път, когато говорите лошо за някого, има вероятност да преувеличите и да направите ситуацията по-негативна, отколкото е в действителност. Ето защо, критикувайки някого, не само че сте виновни в „лашон ара“ (злословие, което се отнася за истински факти), но често се оказвате в ситуация да оклеветите този човек за нещо, което той не е извършил, или за недостатък, който той няма. (Ahavat Maishorim, p.33)
Д) Раби Самсон Рафаел Хирш пише, че твърде често „въз основа само на слухове, без да изслушаме самия човек, без да обмислим спокойно и да отчетем всички възможности, хвърляме камъка на осъждането върху своя ближен и убиваме в сърцето си уважението и любовта, на които той има пълно право.“
Раби Хирш заключава: „По-добре сто души да бъдат оценени твърде благосклонно, отколкото един човек да бъде несправедливо осъден.“ (Horeb, vol.1, p.58)
Е) Понякога хората предоставят истинска информация за някого, но като изпускат определени детайли, изкривяват истината. Например свидетели веднъж разказали, че видели човек да яде на Тиша бе’Ав (9-ти Ав – ден на пост). Да, това се случило. Но умишлено пропуснали да уточнят, че в тази година 9-ти Ав се падал на събота и постът бил отложен за следващия ден. Така че, макар този човек да е ял на 9-ти Ав, в това не е имало никакъв грях. (Jewish Leaders, p.60)
Ж) Когато видите двама души да се карат, винаги помнете, че едната страна може да има основания, известни само на нея и опонента ѝ, които не желае да разкрие. Следователно, като страничен наблюдател, никога не можете с увереност да кажете, че разполагате с цялата информация, за да прецените кой е прав и кой – не. Това осъзнаване ще ви предпази от несправедливо осъждане на другите. (Even Haazel, vol.8, Daiot 6:8)
З) Раби Елиягу Клецкин, равинът на Люблин, отбелязва склонността на хората да имат предразсъдъци към различните от тях. Той нарича тази склонност „морално помрачение“, което се дължи на лошо възпитание или навик. Според него националната гордост е полезна само когато е контролирана, защото в противен случай може да се превърне в наказание за човечеството. (Even Pinah, cited in Jewish Leaders, p.336)
Автор-Рав Зелиг Плискин
Източник-toldot.com
Превод-bneinoah-bg.com